Aug-09: Journalisme-2 De Krant

De eerste aflevering van Iedereen Journalist ging vooral over de teloorgang van de krant. Kranten hebben het moeilijk, abonneebestanden lopen terug door vergrijzing, sterfte en jongeren die het zonder papier doen. Dat ouderen de pijp aan Maarten geven is iets van alle tijden. Het probleem zit hier vooral in de jongeren die met meer alternatieven opgroeien en meer kiezen voor nu.nl, geenstijl of televisie en bijvoorbeeld radio.

Wat biedt een krant voor hen extra, behalve dat je hetzelfde nieuws een paar dagen later leest, maar dan geprint op iets dat per aflevering groter is dan je smartphone? Om het simpel te zeggen er is behoorlijk wat media bijgekomen en de kranten beginnen dat de laatste 10 jaar goed te merken. En als abonnees en losse verkopen teruglopen, dan nemen ook de adverteerdersinkomsten af. Dus dubbele klappen, waarbij ik begreep dat de reclame-inkomsten van kranten er nog altijd niet om liegen.

(Hier de 3 uitzendingen bij Uitzending gemist. De eerste gaat over de krant en de laatste over de nieuwe media. De 3 afleveringen vormen 1 geheel. Verder hebben ze een blog, waar niemand op reageert.)

Het argument dat jongeren niet voor informatie willen betalen klopt niet. Ze betalen anders in de vorm van een kabel-, internet- en/of telecom-abonnement(en) en de afschrijving van hun laptop, TV en/of smartphone. Voor een geprinte krant heb je alleen een brievenbus en een stoel nodig. Het zal mij niets verwonderen als de jongeren minstens zoveel geld uitgeven aan informatie vergeleken met vroeger.

Zelf heb ik de krant lang met de buren gelezen. Ik vind het slecht voor het milieu dat ik het dagelijks wil doen met een eigen exemplaar. De laatste buren zijn jonger en lezen geen krant meer. Sinds een jaar of 6 ben ik dan ook regelmatig in de bibliotheek te vinden, waar ik keuze heb uit 30 kranten, waaronder de regionale. Dat kost niets, ook geen biebabonnement en de ruimte en verlichting zijn ook nog eens gratis. Los daarvan ontmoet ik zo nog eens iemand.

Ik lees er hoofdzakelijk het regionale nieuws, omdat dat niet op TV te vinden is. Dat terwijl ik regionaal nieuws erg belangrijk vind. Het gaat je meer aan en je hebt er meer invloed op. Door mijn regionale vrijwilligerswerk ben ik de regiokrant nog beter gaan lezen, ook al omdat er over die organisatie regelmatig iets wordt bericht.

De kwaliteit van die berichtgeving valt me zwaar tegen. Aanvankelijk dacht ik dat het iets met complotten vandoen had. Denk aan de Provincie of ondernemers (adverterteerders), die meer macht hebben en de krant in hun gewenste richting kunnen duwen. Ik ben er achter dat dat maar minimaal is en dat het echte probleem in domheid en haast zit. Berichten moeten snel klaar en tijd voor navragen of iets opzoeken is er niet meer bij. (Ik kom in een volgende aflevering met voorbeelden, die ‘te leuk’ zijn om er niet over te berichten.)

Dat laatste kan iets van de laatste tijd zijn door de teruglopende inkomsten. Maar het kan ook al jaren bestaan, alleen las ik destijds de krant niet zo goed en had ik veel minder tot geen inside-informatie. En als dat vroeger ook al zo was, dan kwamen de kranten daar beter mee weg omdat er minder andere nieuwsbronnen waren.

Los van dit alles vraag ik me af wanneer eindelijk, of al, een groot deel der mensheid compleet reclamemoe is. Ik ben het wel. Overal staan reclames. In de krant op radio en TV, het internet, langs de weg en voetbalvelden, op stations en terrasjes en vooral in de winkels zelf. Reclamemakers blijven beweren dat het geld oplevert. Ik denk dan vooral de reclamemakers zelf. Voor de rest koop ik wat ik nodig heb en in de meeste gevallen is dat iets waar geen reclame voor gemaakt is.

Zo heb ik mijn fiets 2de hands gekocht bij een fietsenmaker op de hoek. Ik zit bij internetprovider Anno.nu (voorheen Free-Online). Heeft iemand daar ooit een reclame van gezien? Ik niet. Ik draag geen merkkleding en koop in winkels vooral het huismerk. Als iedereen zo is als ik, dan valt er met reclame geen droog brood te verdienen.

Waarschijnlijk doen de zelfondergravende reclames voor PC’s, smartphones en TV’s het nog het beste. En dat is net zoiets als de bus die reclame maakt voor de fiets of auto. Eenmaal zoiets aangeschaft heb je natuurlijk geen bus of papiere krant meer nodig.

In elk geval nemen die reclame-inkomsten voor de krant af, al was het maar dat reclame meer opschuift richting radio, TV en het internet. Het zou me niets verbazen als krantenjournalisten het daardoor met relatief minder loon en minder mankracht moeten doen. En dat kan heel goed verklaren waarom de kwaliteit en geïnformeerdheid afnemen. Goede journalisten stappen over naar de beter betalende media als radio en televisie en die daar geen kans op maken blijven hangen bij de regiokrant.

Onze regiokrant staat natuurlijk ook op het internet en pakt op die manier reclame-inkomsten van het internet mee. Zij zetten maar kleine fragmenten van een beperkt aantal krantenberichten op het internet. Voor de rest moet je maar een krant kopen of naar de bieb gaan. Het vervelende van die aanpak is dat er op gereageerd kan worden. En dat reageren gebeurt dus op die sterk ingekorte informatie. Kortom tenenkrommende reacties van kortzichtige mensen, die daarnaast vooral tegen elkaar tekeer gaan. De mensen die wel de moeite nemen om het complete verhaal te lezen reageren vrijwel niet of doen meer moeite via een ingestuurde brief die alleen in de papiere versie komt. Ik vraag me dan ook af of de krant maar niet beter het reageren op het internet kan uitzetten.

Het Noordhollands Dagblad (NHD) is 1 van de vele kranten die het zo aanpakt. Andere methodes zijn een afgesloten deel waar je een abonnement voor moet nemen. Bij een regiokrant kan je die aanpak wel vergeten. Maar hoe moet het dan wel? Zelf denk ik dat er nog zoiets is als sponsoring. Dat gebeurt al met garagebedrijven als er over een nieuw automodel wordt bericht. Deze methode kan uitgebreid worden met belangenverenigingen die ook kunnen sponsoren als het artikel in hun voordeel is.

Ik zit er ook niet mee als kranten geld van de overheid krijgen. De publieke radio en televisie krijgen ook geld van de overheid en niet zo’n klein beetje. Als de overheid dat doet om mensen goed te informeren, dan zou er best wat geld verschoven kunnen worden om de kwaliteit in kranten op peil te houden of te verbeteren. Daarnaast is het concurrentievervalsend als radio en TV wel geld krijgen en de kranten niet. Beide hebben ze ook te maken met abonnees/leden, reclame en nieuwsvoorziening.

Er zijn nog 3 methodes om de kosten van een krant te drukken. Het NHD gebruikt die ook. Denk daarbij aan het verzelfstandigen van onder meer journalisten, het samenwerken met een locale omroep die wel subsidie ontvangt en het klakkeloos en ongevraagd overnemen van website-artikelen. Ik kom daar in de voorbeelden op terug.


Eerder:
Aug-01: Journalisme-1: ‘De Deskundige’

Lees hier deel-3: Geknoei

Geplaatst op 2013-08-09, in RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. De enige echte oplossing is gewoon een digitale regio krant, al of niet gesponsord…
    noord-holland.nu.nl of zoiets.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s