Mei-10: Bierkade 3.1
De Bierkade blijft Alkmaarders en de Alkmaarse politiek bezighouden. De laatste keer dat ik er over blogde was 14 november 2008. Sinds die tijd blijft het gezeur om de Bierkade weer 2-richtingen te maken (of anders de rijrichting om te draaien) dooretteren. Eigenlijk bedoelt men dus de Wageweg, de weg tussen de Friesebrug (FB op het kaartje) en de Bierkade, die ten gunste van het autoverkeer veranderd moet worden. De Bierkade zelf is ook voor de auto’s 2-richtingen en fietsers mogen er alle kanten op.
Bierkade 3.0 heb ik maar overgeslagen. Die kwam een paar maanden eerder, vrijwel direct na het aborteren van de Bestevaerbrug. Er waren mensen die de Bestevaerbrug zagen als een ‘oplossing’ voor de Bierkade. In mijn ogen een kulargument. Als men voor de Bestevaerbrug kan kiezen, die 1 km oostelijker zou komen, dan kan men net zo goed nog een kilometer oostelijker de stoplichtvrije N242 nemen.
Nee, dan Bierkade 3.1, ingegeven door de komst van de nieuwe Schelphoek-parkeergarage. Die parkeergarage is bijna klaar en ‘is niet te gebruiken’ als er niets aan de Bierkade verandert. Zegt men. En wederom zijn ‘men’ de VVD en het CDA, die wat kortzichtige ondernemers nablaten. Opvallend is dat OPA deze keer niet zeurt en de verkeerswethouder van het CDA heeft er ook totaal geen trek in. Hij weet, net als de verkeersambtenaren, dat het nergens op slaat en 2-richtingen of omdraaien tot grote problemen zal leiden bij de Friesebrug.
Omdraaien of 2-richtingen is wat dat betreft even beroerd. En dat zag ik gisteren weer eens. Door Hemelvaartsdag waren er weinig winkels open, de werkzaamheden bij de inrit van de nieuwe Schelphoekgarage zijn klaar en toch stond er een file van de Vondelstraat tot de Friesebrug. Met omdraaien staat die file vanaf de Nieuwe Schermerweg/Randersijk en de Frieseweg. Maar in dat geval komt er ook geen bus meer door en heeft het autoverkeer naar de Karperton (een parkeergarage in het centrum) last. En die overlast zal een stuk structureler zijn zoals voorheen, de 40 meter busstrookje op de Friesebrug ten spijt.
Omdraaien is hoe dan ook onzin. Dan kan je vanaf de noordkant wel naar de Schelphoekgarage en mag je via de N242 terug en nu is dat omgekeerd. Geen enkele winst dus.
Daarbij zal de Schelphoekgarage geen succes worden als er niet iets gaat veranderen. Aan de oostkant van de binnenstad zijn weinig winkels. De meeste winkels zijn beter te bereiken via de huidige parkeergarages als de Karperton, De Vest, KSE (KanaalSchierEiland) en de onder de Singel bij de Molen van Piet. Mensen die langer in de stad verblijven parkeren In Overstad, waar het een stuk goedkoper is.
De Schelphoekgarage krijgt het normale parkeergaragetarief en is dus duurder dan Overstad. Vervolgens mag je in de meeste gevallen langer lopen en dat gaat dus niemand doen. En al helemaal niet als het ‘parkeerbeleid’ in Oud-Overdie niet gaat veranderen. Eerst maar even een kaartje met de Parkeergarages (P‘s) en de nieuwe PS Schelphoek Parkeergarage. Die wordt aangereden vanaf de Vondelstraat.
(Z is het Ziekenhuis, W het Waagplein en V de V&D)
De roze delen zijn hoofdzakelijk voor het bewonersparkeren. Soms is daar ook vrij parkeren, maar dan duurder dan in de parkeergarages. Bij Oud-Overdie is dat stukje voor bewoners erg beperkt en dus zie je er nu dagelijks al een berg auto’s op de gratis delen, zoals het Baanpad en het westelijke stuk van de Coornhertkade. Langs het Zeglis staan ook veel auto’s van mensen die in de stad werken en niet dagelijk een parkeertarief willen dokken. Vanaf dat gebied, wat ik aangeduid heb met G1, is het maar een paar honderd meter verder lopen dan de vanaf de nieuwe Schelphoekgarage.
Langparkeerders op het Baanpad
Langparkeerders op de Coornhertkade
Als er geen bewonersparkeren in Oud-Overdie komt, dan blijven deze mensen daar gewoon staan en zullen zij niet voor de Schelphoekgarage kiezen waar je wel moet betalen. Om het simpel te zeggen; automobilisten weten deze plek nu al goed te vinden zonder 2-richting verkeer op de Wageweg. De gemeente zou het bewonersparkeren kunnen uitbreiden, zodat de Schelphoekgarage aantrekkelijker wordt. Gevolg is simpel; maar enkelen zullen voor de nieuwe parkeergarage kiezen, anderen zetten de auto wat verder en nemen een vouwfiets. En weer anderen wijken uit naar G2 en G3, ook gratis gebieden (met gratis pontje – GP) op wandelafstand van het centrum.
Het zal er op neer komen dat er in totaal minder auto’s in Schelphoekgarage en het gebied ten oosten daarvan geparkeerd gaan worden en er is dus minder reden voor een wijziging aan de Wageweg en Bierkade. Kortom een discussie die vanuit alle invalshoeken nergens over gaat.
Bij deze kan ik ‘Bierkade 3.2’ al bedenken. De Schelphoekgarage blijkt niet populair te zijn, dus moet de Wagenweg in 2-richtingen of omgedraaid worden. En als dat ooit gebeurt, dan wordt het echt niet drukker in de Schelphoekgarage of daar naartoe.
Geplaatst op 2013-05-10, in Alkmaar, Shopmatig en getagd als Bereikbaarheid, Bierkade, Friesebrug, Overdie, Overstad, Parkeren, Schelphoekgarage, Wageweg. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0