Aug-31: Brandweerauto

In de serie oude vrachtwagens kwam ik deze een tijdje terug naast de Hema tegen:

Ik kon me vaag herinneren, dat ik er al eerder een foto van had gemaakt – maar dan in ruste in de nieuwe brandweergarage naast het Stadskantoor:

Nu werd deze Ford-AA uit 1928 voor een trouwerij ingezet. Na het Stadhuis aan de Langestraat gaan trouwstoeten hier langs de Hema het hoekje om. Ze rijden dus een stukje in het voetgangersgebied en mogen er hier bij de verzinkbare paal weer uit.

Met deze brandweerauto ging het prima, maar een dikke lelijke Hummer bleef hier steken. Waarschijnlijk laten ze zo’n stoet in 1 keer door en houden ze dat in de gaten met de bewakingscamera. Er staat echter een bordje dat er maar 1 auto per keer mag en de Hummer wachtte dus erg lang tot de paal weer omhoog en naar beneden zou gaan.

Zo lang dat ik bedacht om dit maar even te melden aan een der brandweerlieden die inmiddels hun wagen langs de Gedempte Nieuwesloot hadden afgemeerd. Zij vonden het dus ook wel erg lang duren en een brandweerman liep me inmiddels voorbij richting Hummer.

Zelf wachtte ik vooral om te zien of die Hummer door de paal zou worden gespiest. Ooit zag ik dat met een grote lijnbus in de Zilverstraat. Zo’n Hummer gun ik dat eigenlijk meer, maar helaas.

Geplaatst op 2013-08-31, in Alkmaar en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Wat een mooie wagen.. De hedendaagse zijn vast sneller, maar zulke Fordjes winnen het qua uiterlijk :-)
    Aparte foto, de 2e, ik kan niet precies thuisbrengen hoe je die gemaakt hebt :-) In spiegelbeeld is het niet, dus waarschijnlijk is het geen weerspiegeling in een ander object, maar hoe dan wel… :-)

  2. @Jolie: Door een raam in een donkere hal, waardoor de weerspiegeling in het raam het min of meer wint. Destijds had ik hem wegens overmatige vaagheid op de harde schijf laten staan en nu kwam ie me wel goed uit. Dus nul komma nix geshopt, zelfs geen kleurcorrectie. (Die Fordjes hebben bij mij trouwens vaker last van vaagheid.)

  3. Een mooie wagen, en uitzonderlijk goed onderhouden… Ik mag dat wel.

  4. Ja en toen moest ik weer opzoeken wat een hummer is. Ben niet zo vertrouwd met dat soort wagens. Ik ben dan misschien wel een suffie, maar zeker niet geinteresseerd jn een SUV. De brandweerauto is wel spekkie naar mijn bekkie.

  5. @Hanscke: Ik vind een SUV een understatement voor dit soort gepanserde blokkedozen, waar je een ladder nodig hebt om er in te klimmen. Deze zwarte Hummer H2 station weegt net zoveel als de brandweerauto die er voor rijdt. (wiki)

  6. Hummers hebben altijd twee parkeerplaatsen nodig. Veel eigenaars zijn pooiers, nachtclubeigenaars enz.

  7. Hmm, Xi, tis wel een beetje stil hier…. :-}

  8. Hij is aan het zwerffietsen denk ik, Jolie! :-)

  9. Ah, dank Margo! kBen benieuwd naar de verslagen.. :-)

  10. Een dom systeem, zo’n verzinkbare paal. Als het een keer misgaat heb je meteen een reuze schade, zoals je bij de bus al hebt laten zien. Dan maar een slagboom of iets dergelijks.

  11. @Jolie/Margo: Klopt en ik heb nog geen idee wanneer ik aan de verslagen begin en/of hoe ik het deze keer ga aanpakken.

  12. @Bob: Het is zeker geen supersysteem. De gemeente wilde het vervangen door alleen camerabewaking, maar dat schijnt qua privacy en juridisch nog niet te kunnen. Dit systeem vind je in erg veel binnensteden ook in Duitsland en andere Europese landen. Uitvoeringen verschillen hooguit een beetje. Vrijwel allemaal maken ze gebruik van hydrauliek. Zelf zou ik een soort vijzel gebruiken wat me minder storinggevoelig lijkt. Met slagbomen gaat het overigens ook wel eens mis.

  13. Welkom terug Ximaar! En doe rustig aan hoor: geniet nog even van het mooie weer :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

