Dec-24: Waar zijn de ballen?

In de afgelopen week heb ik me daarover hier in hartje Alkmaar verwonderd. Doorgaans vind ik Kerst een mooie tijd om door de binnenstad en de smalle straatjes rond de binnenstad te lopen. Ik maakte daar 2 jaar terug een wandelroute-bericht over. Dit jaar is het duidelijk minder, mensen laten zich van slag brengen door de negatieve berichten over de crisis.

Eerst maar even 2 spotprenten die dit probleem aardig in beeld brengen:



De onderste spotprent is typerend. Als je mensen vraagt naar hoe het gaat, dan krijg je het antwoord: ‘beroerd’. Als je mensen vraagt hoe het met henzelf gaat dan valt het allemaal best mee. Mijn indruk is dat de Nederlandse media een te negatieve voorstelling van zaken geeft. Negatief verkoopt nu eenmaal beter en Nederlanders klagen nu eenmaal graag.

De economische situatie in een 30-tal grote en rijke landen wordt al jaren bijgehouden door de OECD. Ze doen dat onafhankelijk en harmoniseren de data. Dwz getallen tussen landen met verschillende omstandigheden en wetgevingen zijn niet zomaar te vergelijken. De uitkomst is simpel; Nederland hoort nog steeds bij de top van de rijkste landen met de minste armoede en de rijkste ouderen. In circa 200 van de 210 landen hebben mensen het beroerder.

Armoede onder 65plussers (bron OECD: Pensions at a Glance van 16-10-2013)

De basis voor de berekening van armoede is het percentage inwoners (in deze grafiek 65plussers), dat rond moet komen van minder dan het zogenaamde bestaansminimum. Dat is in deze grafiek 50% van het modale loon. De EU hanteert de laatste jaren 60% van het modale loon, waardoor de percentages een stuk hoger zijn en Nederland op de 4de plaats komt.

In Alkmaar is het echter nog wat beter. We hebben een sociale stad met de laagste gemeentelijke lasten en minder werklozen dan de rest van Nederland. Maar ook onze gemeente doet zielig mee, wat mag blijken uit deze zeer sobere kerstboom bij de Grote Kerk. Verreweg de kleinste die ik daar in jaren gezien heb, en er zit smaak nog kraak aan:

Gisteren zag ik in Radar een goed verhaal over hoe de banken (en dus niet de regeringen) de westerse en dus ook de Nederlandse samenleving aan het vernaggelen zijn. Eigenlijk doen ze dat in opdracht van de aandeelhouders en de ondernemers. Dwz mensen moeten aangezet worden om zoveel mogelijk te lenen en zo zoveel mogelijk uit te geven. Gevolg is niet alleen een roofbouw op grondstoffen en te volle huizen met allerlei i-Meuk, maar dus ook enorm veel schulden die dit mondiale piramide-spel ‘financieren’.

Schrijnender is het dat op nog geen 50 meter rechts van de Grote Kerk in mijn (Staats Bos Bank) ABN-Amro een boom staat die overladen was met ballen, ja daar zit dus het geld. Een bankmedewerker vertelde me dat de piek nog ontbrak. Dat was me met deze overdaad niet opgevallen. En moet dat tegenwoording geen 0,45 euro zijn?

 

 

Geplaatst op 2013-12-24, in Alkmaar, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. We worden sowieso vernacheld door het kapitaal. Daar hebben alleen maar iets tegen in te brengen door bepaalde uitgaven niet te doen. Kijk maar eens naar de voordelen van leaserijders, daar kun je als normaal mens niet tegenop rijden en je zult het moeten doen met de afdankertjes van mensen die het wel kunnen betalen. Maar als werkende mens kun je niet zonder auto, want met het openbaar vervoer kom ik niet op mijn werk.

  2. @Sjoerd: Zelf heb ik nog nooit in een leaseauto gezeten of gereden, en in een privé-auto zit ik hooguit 25km per jaar als meerijder tegen wil en dank. Op en naar mijn werk heb ik hem nooit gemist. Mijn eerste baan werd me aangeboden in Amsterdam-Noord. Die heb ik geweigerd. Met OV vanaf mijn dorp 1 uur en 3 kwartier en ook terug. Meerijden nam ruim 2 uur heen en een half uur terug. Dus bedacht ik daar te gaan wonen of een andere baan te nemen. Het werd het laatste op 10km fietsen, wat ik een stuk ontspannender vond. Vervolgens bleek het de bedoeling dat ik via die baas dagelijks naar Amsterdam of de Ijmond moest. Hij had daar auto’s voor en ik vond het niets. Ik ben overgestapt naar 1 van die bedrijven die bedrijfbussen liet rijden. Werkte prima. Via dat bedrijf heb ik (soms maanden) in de USA, Canada en nog een hand vol landen gewerkt en ook daar kon ik het altijd zonder auto redden.

    Met auto’s zelf is niet mis en ze zijn ook niet duur, als je de gemiddelde bezetting maar boven de 2,5 personen krijgt. In de meeste gevallen zitten mensen nog altiijd alleen in zo’n doosje en dat is natuurlijk duur en vreet grondoppervlakte.

  3. Als men maar lang genoeg en hard genoeg door blijft hameren dat het zo slecht gaat, en door blijft gaan met het verketteren van iedereen met een uitkering, krijgt laatst genoemde de schuld van alles, en vind iedereen het goed als deze nog meer kunnen inleveren,.

    De banken, aandeelhouders, politiek, zijn bezig hun plan door te trekken, en een gezonde dosis negatief nieuws elke dag weer maakt dat mensen alles oke vinden wat hen niet direct treft.
    Een van mijn zwagers was zo iemand. Goede baan, al ruim 30 jaar. Nu Bijna de bijstand in, want te oud, te duur, 100 mensen voor een vacature… En nu hij de bui steeds dichterbij ziet komen begint hij te jammeren.

    het is een spel wat men speelt met de burger

  4. Wat bedoel je met i-meuk? ;-)
    Wij komen net uit Wenen. Als je daar in het centrum rondloopt lijkt het of daar totaal geen crisis bestaat. Integendeel, alleen maar dure winkels met ‘kijkmijeens-meuk’, statussymbolen in de vorm van allerlei blingbling en dure merken en bont, ja ook nog bontwinkels vind je er. Buiten het centrum van het centrum zijn wel normale winkels en daar verbaas ik me over het bestaan van winkels die zaken verkopen waar toch lang niet iedereen in is geïnteresseerd (reli-meuk, traditionele kledij, een hoedenwinkel, een dassenwinkel…).

  5. I ❤ Wien

    Inderdaad is de crisis in BeNeLux, Oostenrijk en Duitsland niet erg groot. In Amerika is er véél meer van te bespeuren. Mijn zwager die meubelmaker is moest zijn bedrijf in Maine liquideren en is met mijn zustertje naar Duitsland gaan wonen omdat niemand meer in staat was zijn individueel vervaardigde meubelen te kopen. (And the winner is… IKEA!) Koopkracht hebben er alleen nog the upper ten thousand, het leger en de geheime diensten, maar velen kunnen hun gezin niet meer onderhouden. Échte armoede dus.

  6. Wat voor een crisis? (Dit is een serieuze vraag).

  7. @Bob: Een goede vraag. Onafhankelijk van de definities ben je in Nederland nog immer erg goed af en vaak beter dan in Duitsland om maar van de USA te zwijgen. Dat politici en media het c-woord in de mond nemen vind ik erg overdreven.

  8. @Margo: Nederland scoort beter dan Oostenrijk in het lage aantal echte armen, maar voor de rest staan we er vrijwel vergelijkbaar voor. Dus dat Oostenrijk in majeur is en Nederland in mineur hebben we m.i. toch echt aan de media te danken.

  9. @Charlie: In de USA zijn de tegenslagen veel extremer. Het kan nog erger als je daar een klein eigen bedrijfje hebt en een dure medische behandeling moet ondergaan. Dat verschilt overigens per staat.

  10. @Redstar: Het is deels de kop in het zand steken. Net als de US-burgers lenen we teveel en dat gaat natuurlijk mis. In de jaren 80 hadden we veel te veel mensen in de WAO, naast veel werklozen. Ook dat hadden we met elkaar gedaan, regeringen, werkgevers, werknemers, artsen. Veel burgers vonden het ook deze keer maar wat fijn dat hun huis elk jaar zoveel meer waard werd. Partijen die dat piramidespel niet in stand wilden houden werden door de kiezers afgesraft.

  11. Mooi, die ballenvergelijking.
    Armoede is een keuze, en Nederland heeft ervoor gekozen. Het heeft ieder geloof verloren en loopt kritiekloos achter iedere holprater aan, of deze nu politicus is of journalist. Het land is ook vergelijkbaar met Scandinavië; daar worden sociale voorzieningen, onderwijs, cultuur helemaal niet afgebroken.
    Ik bedoel armoede niet alleen in termen van bruto nationaal product.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

