Dec-19: Fietspadbelijning

In mijn vakantieverslag gaf ik het een paar berichten terug al aan. Ik trof op het fietspad (Mainradweg) tussen Karslstadt en Würzburg doorgetrokken lijnen in de onoverzichtelijke scherpe bochten. Helaas geen foto gemaakt. Het zag er uit zoals de tekening hiernaast.

Voor mij was het duidelijk; ‘In dit soort bochten zoveel mogelijk rechtshouden en achter elkaar fietsen.’ De meeste fietsers deden dit dan ook. Ik heb trouwens geen idee hoe de verkeersregels hiervoor in Duitsland zijn. In Nederland mogen alleen 2 fietsers naast elkaar rijden, 2 brommers of 2 scootmobielen mogen dit niet. Maar misschien mogen fietsers wel helemaal niet in Duitsland naast elkaar fietsen. Ze doen het in elk geval wel en met dit soort vrijliggende en brede fietspaden is dat op de overzichtelijke delen geen enkel probleem.


Zelf bedacht ik een paar jaar eerder dat in een onoverzichtelijke bocht het beter is om een doorgetrokken lijn te trekken en de Frans/Britse terugstuurpijlen aan te brengen, zoals hiernaast. Op gewone wegen is dit heel normaal, maar op fietspaden helaas niet. Aanleiding waren en zijn een 3-tal provinciale fietstunnels die rond Alkmaar na 2007  zijn aangelegd, en die elk scherpe onoverzichtelijke bochten in de diepte hebben. Eigenlijk moet je dit soort haakse bochten helemaal niet in tunnels aanbrengen en de oudere fietstunnels in de gemeente Alkmaar zijn alle 16 volgens de richtlijnen wel netjes gestrekt aangelegd. Dwz je kan de gang van het naar beneden gaan benutten om er weer uit te komen. Maar het is natuurlijk ook overzichtelijker en hebt minder kans op botsingen met een tegenligger.

Maar zoals hieronder te zien is:

kan in die nieuwe domme haakse tunnels een doorgetrokken middenstreep er niet van af. Gevolg was dat ik net na het opbergen van mijn camera een 6-tal ouderen met e-ondersteuning naar beneden zag sjeezen en die bleven in deze bocht gewoon in 3 stellen van twee fietsen. De buitenste fietsers dus half op de baan van de tegenliggers. (‘Ouder-Dom’ noem ik dat.) Dat het nog niet misgegaan is mag een wonder heten. En het gaat volgens mij een keer veel erger mis als een brommer of opgevoerde snorfietser dit soort binnenbochten te snel neemt en daardoor in de tunnel op de baan van de tegenligger komt.

Nou dacht ik dat er in Nederland dus geen doorgetrokken middenstreep op fietspaden bestaan. Maar dat is niet waar. In dezelfde gemeente trof ik onlangs wel een doorgetrokken streep in een bocht die ook behoorlijk haaks is.

Het erge is dat die bocht, om het toekomstige ziekenhuis in Beveland, helemaal niet zo scherp hoeft te zijn. In de binnenbocht ligt een weg en die heeft een ruime flauwe bocht waar men niet in de remmen hoeft. Het fietspad had dus gewoon met deze weg mee kunnen buigen. Maar in elk geval wel een doorgetrokken streep en die kan dus ook in die haakse fietstunnels tussen Alkmaar-Schermer (Omval N242/N244), Koedijk-Zanegeest (N9) en Heerhugowaard/Luna (N242) worden aangebracht.

Ik had dit e-pistel hier niet geplaatst als ik onlangs ook niet was benaderd door een ingenieursbureau (Royal HaskoningDHV), dat met bijvoorbeeld betere fietspadbelijning het fietsen veiliger en aantrekkelijker wil maken met de term: ‘Vergevingsgezinde Fietspad’. Zij onderzoeken of lijnen, andere kleuren asfalt of bredere bermen meer eenzijdige fietsongelukken kunnen voorkomen. Daarvoor hebben ze een enquête, die iedereen mag invullen. Als enquetekundige kan ik stellen dat het een akelig saai ding is met 60 vragen die bijna allemaal op elkaar lijken. Ik heb hem dus ingevuld, maar vond het een bezoeking.

Mijn opvatting is simpel; ga niet iets nieuws bedenken dat wederom niet begrepen wordt. Neem gewoon het bestaande systeem voor belijning over zoals die nu al op provinciale wegen is aangebracht. Dus langs de belangrijkste fietspaden een duidelijke overfietsbare kantlijn op circa 10 cm uit de kant, waardoor je vooral in het donker goed kunt zien hoe ver je van de berm fietst. Natuurlijk een middenlijn in geval van een 2-richtingen fietspad. En die middenlijn doorgetrokken als je om veiligheidsredenen op je eigen baan moet blijven. Trek dit soort zaken in heel de EU gelijk, dwz pas overal hetzelfde systeem toe en ga niet iets afwijkends bedenken dat alleen in Nederland bestaat.

Wat er niet is stond was de vraag fietspad hoger of lager dan de berm moet zijn. Ik vind dat een zeer belangrijke vraag. Als het fietspad lager is, dan krijg je overgroeiing en plassen. Toch vind ik dat minder erg dan wanneer de berm lager is en je niet meer terug kunt keren als je naast het pad komt. Helaas zijn daar 2 slechte recente voorbeelden van op fietspaden die erg veel door oudere fietsrecreanten worden gebruikt. Ik heb het onderzoeksbureau dus maar een aanvullend mailtje hierover gestuurd, je weet maar nooit.

Advertenties

Geplaatst op 2013-12-19, in Fietsen, NH-matig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Het is op de meeste fietspaden zo druk dat je de belijning best weg kunt laten. Vooral als een fietspad zo breed is.

  2. Wetmatig gezien is het wel zinvol om belijning aan te brengen, een middenstreep geeft aan dat het twee-richtings-verkeer is, maar de meeste fietsers lappen elke regel aan hun laars.
    Voor die groep heeft het geen enkele zin.
    De hoogte van het fietspad dient gelijk of iets hoger te zijn als de berm en helemaal mooi is als het wegdek naar de zijkanten afloopt. Wat bijvoorbeeld op de afsluitdijk niet het geval is.
    Dit wegdek ligt helemaal vlak en als het daar geregend heeft blijft het water daar nog uren liggen en wordt je op racefiets alsnog nat zonder regen.

  3. @Sjoerd: Met hetzelfde argument kan je de lijnen op gewone wegen dan ook weglaten. Zelf denk ik dat lijnen functioneel kunnen zijn, vooral in het donker als de fietspaden minder bereden worden.

  4. @Bytheway; Klopt dat de afwatering goed moet zijn. Hangt ook van het materiaal af. Betonpaden zijn vrijwel vlak en hebben aan de kanten geen afschuining. Als je daar naast raakt, en het is ernaast 5 cm lager zoals in het voorbeeld van het Geestmerambacht, dan kan je niet meteen terugsturen (wat een normale reflex is) of je schuift flink onderuit.

    Asfalt kan wel zo aangelegd worden dat de kanten schuin aflopen, dan is dat terugstuurprobleem duidelijk minder erg. Het beste is natuurlijk gelijk, maar in de praktijk wil dat vaak niet lukken door inklinken/wegspoelen. Beter is het om het fietspad dus breder te maken en met kantlijnen de fietsers bij de kanten weg te houden, zoals bij gewone wegen gebeurt.

  5. Laatst had ik ook zo’n ervaring dat 2 e-bikers naast elkaar bleven rijden. Wij wandelden in tegenovergestelde richting. en wij werden gedwongen de muur van de tunnel op te zoeken. Nu zijn wij ook e-bikers, maar omdat er altijd een hondenkar achter een fiets moet, rijden wij zelf nooit naast elkaar. Toch pleit ik wel voor lijnen op het fietspad.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s