Dec-03 ‘B-Groep’

(Hieronder kan nog gegokt worden t/m zaterdag. In de tussentijd ga ik 3 dagen van m’n fietsvakantie verslaan (en daar moet ik nog aan beginnen). Eerst maar even iets anders dat me afgelopen zondag opviel.)

Op het sportkanaal van de NPO kan je alle wereldbekerwedstrijden schaatsen live bekijken en omdat er een flink tijdverschil is met Astana in Kazakhstan zag ik de 10km-heren ergens op de zondagochtend tijdens mijn brunch (ik schuif dan mijn ontbijt met veel koffie en een flinke koek naar binnen). Meer dan therapeutisch ontspannende beeldvulling was het niet. De 2 belangrijkste concurrenten van Sven Kramer; Jorrit Bergsma en Bob de Jong waren thuis gebleven. Blokhuizen die de langere afstanden ook redelijk aan kan was er evenmin.

In plaats daarvan verschenen 3 minder bekende Nederlandse schaatsers aan de start in de zogenaamde B-Groep. Die schaatsen eerder in dezelfde hal op hetzelfde ijs. Pas als zij daarin goed presteren mogen ze de volgende keer aan de A-Groep deelnemen. Die kans is echter klein, want de volgende keer starten Bob de Jong en Jorrit Bergsma weer en is er geen plaats voor de B-groepers van afgelopen zondag.

Kramer vond het maar niets in Kazakhstan. Aardige en zeer behulpzame mensen die daar het schaatsen mogelijk maken, maar op een enkel familielid uit Nederland na vrijwel geen publiek. Schaatsen voelt dan als werken en Kramer wilde weer zo snel mogelijk daar weg.

Dat hij geen enkele tegenstand had was natuurlijk ook niet leuk. Wat dat betreft had ie beter kunnen meedoen met de B-groep, omdat daar Douwe en Bob de Vries veel meer tegenstand hadden geboden. Hier in een tijdgrafiek de A- en de B-groep naast elkaar.

Als je bedenkt dat Bob de Jong, Jorrit Bergsma en Jan Blokhuizen met 2 vingers in de neus sneller zijn dan Contin, dan mag je je afvragen of deze afstand buiten Nederland serieus wordt genomen. Aan de reclameborden is dat overigens al jaren duidelijk, die zijn allemaal gericht op de Nederlandse TV(-kijker). Dat is zo in Astana, maar ook in Calgary of Sault Lake Stad.

Geplaatst op 2013-12-03, in RTV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Ik ben jaren geleden al afgehaakt bij het schaatsen. Het werd to much. Vroeger toen je alleen maar die paar kampioenschappen allround had vond ik het leuk, maar nu schaatsen ze bijna ieder weekend en altijd maar weer diezelfde rondjes

  2. Ik snap ook niet dat ze zo ver weg gaan…

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

