Okt-29: Treurige Slagbomen

(Onderaan aangevuld met windkaart en Treur-CD)

Vandaag was het weer minder goor dan gisteren. Het waaide wel, maar het was droog en ik vond het tijd voor een ommetje om de zondagse binnenzitdag te compenseren. Daarbij gaf ik Rob, die binnen Nederland het verste van de kust en woont en dus de minste last van wind had, gelijk; was al die commotie wel nodig?

Dat gelijkgeven deed ik binnen. Ik merkte weinig van de wind en zag geen dakpannen door de lucht vliegen. De oudkarton-container van de buren waaide niet eens open, terwijl dat regelmatig voorvalt. De eerste paar honderd meter zag ik wel dat de stoep aan 1 kant langs de Lindelaan geheel bladvrij was en de andere stoep ondoorbaggerbaar overladen met bladeren. Was de veegmachine maar langs 1 kant gereden?

Bij het Nassaupark kreeg ik het vermoeden dat die onevenredige bladverdeling niet het werk was van het peloton veegwagens dat Alkmaar rijk is, maar door de wind was veroorzaakt. Aan het eind van dat parkje lag een 10 tot 15 jarige zilverberk voor de vlakte. Een jonge vitale boom die door teveel bladeren en de open plek de wind niet kon trotseren:

Niet veel verder lag een veel ouder familielid in de Singel:

Deze schat ik zeker op een jaar of 50 tot 60 en (voordien) een meter of 25 hoog. Ik kreeg dus het vermoeden dat het ook hier flink had gewaaid en daar had ik nagenoeg niets van gemerkt achter mijn dubbelglas.

Ik liep overigens naar het station om te zien of na 4 jaar eindelijk de tijdelijk fietsenstalling al eens in gebruik was. Voordat ik daar aankwam mocht ik rond dit kluitje omgewaaide fietsen en scooter laveren. Sommige mensen denken echt dat op een standaard beter is dan in een rek.

Aan de toekomstige tijdelijke stalling was nog geen enkele verandering te bespeuren. De bomen groeiden nog steeds door het open dak.

Misschien hoopte de gemeente dat deze 2 om zouden waaien, maar dat is dus niet gebeurd. Wel zag ik even later allemaal mensen bij het station ronddolen. In de richtingen Hoorn, Amsterdam en Haarlem lagen bomen op de rails en je kon op dat moment alleen met de trein naar Den Helder. (Langs dat deel staan veel minder bomen.)

Bij het station bedacht ik over de spoorbrug rechtdoor te gaan voor m’n trimestriele bezoek aan de kringloopwinkels. Net over de spoorbrug lag wederom een flinke boom voor de vlakte, Wel naast de spoorlijn en niet er op. In de de kringloopwinkels nog immer veel meuk en niets van mijn gading. Toch moest ik dat bezoekje met een kwartier verlengen, omdat er nog een vemijnig buitje overtrok.

Even later liep ik verder en zag ik een flinke boom op wat auto’s en tegen een huis liggen. Dwz 3 flinke stammen. De linker staat nog, de middelste ligt naar achteren op wat auto’s en de rechter ligt naar rechts op een auto en tegen een huis. Geen ruit gebroken, maar wel serieuze schade.

Op de terugweg trof ik een opgevouwen dakgoot. Bij beter kijken bleek dat het halve dak was weggewaaid inclussief de helft van een daklijst. Achteraf lag die laatste dus opgevouwen op de grond. Een schade die ik in deze omgeving nog niet eerder heb meegemaakt.

Terug in de binnenstad trof ik een hoosbui met flinke valwinden. Tien minuten later was het alweer droog en kwam zelfs de zon er even door.

Vlakbij m’n huis was nog een oude treurwilg driekwart van zijn takken kwijtgeraakt. Een erg mooie beeldbepalende boom, maar ik verwacht dat die takken binnen enkele jaren weer gewoon aangroeien.

Wat ik niet zag waren dus de kapotte dakpannen. Liggen die tegenwoordig beter vast of was dit een ander soort storm? Bij de vorige zware storm in 2007 sneuvelden 150 bomen in de gemeente en in 2002 een keer 450 bomen. Ik heb de indruk dat er nu wel eens zo’n 300 bomen het loodje hebben gelegd, omdat de meeste in de grote parken als de Westerhout omvallen en daar ben ik nog niet geweest.

Met die ‘commotie’ was ik overigens wel blij. Het gaf mij de tijd om de tuinstoelen op het balkon van de buren op te vouwen en neer te leggen. Ik zit er niet op te wachten dat die dingen bij mij door het raam waaien.


Aanvulling van 30 oktober:
Inmiddels is er een windkaartje opgedoken van het KNMI die hieronder staat:

Ik heb ‘m aangepast en de roze pijltjes geven nu de route van het centrum van de storm aan. De windkracht staat in km/h en zelf heb ik hierboven m/s (meter per seconde gebruikt. km/h is 3,6x meer. 136 km/h = 37,8 m/s en 86 km/h = 23,9 m/s.

Ik ben ook even teruggegaan naar de treurwilg om zijn Treur-CD beter op de foto te zetten. De vorige was door mijn ongemakkelijke positie bewogen. De gemeente heeft in het afgelopen jaar alle grote bomen langs de stadswal voorzien van een wit-bruine CD met daarop de naam van de boom en een serienummer. Best leuk, want zo weet ik dat deze treurwilg ook echt een treurwilg is. (Voor de verdwaalde Romeinen staat het er in het Latijn onder.) Maar waarom daar CD’s voor gebruikt zijn snap ik nog niet. Je kan hem er niet even afhalen en in een diskman (als die nog bestaan) plaatsen.

Geplaatst op 2013-10-29, in Alkmaar, Klimatig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Toch zijn hier in het zuiden ook wel de nodige voorvallen geweest met o.a. rond vliegend tuinmaterieel en lege kliko’s. Het aantal bomen viel mee.

  2. @Sjoerd: Dat had ik ook begrepen, maar het zwaartepunt schoof langs de kust over de Noordzee van Londen naar Jutland. In IJmuiden en Den Helder werden windstoten tot 38 m/s gemeten (12 bft) en in Maastricht 24 m/s (9 bft). De werkelijke windkracht in beaufort zal lager gelegen hebben, circa 10 aan de kust en 7 in Zuid-Limburg. Voor die windkracht gaat het over periodes van minimaal 10 minuten en een windstoot is veel korter.

  3. Tineke Plooij-van Wageningen

    Hier in Ede viel het wel mee. Toch is er in deze regio, Veenendaal, een jongeman omgekomen: hij werd getroffen door een grote tak die van een treurwilg afwoei; hij was nog maar 22 jaar oud.
    Ook in Ede heb ik grote afgewaaide takken van treurwilgen gezien.
    Voor zover ik weet zijn hier niet veel complete bomen omgewaaid.
    Ik was wel blij dat ik zondag nog mijn tuinstoelen van mijn minibalkonnetje had gehaald.

  4. Ik zou ook denken dat een standaard beter is dan een rek, maar dan om redenen van een slag in je voorwiel. Of is dat onzin? Ik laat me graag even informeren door een expert.

  5. Tineke Plooij-van Wageningen

    Ximaar heeft al eens uitgelegd dat bij de meeste fietsenrekken de kans op een slag in een wiel kleiner is dan vaak wordt gedacht.
    Hangt denk ik wel af van het soort rek. De rekken die tegenwoordig bij stations worden geplaatst zijn goed, vind ik.

  6. @Tineke: Deze keer lijken vooral treurwilgen de dupe te zijn. Ik had er al een op de foto onderaan, maar nog geen 500 meter verder naar achteren is aan de andere kant van die singel ook een oude treurwilg compleet gesneuveld.

  7. @Mack: Tineke schreef het al dat het bij stations goed en in elk geval beter gaat met de rekken. In het algemeen is het zo dat fietsen op de standaard al bij windkracht 4 omwaaien. Hangt van de fiets, de standaard en de positie van de fiets af. De fietsen op de foto stonden deels op de standaard net als de scooter. Het merendeel zal tegen de boom gestaan hebben. Dat gaat goed tot windkracht 7. Dus daar zijn de meeste van op het voetpad gewaaid.

    Bij het los neerzetten op een standaard krijg je last van het domino-effect, fietsen die elkaar omstoten. En natuurlijk is er schade aan dergelijke fietsen.

    Bij het station worden al wat nieuw rekken (zoals de lege op de foto) hierboven, verderop gebruikt, waar de fiets met voor en achterwiel in een lange gleuf staat. Daar staan de fietsen erg stevig in. En een slag in een wiel is niet mogelijk. Zelfs niet in de bovenrekken met harde wind. Maar hier staan ook nog veel oude rekken (minder goede rekken) en van de 2500 fietsen die daar in stonden zag ik er na deze storm niet 1 met een slag in het wiel. Er was er ook niet een omgewaaid, wat ik wel had verwacht.

    Ik heb ze echter niet allemaal bekeken en misschien stonden er nu 1 of 2 fietsen meer met een slag in het wiel dan voor de storm.Zo’n slag zie ik wel eens en wordt veroorzaakt door een fiets die tussen de fietsen in het rek op de standaard staat. Die fiets rolt om tegen een fiets in een rek en dan kan er een slag in het wiel van een fiets in het rek ontstaan.

    Bij supermarkten tref je andere rekken. De meest praktische is het hekje. Die hekjes voorkomen het dominoeffect en je krijgt er geen slagen in het wiel. Toch had je met deze wind de fiets echt goed krap tegen zo’n hekje moeten vastzetten met een slot en wat spinners, want net als bij een boom krijg je ook met deze dingen boven windkracht 7 problemen.

    De doorsneerekken bij een supermarkt zijn zeker goed, maar ook daar moet je oppassen dat er geen gekken zijn die hun fiets er op de standaard tussen plaatsen. Dergelijke fietsen rollen door de wind eerder om en dan kan een fiets die er naast staat in een rek daar problemen krijgen met een slag in het voorwiel. Ik zet dan ook mijn fiets in een rek en meteen zo’n losstaande ook. Als ik een rek minder gioed vind, dan zet ik mijn achterwiel er in, dat staat steviger en met mijn fiets lukt dat goed.

    In het algemeen worden slagen in het wiel door fietsenrekken sterk overdreven. Als het 1x gebeurt, dan wordt dat decennia-later nog aangehaald. Omrollende fietsen op de standaaard komen minstens 100x zo vaak voor en de totale schade daarbij zal zeker hoger zijn.

  8. Het bericht heb ik aangevuld met een windkaart van het KNMI en een Treur-CD.

  9. Tineke Plooij-van Wageningen

    Inderdaad lijken treurwilgen deze storm slecht te hebben verdragen: ik was vandaag in het Oosterpark in Amsterdam; ook daar hadden vooral treurwilgen veel, vaak grote, takken verloren.

  10. Hoefde niet naar buiten om te zien dat het bar en boos was maar de bomen achter de tuin hebben het (op een hoop afwaaiende takken na) gelukkig goed gehouden. Hoewel even verderop er drie zijn weggehaald ‘uit voorzorg’. Door de stad heen toch aardig wat omgevallen bomen en schade, en wij zitten ook in het Zuiden.

    Zelf denk ik altijd maar, liever iets teveel waarschuwingen dan een te weinig. Je kan er maar op berekend zijn.

  11. Deze fraaie foto
    uit Alkmaar-Noord
    trof ik bij Wik.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

