Okt-23: Meldpunt voor Meldpunten

Ooit las ik een grapje over het uitdijende labyrinth aan meldpunten, en met mijn recente Meldpunt-ervaringen moest ik daar aan denken. Ik ben behoorlijk actief bij de regionale Fietsersbond; vrijwilligerswerk om het fietsen veiliger en aantrekkelijker te maken. Een jaar of 6 terug had de landelijke Fietsersbond een meldpunt op het internet bedacht met de naam ‘Mijn Slechtste Fietspad’. Wat mij betreft geen succes.

Onze gemeente was er ook niet blij mee, veel domme locatiefouten. Als vrijwilliger kon ik er niets extra’s mee en werden we opgezadeld met slechte meldingen, die op z’n minst onze goede contacten met de gemeentes geen goed deden. Gemeente Alkmaar zelf had destijds een telefonisch meldpunt opgezet, met als voordeel dat er bij de melder kon worden doorgevraagd.

Al snel kwamen er geen meldingen meer via ‘Mijn Slechtste Fietspad.’ Ik was daar niet treurig om. Vervolgens liep het vast door achterhaalde software en uiteindelijk werd er besloten voor een nieuw meldpunt. Dat heeft enkele jaren geduurd en sinds April-2013 heeft de landelijke Fietsersbond een nieuw Meldpunt (meldpunt.fietsersbond.nl), dat beter werkt.

De reden is eenvoudig, mensen hoeven nu niet meer zelf de juiste locatie in te vullen, maar prikken op de kaart en daarachter wordt direct de juiste locatie gevonden. Als speerpunt werd ingezet op verkeerslichten-irritatie. In het kort de te lange wachttijden voor fietsers. Al snel druppelden de meldingen binnen en toen bleek dat de gebruikers er nog steeds anders mee omgaan dan de makers hebben bedacht. Dwz je kunt beter een melding steunen (zeg maar ‘liken’) dan een nieuwe melding maken. Ook werd niet begrepen dat de fietsverkeerslichten sinds een jaar of 10 behoorlijk anders zijn gaan werken. Zo werken nu vrijwel overal de lussen in de weg en die bepalen hoelang je groen krijgt. Fietsers zijn daardoor sneller aan de beurt, maar krijgen wel erg kort groen. 4 seconde voor 1 fiets tot maximaal 20 seconde voor een groep fietsers. (Daar heb ik een verhaal voor gemaakt bij de Fietsersbond Regio Alkmaar.)

Meldingen met de meeste ondersteuning krijgen meer impact richting gemeente. Dus doen melders dat niet en op dezelfde plek worden doodleuk 5 verschillende meldingen gemaakt, zonder ook maar even bij de andere melders te kijken die een millimeter verder op de kaart staan. Nu heb ik wat mogelijkheden gekregen binnen dat Meldpunt, maar eenvoudig meldingen combineren zit daar niet bij.

Ik vroeg me al een tijdje af of de gemeente dit systeem beter vind. Temeer omdat er door de gemeente al wat fouten zijn gemaakt. Zij kunnen Fietsersbond-meldingen afsluiten als die opgelost zijn. Dat hebben ze inmiddels al een paar keer gedaan, zonder dat er ook maar iets met de melding is gedaan. Daar gaan we over in contact, want het moet wel een betrouwbaar systeem zijn voor melders, Fietsersbond en gemeentes.

Op de vraag of de gemeente dit wel een goed systeem vind kreeg ik op een vreemde manier een bevestigend antwoord. Ik meldde via de oude telefoonmanier bij de gemeente een verstopte kolk (afwaterput aan de zijkant van een straat), waardoor een straatdeel blank bleef staan. Het duurde deze keer ongewoon lang eer de telefoon werd opgepakt, maar tegen 0,9 cent per minuut (mijn lokale tarief) zit ik daar niet mee. De melding werd ook keurig opgenomen. Ik had ook niet anders verwacht, aangezien eerdere meldingen op die manier ook uiterst positief zijn verlopen. Goed te woord gestaan en binnen enkele dagen al resultaat.

Aan het eind van het gesprek vertelde de gemeenteman dat zij tegenwoordig ook meewereken aan verbeterdebuurt.nl. Ik had daar nog niet van gehoord en heb later bekeken wat het is. Het is exact dezelfde software zoals die de Fietsersbond voor hun meldpunt gebruiken. Het enige verschil is dat de Fietsersbond-laag (Layer) met fietspaden is uitgeschakeld, en dat wij als lokale vrijwilligers niet op de hoogte worden gesteld met een mailtje per melding. Maar voor de rest geen enkel verschil. En als de gemeente dat zelf propageert (wat ze inmiddels via borden langs de weg doen), dan zullen ze ook achter deze werkwijze staan die bij de Fietsersbond niet anders is.

Dat nieuwe meldpunt verbeterdebuurt.nl had nog weinig meldingen, maar ik vond er wel mijn verstopte kolk. Die was al een keer in Juli gemeld en stond er als ‘opgelost’. Kan best zijn maar inmiddels was ie alweer verstopt.

Geplaatst op 2013-10-23, in Fietsen, Webmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Systeemontwerpers hebben een gouden toekomst! Die moeten in de polletiek.

  2. Ik heb prima ervaringen met verbeter de buurt.nl. zie ook: http://www.bvision.nl/2010/05/30/het-paaltje/ Meldingen bij de gemeente hadden geen succes…

  3. @Sjoerd: Toen was verbeterdebuurt hier nog niet actief. Dwz officieel zijn de koppelingen met het systeem van de gemeente pas sinds 10-10-2013. Daarvoor zijn er al kleine tests geweest in April en Juni 2013, waar geen koppeling voor nodig was. Er zijn ook eerdere meldingen te vinden uit eind-2012, maar die staan nog steeds in behandeling. Ben benieuwd of die meldingen ooit bij de gemeente zijn doorgemeld. Ik vermoed van niet.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s