Aug-20: Den Helder en Alkmaar

De laatste week is er een levendige discussie op de website van de krant over de uitlatingen van Maarten van Rossem aangaande Den Helder. In een TV-quiz kwam gaf Maarten daar zijn ongezouten mening; ‘Den Helder is vreselijk, helaas moet je er langs om op het mooite Texel te komen.’

Bij de regiokrant, die ook een Helderse-editie heeft, reageren Heldernaren die Maarten een gek/pias vinden en vinden dat er niets aan de hand is met hun woonplaats. Ze vinden het maar onzin dat de burgemeester Maarten heeft uitgenodigd om zo de mooie plekken van Den Helder te laten zien. De overige reageerders van buiten Den Helder zijn het roerend met Maarten eens.

Zelf fiets ik af en toe naar Den Helder, vooral bij te warm weer. In Den Helder is het wat koeler en het waait er meer, veel meer. Dat fietsen doe ik langs de kust door de duinen. Je komt dan eerst door Huisduinen, wat een aardig dorpje is en tot waar het strand loopt. Vervolgens gaat het strand over in een geasfalteerde dijk en die loopt rondom Den Helder om het zo tegen de zee te beschermen.

Die dijk is leuk voor een keertje, maar duidelijk minder dan de route door de duinen. Het geeft wel meteen de ‘sfeer’ van Den Helder aan. Op de fiets langs de grote weg (N9 en N250) is zwaar af te raden of je moet zin hebben in een flinke depressie. Automobilisten gaan vrijwel alleen via deze route naar Den Helder Texel en worden na de N250 ook nog eens getracteerd op een flink vervallen oud woongedeelte.

Als fietser heb ik ook de mogelijkheid om een tussenweg te nemen via Julianadorp, maar ook daar word ik niet bepaald blij van. Het komt er dus meestal op neer dat ik maar de trein retour neem.

Den Helder lijkt erg op IJmuiden en Delfzijl. Ook havenplaatsen die niet bijster aantrekkelijk zijn. Huizen zijn van een zeer matige kwaliteit, vooral van het type rijtje of flatgebouw en zien er over het algemeen niet uit. De echte landmarks van Den Helder zijn de 3 forten. Bij de mooiste mag je niet komen, die gebruikt de Marine. Die andere 2 zijn slecht te vinden en vallen zeker niet op.

In Den Helder is de laatste jaren flink gewerkt tegen de verpaupering van de binnenstad. Deels is dat gelukt, maar het grootste deel moet nog altijd. Nee, wat dat betreft kan ik me prima vinden in het betoog van Maarten.

Die Texelgangers, zoals Maarten, zijn een zegen en een vloek voor Den Helder. Ze zouden een zegen zijn als ze onderweg ook even Den Helder in zouden gaan voor een kop koffie. Helaas doet vrijwel niemand dat en leveren ze als vloek alleen maar een flinke verkeersoverlast op.

En daar sluit het aan bij Alkmaar. Vooropgesteld dat Alkmaar een stuk gezelliger is met veel minder verpaupering. Maar onze stadsregering wil er wel een soort Den Helder van maken. Dwz ze willen de Bierkade en Kanaalkade als hoofdwegen voor het autoverkeer hebben. Denken dat dat meer winkelbezoekers oplevert.

En juist het omgekeerde is waar. Wat hier op de Bierkade en Kanaalkade rijdt gaat helemaal niet naar de Binnenstad, maar rijdt er langs. Ofwel hetzelfde als in Den Helder gebeurt naar Texel. Die langsrijders leveren overlast op en maken een stad juist onaantrekkelijker. De Alkmaarse Fietsersbond, die bezwaar maakt tegen de terugdraai-plannen van de Kanaalkade merkt in een voetnoot op dat de meeste bezoekers met de auto, die auto in Overstad parkeren waar het een stuk goedkoper is. Vervolgens hebben zij als voetganger over de Ringersbrug net zoveel last van de auto’s die over de Kanaalkade langs de Binnenstad rijden.

Geplaatst op 2013-08-20, in Alkmaar, NH-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 25 reacties.

  1. Den Helder en IJmuiden ken ik niet. Delfzijl wel. Als Den Helder dezelfde sfeer uitademt als Delfzijl, moet ik Maarten van Rossem gelijk geven. Persoonlijk vind ik Stadskanaal een verschrikkelijke plaats.

  2. Mijn grootmoeder werd in Den Helder geboren, nadat haar ouders vanuit Urk daarheen trokken. Daarna ging een deel van de familie naar … IJmuiden. Daar werd mijn vader geboren (moeder ook, en ik later ook) en na wat omzwervingen kwamen wij in Delfzijl te wonen. Mijn ouders wilden dolgraag weg uit IJmuiden want ze vinden het er vreselijk. Ik ben een keer of twee in Den Helder geweest en vond het zielloos. Hetzelfde vind ik van IJmuiden. Ik heb zeven jaar van mijn jeugdjaren in Delfzijl doorgebracht en ja, het is van hetzelfde laken een pak. Voor iemand met neiging tot depressie geen ideale woonoorden.

  3. @Greet en Margo: Stadskanaal is ook niet veel soeps en wat dat betreft passen Terneuzen, Hoogeveen en Emmeloord ook in dit rijtje.

  4. Ik ken de stad niet, maar ieder mag daar toch een mening over hebben…

  5. Ik ken die stad ook. en zoals alles heeft Den Helder ook twee kanten.
    enerzijds de verpaupering van de binnenstad en de criminele Falga buurt.
    Anderzijds heeft Den Helder heel veel groen, als je de platte grond bekijk. Ieder jaar wordt er een ATB tocht georganiseerd die door alle parken en forten gaat, ook die waar de marine is gehuisvest.
    Op de fiets naar Den Helder ga ik meestal via de oostkant van het NH kanaal en via de laatste mogelijkheid het kanaal over en dan langs de haven naar de geasfalteerde dijk en door de duinen terug. Zo laat laat ik het lelijke Den Helder links liggen.
    Ik zou er niet willen wonen, je kan eigenlijk altijd maar een kant op.

  6. Den Helder en Alkmaar? No contest! -Den Helder wint op alle fronten. Front 1: de ligging aan zee en het Marsdiep, front 2: het licht, front 3: het what-you-see-is-what-you-get-karakter, front 4: de ontspannen attitude van de bevolking, wars van elke pretentie. Je ziet, ik ben een fan. En het heeft ook nog de veerboot naar Texel. Voor twee euro vijftig loop je een half uur later in de wildernis langs de Mokbaai. In vergelijking is Alkmaar een provincienest met een oude kerk en een C&A.

  7. @Blewbird: Er zijn gelukkig altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Het was wat mij betreft alleen geen wedstrijdje, maar dat had je gemerkt als je het bijgaande verhaaltje had gelezen. Jutters hebben daarbij geen attitude maar een houding waar je moe van wordt. Ik heb er nog altijd flink wat familie en heb er totaal geen problemen mee dat ik die nooit zie.

    Die veerboot van de Tesselaars heb ik ook wel eens gebruikt om niet meer terug door Den Helder te hoeven. Dwz aan de noordkant van Texel heb je een leuk binnenvaartschip dat je naar Vlieland brengt en vandaar ben ik met de pont naar Harlingen gegaan. Harlingen heeft overigens veel meer sfeer, het ligt er dus niet aan dat Den Helder een haven heeft.

  8. @Bytheway: Bedankt voor de tip. Ik wist eigenlijk nooit dat je die route helemaal door kon fietsen zonder vast te lopen in een of andere raffinaderij of deel van de Marine. De volgende keer ga ik dat eens doen. Probleem is nog wel om bij het begin te komen, want Breezand vind ik ook erg matig. Zal dus wel via Van Ewijcksluis worden vermoed ik. :-)

  9. Ik denk dat je Van Rossum sowieso gewoon met een korrel zout moet nemen

  10. Kom er regelmatig fietsend langs/doorheen en kan me er niet echt aan storen. Onderweg is van alles te zien want je kunt op verschillende manieren heen/terug fietsen. Laatst ben ik via Den Oever gefietst en dan via het pad langs de Wadden, echt prachtig want je ziet er geen mens (dan is het al gauw mooi ;-) …) Langs de oost oever is mij niet gelukt want het marine hek zat dicht, kon ik onverrichter zake weer terug, was nergens aangegeven dat je op die manier niet naar Den Helder kon, dat vond ik wel vervelend want erg leuk fietsen is het er niet… Wat wel leuk is is dat er weer een stuk (voor voetgangers/fietsers) open gesteld is langs het kanaal (over het kleine bruggetje bij Krammerdam), wel oppassen want het is niet echt een onderhouden fietspad….

    grt.

  11. Krabber- moet natuurlijk Krabbendam zijn ;-)

  12. Ja, ook ik had de indruk van een verpauperd lelijk havenstadje. Maar toen we er een keer (noodgedwongen) wat langer moesten zijn, hebben we door heel wat mooie straatjes gedwaald en gezien dat Den Helder als het ware twee gezichten heeft. Blijft wel een feit dat ik Alkmaar veel mooier vind. En Maarten van Rossum is een met zich zelf ingenomen kwal. Aan wat hij ter berde brengt hecht ik geen enkele waarde.

  13. Nee, dat zal helpen een burgemeester die zijn stad probeert te redden door Maarten uit te nodigen. Bij Maarten gaat dat niet helpen, die heeft zijn eigen mening al gevormd.

  14. @Mack: Achteraf een nogal fletse mening, die hij middels een bezoekje een stuk beter kan onderbouwen. Zie daarvoor het volgende bericht.

  15. Ik heb ruim 25 jaar in Den Helder gewoond. Inmiddels bijna tien jaar in Alkmaar. Maar nog steeds heb ik heimwee naar Den Helder.
    Alleen valt me wel steeds op hoeveel leegstand er is qua winkels, vooral in het centrum. Maar ook in het winkelcentrum Noorderkade in Alkmaar staan inmiddels honderden vierkante meters aan winkelruimte leeg…

  16. @Henk50: De NoorderArcade is echt belachelijk leeg, maar daar kan je dan ook overal goedkoop parkeren. Voor mij is er dus een relatie ‘meer auto’s door een stad = meer leegstand.’ Iets dergelijks schreef ik al hierboven aan het einde. In Alkmaar is ook het oostelijke deel van de Laat waardeloos net als de Gedempte Nieuwesloot. En toevallig zijn dat ook straten waar je met de auto kan komen. Helaas wil dit 20 cent muntje bij onze Opa’s en de VVD niet echt valllen.

  17. Ook in Ede staat veel winkelruimte leeg; en de wel bestaande winkels verhuizen om de paar jaar naar andere straten in en rond het centrum van Ede: weegt een iets lagere huur op tegen de kosten van de verhuizing of zo, vraag ik me dan af?

  18. @Trijntje: In de Binnenstad en een paar grote(re) winkelcentra in de buitenwijken (De Mare en De Hoef) is erg weinig leegstand. Hier is de leegstand vooral in Overstad en metname in het NoorderArcadegebouw (50%). Hier zie je overigens ook vaak winkels verhuizen, maar ik denk dat dat ook te doen is om dan de oudere vrijgekomen winkel op te knappen. We hebben hier een AZ-winkeltje dat eerst vooraan een straatje was, later halverwege en nu alweer wat jaren aan het andere eind zit. Het zou mij niets verwonderen als al die panden van dezelfde verhuurder zijn. Overigens zit het probleem bij het NoorderArcade-gebouw ook bij de verhuurder, die er andere plannen mee heeft. De gemeente had voor dat hele gebied grootse plannen, maar door de economische terugval is dat stilgelegd en is het niet meer dan een groot parkeerterrein met grote winklelloodsen. (Het was en is nog voor een klein deel een bedrijventerrein.)

  19. Ik weet persoonlijk van winkeliers in Alkmaar dat ze vertrekken vanwege de hoge huur.
    Als fietser had ik niet gedacht aan parkeerkosten (…).
    Verschil met Alkmaar is dat in Den Helder veel winkels leeg staan in het hart van het winkelcentrum. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer een groot deel van de winkelruimte aan Laat en Langestraat leeg zou staan.

    Overigens is landelijk dé oorzaak natuurlijk de komst van internet-winkels. Wij hebben besloten om principieel internet te mijden voor onze aankopen, tenzij we een product nergens in een winkel aantreffen.

  20. @Henk50: De winkelleegstand is in de Alkmaarse Binnenstad (met 6,6%) onder het gemiddelde (8%), In 2012 was die zelfs flink gezakt tot 5%. Er is in de laatste jaren ook meer winkelruimte bijgekomen en dat sloeg echt nergens op. Dwz het gaat dan om speculeren net als bij kantoorruimtes. Toen de onroerendgoedprijzen jaarlijks flink stegen was dat verklaarbaar, maar inmiddels is dat niet meer het geval. Het is al een tijd niet meer te rijmen met de verkopen via het internet. Daar heeft de Alkmaarse Binnenstad minder last van omdat het aanbod zeer gevarieerd is. Het CBS zette Alkmaar afgelopen jaar zelfs boven aan die lijst. (Nu de NL-zaak helaas gestopt is zullen we wel flink zakken. :-)

    Overstad en vooral de NoorderArcade is echt een probleemgebied. Zeker nu na het sluiten van de grote Plus ook De Block is gestopt. Toch zijn ook daar winkels die het er prima doen en beter dan voorheen. Denk aan de Aldi en de Action, die daar eerder niet waren.

    Je moet winkels in een aantal groepen verdelen. De supermarkten, Xenos, Hema, Kruidvat en vergelijkbaar doen het prima door de hele stad en waarschijnlijk in heel Nederland. Vomar gaat binnenkort in de Bergermeer een nieuwe winkel openen en die zal zeker een stuk beter gaan draaien dan de oude en te dure Spar die daar zat.

    In de Binnenstad zitten veel kleine winkels voor de leuk. Die trekken veel klanten van buitenom.

    In Overstad zitten vooral grote winkels die je overal vind. Het is een onpersoonlijk en ongezellig gebied en daar vallen al jaren de grootste klappen. Toys ‘R us is daar weg terwijl de speelgoedzaken in de Binnenstad het nog allemaal goed doen. De C&A is uit Overstad weg, maar die in de Binnenstad draait nog altijd goed. Eerder sloot de grote Halfords in Overstad omdat hun winkel in de Binnenstad (het nog immer) veel beter doet. De grote Plus is nooit een succes geweest, terwijl andere supermarkten in de stad prima draaen. En zelfs de MediaMarkt heeft het lastiger gekregen door de grote Saturn die in Heerhugowaard is geopend. De grap is dat beide bedrijven van dezelde eigenaar zijn. Voordeel is dat Heerhugowaarders minder kilometers afleggen.

    In De Helder is het idd de Binnenstad waar je leegstand ziet. Maar bij mijn volgende blogericht vond ik het ook zwaar tegenvallen met de terrassen die er om 6 uur met stopten. Met dit prachtige avondweer maakt men zich op die manier niet echt geliefd.

    Zelf koop ik niet op het internet omdat ik hier alles in de buurt kan vinden en ik veel spullen van dichtbij wil zien. Maar in het algemeen koop ik weinig en koop ik net zo makkelijk 2de hands. De Kringloopwinkels in Overstad doen het ook nog altijd goed.

  21. Nog een kleine aavulling die niets met Den Helder vandoen heeft:

    In Langedijk wil Van der Heerik ook zijn winkelcentrum (WC Broekerveiling) flink vergroten. Dat terwijl net de Middenwaard (op 3 km) en De Mare (op 5 km) vernieuwd en vergroot zijn. Ben benieuwd wat dat voor effect zal hebben. Dwz mensen die daar winkels bezoeken komen vooral op vrijdag en zaterdag met de auto en zij voelen zich niet gebonden aan een bepaald winkelcentrum. In Heerhugowaard is het betaald parkeren en de kans is groot dat die meer uit gaan wijken naar Broek op Langedijk. Voordeel is dat het verkeer tussen Heerhugowaard en Broek op Langedijk nu al structureel vast staat.

  22. Heerhugowaard: dat is pas erg. In Den Helder heb je tenminste nog de zee en de duinen…

  23. @Henk50: Heerhugowaard doet het goed qua leegstand en verpaupering, maar scoort totaal niet op de punten sfeer of historie.

    Den Helder heeft voor mij geen duinen. Ik noem dat Huisduinen en ook dat stelt duinmatig weinig voor als je het vergelijkt met Schoorl.

  24. Wat ik me afvraag is hoe Heerhugowaard er over 30 jaar uit zal zien. Dan zijn veel wijken ‘uitgewoond’ en zijn de mensen die het kunnen betalen weer naar de nieuwste woonwijken verhuisd.

  25. @Henk50: Die situatie heeft zich al een beetje voorgedaan met hun wijkje in de noord-oosthoek tegen het spoor. Volgens mij is de gemeente Heerhugowaard daar goed mee omgesprongen. Ik hoor er minder over en de verpaupering heeft zich niet doorgezet en is er eerder wat afgenomen. In Alkmaar-Noord zijn overigens ook gebiedjes te vinden waar het afglijdt. Gemeentes kunnen er maar weinig aan doen, maar het beste is wel op tijd constateren en dan actief er mee omspringen. Heerhugowaard en Alkmaar-Noord, maar ook Risdam (waar ik het erger vind) en wijken in Purmerend zijn allemaal te grootschalig en te gelijktijdig uit de grond gestampt. Doorgaans moet dat wel op termijn problemen opleveren. Alkmaar was trouwens behoorlijk goed in de weer in Overdie, maar helaas zijn daar nog lang niet alle plannen uitgevoerd door de ingezakte huizenmarkt. Mens snapt tegenwoordig beter dat er meer variatie in het soort huizen en gezinssamenstelling moet zitten. Bij oudere wijken hier in Zuid gaat dat behoorlijk goed.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

