Jul-18: Vliegmatig (2)

Na 1986 was er geen houden meer aan en ‘mocht’ ik regelmatig met een Boeing 747 de oceaan over naar O’Hare. Destijds ’s werelds grootste/drukste luchthaven zo’n 30km ten westen van Chicago. Je kwam daar aan op hun Terminal 4, die voor internationale vluchten was. Dat ging via extra brede bussen, want slurven had deze terminal destijds niet. Een zeer armoedig gezicht aangezien maar een kwart kon zitten en de rest als haringen in een ton stond, als ware het een metro in de spits.

Retour was overigens een grotere ramp. Je werd er (met nog 3 747-vluchten naar Europa) opgeborgen in een soort sporthal en moest daar uren wachten eer de bussen voor je vliegtuig je op kwamen halen. De oplossing was om zo laat mogelijk naar deze deprimerende ‘sporthal’ te gaan. Tot die tijd bleef ik de laatste keren rondhangen bij wat ondergrondse bars tussen Terminal 2 en 3. Eind jaren ’90 was eindelijk hun nieuwe Terminal-4 klaar en de laatste keer mocht ik daar voor het eerst per slurf het vliegtuig uit en in.

Rond 1990 heb ik zo’n 30 retourvluchten gemaakt naar een half dozijn regionale luchthaventjes op Groot-Brittannië. Bijzonder kneuterig en gigantisch veel vertragingen, omdat we vaak het laatste vrijdagse vliegtuig terug wilde nemen. Die vliegtuigen vlogen per dag 4x heen en weer tussen Schiphol en bijvoorbeeld Newcastle en dat schema bleek moeilijk haalbaar. Per vlucht kwam er een half uur bij en de laatste vertrok vaak na middernacht, nadat je 2 uur had zitten wachten.

In die periode stortte het PanAm-vliegtuig bij Lockerbie neer en vanaf dat moment was het een feest voor de controle en een nog grotere ramp voor de passagiers.

Rond 1993 kregen we een grote klus op Taiwan. De eerst vlucht ging met tussenstop in Bangkok naar TaiPei, hun hoofdstad. Vandaar een kleine vlucht naar KaoHsiung, hun Rotterdam dat 300km zuidelijker ligt. In TaiPei moesten we per taxi van de Internationale naar de Locale luchthaven en dat nam 5 uur. Uiteindelijk duurde de gehele reis 25 uur en was iedereen geradbraakt.

De keren daarop werd het beter met een directe vlucht op HongKong en vandaar direct naar KaoHsiung. Maar met overstappen en wachten nam dat ook nog altijd 18 uur. In elk geval stonden we niet meer 4 uur vast in de enorme files rond TaiPei.

Binnen TaiWan werd destijds enorm veel gevlogen en dat zal nu nog wel zo zijn. Tussen TaiPei en KaoHsiung was een kwartierdienst. Niet zo gek, want agglomeratie TaiPei heeft ruim 6 miljoen inwoners en die van KaoHsiung 4 miljoen. Daarbij was er een enorm tekort aan grote wegen en dan neemt men al snel het vliegtuig. Het waren 737’s of kleiner met gemiddeld 150 passagiers. Die zaten bijzonder dicht op elkaar, door er meer stoelen in te proppen. Voor de kleinere Aziaten geen probleem. Zelf ben ik ook niet groot, maar moest wel zo ongeveer met de benen in de nek zitten.

TaiWan is een eiland dat net iets kleiner is dan Nederland en waar behoorlijk meer mensen (22 miljoen) wonen. Die wonen allemaal aan de vlakkere westkust. Middenop is regenwoud en een flink gebergte tot 4km hoogte. En aan de oostkant rollen de mensen zo het water in. De stadjes aan de oostzijde waren stukken kleiner, maar er was wel erg mooie natuur.

Dat zorgde er voor dat ik 1x met het vliegtuig naar Hualien ben geweest. Die vliegtuigen gaan (net als alle andere vliegtuigen langs of) om dat gebergte. Eerst vliegen ze naar het zuidoosten en langs de oostkust naar het noorden. In dat ding had ik een prachtig uitzicht op hun hoogste bergtoppen die net boven de dichte bewolking uitstaken. Ofwel een 2de redelijk gelukte luchtfoto.

Deel 1 en Deel 3

Advertenties

Geplaatst op 2013-07-18, in OV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Mooi verhaal, met dito foto, ik wacht op het vervolg.

  2. Ik vind de Nederlandse vliegtuigen al behoorlijk krap. Ik moet er ook niet aan denken meer dan twee uur in zo’n geval te zitten.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s