Nov-18: Kijkt u eens!

Vooral conducteurs gebruiken de uitdrukking ‘Kijkt u eens!’ als ze na controle de OV-chipkaart of een ouderwets papieren kaartje retour geven. Ik vind het een rare onnodig aansporende opmerking. Alsof mensen de hele dag niet kijken en na deze opmerking eventjes wel de ogen opendoen. Zelf kijk ik constant en is zo’n conducteursopmerking volledig overbodig. Eigenlijk wil ik dan ook antwoorden met: ‘Ach jee, ik keek al.’, maar begrijp dat dat vast niet wordt begrepen.

Toevallig hoorde ik in het Frans een vergelijkbare opmerking als ‘Regardez’ of iets dergelijks. Schijnbaar moeten mensen ook daar worden aangespoord om te kijken. Inderdaad eveneens een conducteur die het zei na teruggave van een gecontroleerd kaartje.

Er zijn aanverwante opmerking. Denk aan mensen die hun zin beginnen met ‘Kijk..’. Volgens mij ook onzin. Aangezien ze vaak niets laten zien kunnen ze nog beter ‘Luister ..’ gebruiken.

Geplaatst op 2013-11-18, in OV-matig, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Een verkapte uitnodiging voor applaus en dankbaarheid voor een geleverde prestatie. In reclame is het een ‘hidden persuader’, om vooral de geslaagde taart te bakken, die moeders vol trots tonen of babyvoeding te kopen voor een bepaald merk.

  2. Tineke Plooij-van Wageningen

    Het was me nog niet opgevallen; vanaf nu zal ik vast heel vaak horen, zo gaat dat met dit soort observaties.

  3. Ik let er al niet meer op. Volgens mij is het gewoon een stopwoord en kunnen ze ook gewoon alsjeblief zeggen.

  4. @Sjoerd: Als het u belieft vind ik ook logischer.

    Ik liep al veel langer met dit ‘probleempje’ rond en vergat het steeds. Geeft aan dat het voor mij ook niet echt een halszaak is. :-) Ik wilde er alleen wel een keer over bloggen, aangezien ik het nog nooit op een ander blog of enig RTV-uitzending voorbij heb zien of horen komen.

  5. @King Billy: Idd ook een reclame-uiting met hetzelfde presenteer-idee. Ik zie en hoor alleen zo weinig reclame (blokkeer alles, ook op TV), dat ik dat alweer vergeten was.

  6. @Tineke: Het is een soort aanwenning/automatisme, waardoor veel mensen het niet eens in de gaten hebben.

  7. Wel ja, zet de conducteurs maar weer te kakken. Zetten ze een niet-betalende reiziger uit de trein, zou je toch bijval verwachten. Maar nee hoor, hoon valt henten deel. Doen ze beleefd tegen de reiziger, kijkt u eens, is het weer niet goed. Je moest eens opletten hoeveel reizigers niet opkijken. Dan valt mooi hetkaartje op de grond,
    Daar kijk je van op he?

  8. Kijk eens aan, alweer een maatschappij ontwrichtend verschijnsel messcherp gefileerd!

  9. Het is net zoiets als verpleegsterstaal: “U mag op dit bed komen zitten”, “U mag uw bovenlichaam ontbloten”, “U mag hier even een plasje doen”. Terwijl ze bedoelen: “U moet!”

  10. @Cornutus: Nu je het zo beschrijft denk ik dat je gelijk hebt en conducteurs via dergelijke opmerkingen ruzie proberen te zoeken. Gelukkig liet ik me niet provoceren.

  11. @Pjotr: Verzorgenden doen het ook nog vaak in Koninklijk meervoud.

  12. @Mack: Graag gedaan.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: