Jul-19: 100 Blog-Links via Blogspot

Een weekje terug heb ik Blogspot herontdekt. Ik heb daar een paar jaar terug een account aangemaakt, maar gebruikte het minimaal. Wel had ik er rondgekeken, echt veel kon ik er toen niet vinden. Daarbij was ik stukken contenter over WordPress. De gratis WordPress.com was en is ook niet alles, maar gemiddeld vind ik het erg goed.

Dat herontdekken gebeurde door een oude vakantieverhaal, waarin ik een eigen fotoviewer met Javascript had gemaakt. Zoiets kan ik hier bij WordPress vergeten, maar kreeg ik redelijk snel op rails binnen Blogspot. En nadat ik dat had gedaan bedacht ik om daar ook maar eens een betere kopfoto te plaatsen en de achtergrond herkenbaarder te maken.

Een roterende kopfoto, zoals bij WordPress vond ik (nog) niet. Maar de huidige ziet er in elk geval wat netter uit. Via dieper te zoeken vond ik ook een methode om de kolombreedtes aan te passen. Ik had dat nodig voor m’n fotoviewer, die redelijk breed is. En toen ik dat gevonden had raakte ik er steeds meer in thuis en vond er de optie die wijlen Frans54 al jaren gebruikte. Te weten een linkenlijst gesorteerd op de laatste berichten.

Bij WordPress heb ik die optie nog niet gevonden. Je kan er wel RSS-widgets plaatsen, maar sorteren doet ie niet. En juist dat sorteren met het nieuwste bericht bovenaan heeft een groot voordeel. Je ziet dan veel sneller of een link nog wel actueel is. Bij veel linkenlijsten is dat zeker niet het geval. Overal vind ik nog linken naar webminlog-bloggers die nu alweer 2 jaar op een andere plek actief zijn.

Dus bedacht ik zelf maar eens een behoorlijk uitgebreide lijst te maken, die inmiddels 100 weblogs telt. Een deel daarvan volg ik en de overige vind ik het verwijzen waard. En dan valt het al meteen op dat er nog erg veel web wordt gelogd. Bloggers die niet verder komen als de eigen kat, kind of kilometerstand van de eigen fiets zitten er niet tussen. Net zo min als verhaaltjesverzinners of mensen die iets overschrijven.

Bloggen is voor mij het weergeven van zaken die iemand opvallen en waar vervolgens een eigen inzicht aan wordt gegeven. Bloggen is wat mij betreft dus een persoonlijke bezigheid. Van dat soort heb ik er zo’n 100 gevonden, die me aanspreken en redelijk actief (vaker dan eens per maand) bloggen.

De lijst staat dus links op Ximaar’s Blogspot. (Onder het zoekvak.)

Daaronder heb ik een kleiner lijstje met groepsbloggers, wat ik webmagazines noem.

Die lijstjes heb ik erg eenvoudig gehouden zonder avatar of uittreksel. Die opties zijn er ook. Allereerst heb ik inmiddels een hekel aan avatars en zo’n uitreksel maakt het onoverzichtelijker. Bloggers leren het maar om een berichttitel te bedenken die aanspreekt en uitnodigd tot doorklikken.

En-passant vond ik ook nog de optie om die lelijke balk boven m’n blogspot uit te schakelen. Dat kan dus gewoon alleen schijnt niemand dat te doen. Kortom Blogspot heeft veel meer mogelijkheden dan ik aanvankelijk had verwacht.

Geplaatst op 2013-07-19, in Webmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Ik hou het maar bij WordPress. Bij Blogspot vind ik dat reactieblok dat niet onder het logje staat maar helemaal apart vervelend. Hoe vind je die opties dan? Je kunt toch niets in het css wijzigen? Bij WordPress zijn de mogelijkheden ook sterk afhankelijk van het thema dat je kiest.

  2. @Margo: Voor mij is het niet of/of, maar en+en. WordPress gebruik ik als mijn hoofdweblog en wat ik daar niet gerealiseerd krijg zet ik in Blogspot als het daar wel lukt, met een reactielink naar m’n WordPressblog.

    Bij Blogspot kan je het reactieblok wel direct onder het bericht krijgen. Ik ken er een paar die dat hebben. Maar dan nog vind ik vooral hun reageersysteem een stuk minder. Het reageren heb ik daar uitgeschakeld, dat doet men dus maar hier.

    CSS kan je er overigens ook zelf aan toevoegen. Dat gaat op dezelfde doolhofmanier. Eerst kiezen voor Indeling en dan boven het linkje sjabloonontwerper aanklikken en vervolgens geavanceerde opties. Naast Javascript, accepteert Blogspot ook style-instructies binnen berichten. Helaas kan je die opties vergeten bij WordPress.com.

    Bij WordPress.com hangt alles vast aan het thema. Ik vind dat onhandig. Veel thema’s doen het niet in alle browsers goed en vallen wat dat betreft al af. Kolombreedte-verdeling en lettertype/grootte is maar bij enkele thema’s goed. Dat heeft er voor gezorgd dat ik dit thema gebruik en de overige 130 voor mij afvallen.

    Bij Blogspot heb je veel minder thema’s, maar onafhankelijk van het thema mag je daar zelf lettertypes en kolombreedtes instellen. Wat mij betreft een betere aanpak.

    WordPress.com heeft een beter menu-systeem en je kan bij pagina’s er voor kiezen dat de zijkolom bij de ruimte van de hoofdkolom wordt getrokken. Ook met vorige en volgende doet WordPress het beter. Bij dit thema staat het bovenaan en bij Blogspot blijft het onderaan, wat dus meer zoeken is. Ook staat vorige bij Blogspot rechts en voor mij hoort dat toch echt links te staan. Een aantal thema’s bij WordPress heeft die fout overigens ook.

    Kortom erg appels met peren vergelijken en ik heb nog lang niet alle soorten appels en peren geproefd. :-)

  3. Ik heb gelukkig wat meer invloed op mijn eigen wordpress site. Ik kan daar de code wel veranderen.

  4. Ook niet onbelangrijk ( web-log.nl in herinnering hebbende ) : Je kan niet weg bij Blogspot. Bij WordPress maak je even een export aan, en die importeer je ergens anders. Bij Blogspot is dat onmogelijk. Er is geen enkele garantie dat Blogspot morgen nog bestaat en gratis is. Eigenaar Google beeindigt vaak diensten als het zo uitkomt.

  5. @Knutselsmurf: Het meeste wat ik maak maak ik in kladblok en laat ik ook op m’n harde schijf staan. Clubs als Weblog, WordPress en Blogspot heb ik nooit voor 100% vertrouwd. Bij Weblog ging het op een enorm knullige maniet fout. Maar je kan ook krijgen dat zo’n gratis blogdient opeens vervelend gaat doen met bijvoorbeeld reclames.

    Een groot voordeel van WordPress.com is ook de enorm grote opslag van 3 GB. Ik kom daar zoals het nu gaat nooit doorheen. Op dit moment zijn al mijn (1400) berichten teruggeplaatst en circa 70% van de foto’s en nog heb ik maar 3% verbruikt. Bij Blogspot heb je vrijwel geen opslag.

  6. @Sjoerd: Dat is een voordeel van iets op een eigen domein. Ik overweeg dat nog altijd wel, maar vind de noodzaak inmiddels minimaal geworden. Dwz WordPress.com voldoet behoorlijk goed en voor de dingen waar het niet voldoet is Blogspot een handige aanvulling.

    Inmiddels vraag ik me ook al een tijdje af hoe lang website nog te gaan hebben. Facebook is inmiddels al een behoorlijke aanslag en ook het toenemende aantal smartphones kunnen zomaar voor een een snelle kentering zorgen.

  7. Ik begrijp die laatste alinea aan Sjoerd niet. Denk je dat er minder geblogd wordt wegens het gebruik van Facebook? Dat zou kunnen. Maar smartphones zullen bloggen niet negatief beïnvloeden. Ik zou tenminste niet weten hoe.

  8. Leuk trouwens die blogs op je Blogspotspot. Ik ga daar eens naar kijken. Is het geen leuk karweitje voor jou om de blogs te onderscheiden in man/vrouw, leeftijd enzovoort. Ik ben op zoek naar blogs van vrouwen van mijn leeftijd. Die niet over knutselen en handwerken gaan.

  9. Daar is ze weer! ;-)
    Als ik jou was zette ik dit blog onder eigen domein. Je hebt veel meer in de hand. Zo zijn er veel meer thema’s en kun je alles aanpassen. Ik kan dat niet zo goed, maar jij wel. Het kost 30 euro per jaar, daar hoef je het niet voor te laten.

  10. @Margo: Bij die smartphones schreef ik ook ‘kunnen’. Hoe het precies gaat weet ik niet, maar een simpele mogelijkheid is dat door die dingen de manier van internetten opschuift naar kortere berichten zoals twitter en wat fotootjes kijken van de buren. Maar dat het lezen van blogs er bijvoorbeeld door af zal nemen als de laptop door de smartphone meer dichtgeklapt blijft.

    In leeftijd indelen is lastig. Man/vrouw had ik al overwogen, maar nog niet gedaan. En knutselen, handwerken en vooral quilten zitten er vrijwel niet tussen. Die vallen buiten mijn visie op blogs en binnen de groep ‘mijn kat-baby-kilometerstand’.

    Ooit heb ik overwogen om op te delen naar regio. Maar bij heel veel kan ik die niet boven water krijgen. Mensen bloggen ook niet echt over hun regio, ik ben daar duidelijk een uitzondering in.

    Zo’n eigen domein sluit ik niet uit. Ik heb er wel eens naar gekeken. Ik heb eerst eens gekeken hoe wordpress.com beviel en dat bevalt me behoorlijk goed. Inmiddels kijk ik wat beter bij blogspot rond en ook dat valt me zeker niet tegen. Voor het geld hoeft het zeker niet. Maar ik heb dan wel wat meer werk met het goed beveiligen dat WordPress en Blogspot nu prima voor me doen.

    Ooit had ik een plannetje om op een eigen domein wat subdomeinen te hebben voor mijn genealogiesite en dit weblog. Daar zie ik inmiddels van af. Ik wil die 2 goed gescheiden houden. Wat dat betreft is het ook handig dat bij WordPress en Blogspot mijn gegevens niet na te trekken zijn, zoals bij de meeste eigen domeinen wel.

  11. @Margo: Overigens is die optie die ik nu op Blogspot gebruik alleen bij Blogspot(ters) te vinden. Op eigen domeinen kom ik hem nergens tegen en het zal wel eens flink tegen kunnen vallen om zo’n functie zelf te organiseren. Bij Blogspot werkt ie uiterst eenvoudig. Je selecteerd zo’n blok en plakt er een berg webadressen is en slaat het op. Hij zoekt zelf de RSS-feeds van elk websadres.

  12. Ik ben eind april overgestapt van Blogpost naar WordPress maar mis de blogroll nog steeds. Hij schijnt bij wordpress ook te bestaan maar dan oor de .org versie en niet voor de .com versie. Dus nu gebruik ik mijn reader als blogrol en plaat ik alleen de meest bijzondere linkjes op mijn blog (en ben ik zelf verantwoordelijk voor het bijhouden).

    ps. Bedankt dat je mijn blog de moeite waard vindt om in je blogrol op te nemen.

  13. @Rianne: Ik heb hem nog niet bij een blogger met wordpress.org kunnen vinden. Zelf heb ik inmiddels een vaag vermoeden dat het met feedburner te maken heeft die Google een paar jaar terug heeft opgekocht.

    Ik was je overigens op Blogspot niet eerder tegen gekomen en nu bij het doorklikken wel. Je plaatst regelmatig berichten en schrijft aantrekkelijk. Daarbij vind ik ook dat m’n lijst behoorlijk gevarieerd moet zijn.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

