Jan-23: Wimmenummerpolderpad

Of het nieuwe recreatieve fietspad tussen de camping van Alkmaar (met daarbij veel parkeerruimte langs de N9) en campings bij ’t Woud (of beter in Wimmenum) zo gaat heten weet ik niet. Maar deze naam sluit wel aan op het overbekende Sluispolderpad tussen de Vlielandbrug in Alkmaar en de roestige twintowersrotonde te Bergen-binnen. Dat solitaire fietspad is een enorm succes. En met solitair wil ik aangeven dat ie niet langs een (drukke) proviciale weg ligt, maar gewoon dwars door een polder gaat.

Het kan niet anders of het succes van het Sluispolderpad staat aan de basis van het plan voor het Wimmenummerpolderpad, dat circa 4km zuidwestelijker moet komen. De gemeente Bergen wil die graag aanleggen voor de fietsbereikbaarheid van de kust (Alkmaar per fiets verbinden met Egmond en Bergen aan Zee) en is er al wat jaren mee bezig. Ik had wel geruchten gehoord dat er problemen waren met het verwerven van grond. Vandaag werd me dat duidelijker door een groot artikel in de krant van eergisteren. Een veehouder geeft daarin zijn bezwaren weer, vergezeld van een enorme foto die de helft van de pagina beslaat. Het artikel heeft veel weg van een advertorial. De journaliste is vast met een fotograaf langs geweest om de klachten van de boer op te tekenen, maar echt lastige vragen heeft ze niet gesteld. Ik vraag me zelfs af of zij ook naar de visie van de gemeente heeft geïnformeeerd. En zo ja of het dan niet meer was dan een telefoontje naar een persvoorlichter (m/v) die slecht op de hoogte was.

Wat maanden terug was ik een serie gestart over Journalisme en dan metname in regiokranten. Dit stukje past daar ook prima binnen. Het zal me niet verwonderen dat de journaliste er vrijwel geen tijd aan mocht besteden en dat de grote foto diende om het gebrek aan zinnige text te compenseren.

Als je goed las dan had de veehouder 2 hoofdbezwaren. Van brommers zouden zijn koeien schrikken en veeroosters zouden zijn koeien blesseren. Net als het Sluispolderpad gaat het ook hier om een recreatief fietspad, waar niet gebromd (en dus ook niet gesnorscooterd) mag worden. Dus welke brommers? Op het Sluispolderpad rijdt wel eens een brom- of snorfietser, maar dat aandeel is zo klein dat handhaven (te) weinig oplevert. Op dit pad is nog minder illegaal bromverkeer te verwachten aangezien er langs de Hoeverweg/N512 een korter en breder fietspad ligt.

Veeroosters worden overal in Nederland al jaren toegepast en ik heb er nog nooit van gehoord dat daar problemen mee waren. Heeft deze veehouder hele speciale koeien? Zelf vermoed ik van niet. De journaliste heeft dit niet gevraagd en zij kwam net zo min op het idee dat het hier om een pad gaat waar bromfietsen niet welkom zijn.

Maar wat zij ook had kunnen doen is even verder kijken dan de neus lang is. En dan kom je al snel uit op de Pankoek (streetviewvogelperspectief), een populair recreatief fietspad tussen Zuidermeer en Wognum en fietsknooppunten 45 en 89. Dat pad gaat langs een weiland met koeien. Dat gedeelte is ruim 4x zo lang en er lopen altijd koeien, ook op het pad zelf. Aan beide kanten zijn veeroosters. Als er ergens (8 jaar) ervaring is met koeien fietsers en veeroosters, dan is het daar wel. Ga eens aan die boer vragen waarom hij geen problemen heeft.


Nog een kleine aanvulling:
De veeroosters zijn niet nodig als er ‘draaibomen’ worden toegepast. Vroeger gebruikte de Britse spoorwegen die en rond 1993 kwam ik ze tegen bij een school aan een drukke weg in Taiwan. In dit geval is het groene deel links het weiland van de veehouder in Egmond a/d Hoef en het groene deel rechts het weiland in Bergen dat hij pacht en waar niet zo vaak koeien op te vinden zijn. Het grijze is het nieuwe fietspad en de koeien kunnen prima over de ‘zebra’.

Geplaatst op 2014-01-23, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Alleen van die naam al krijg ik de kriebels, daar zou ik ook tegen protesteren. Als fietser kun je toch niet onthouden dat je daar overheen bent gereden…

  2. @Sjoerd: En het is nog wel zo’n mooie historische naam. :-)

  3. ’t Is daar prachtig en ik kom er graag. Tussen Koedijk en Bergen, Schoorldam en Schoorl. Het kanaal, de polder, de duinen.

  4. Er zijn hier al genoeg mooie fietsroutes, laat ze dat geld eens aan iets nuttigs besteden.

  5. @Schot: Bedankt voor je reactie. In het NHD las ik afgelopen week iets vergelijkbaars als ingezonden brief. Prima, maar aan deze kritiek had de gemeente meer gehad als het 2 jaar eeder was ingediend tijdens de 6 weken inspraak. Mogelijk is dat gebeurd, maar waren de voorstanders ruim in de meerderheid.

    Ik ben bovenin niet zozeer ingegaan op het nut van het fietspad, maar meer over de argumenten van de veehouder die meer dan zwak zijn en zonder nadenken door de journaliste in de krant zijn gezet.

    Het mag duidelijk zijn dat dit pad bedoeld is binnen het provinciale project ‘Bereikbaarheid Kust.’ Daar is veel meer geld voor uitgegeven in de vorm van de lege strandbussen die jaren hebben gereden. Wat dat betreft zal dit pad stukken succesvoller zijn. Mensen willen niet met mooi weer in een warme bus en fietsen langs een drukke provinciale weg scoort net zo min. De provincie haalt de subsidie terug als dit pad niet wordt aangelegd, de gemeente Bergen kan dit geld dus niet aan ‘iets nuttigs’ besteden.

    Maar er is nog een handig bijverschijnsel voor dit pad. Nu is er maar 1 fietsroute tussen Egmond en Bergen, over het fietspad langs de Herenweg. Met dit pad komt er een route bij via de Krommedijk, het nieuwe pad, om het vliegveld en de Groeneweg. De aansluiting Krommedijk wordt op dit moment fietsveiliger gemaakt met een tusseneiland in de Hoeverweg. Als het nieuwe pad niet doorgaat, dan is er zo’n zelfde ingreep nodig bij de Kolonel Sneepweg en die wordt nu door de komst van dit pad niet uitgevoerd.

    De kosten van het pad zelf vallen mee omdat het over bestaande dijken gaat waar al deels verharding is.

  6. De meeste reaxi’s worden gewoon hier geplaatst en soms krijg ik ze per mail. Bij dit bericht kreeg ik er onlangs een (onbedoeld) door de telefoon van iemand die de situatie goed kent. Hij gaf aan dat het Wimmenumerpolderpad, dus met 1 ‘m’ minder, zou moeten zijn. Bij Na het bedenken van deze naam heb ik gezocht en had mijn versie voor de poldernaam een ruime meerderheid. Idem voor de Wimmenummerduinen en de Wimmenummervaart, die met maar 3 m’s in het geheel niet te vinden is. De fout zit bij de molen die daar staat en de Wimmenumer heet, maar die staat natuurlijk in Wimmenuum.

    Gelukkig heeft de Nederlandse TaalUnie zich over dit levensgrote probleem gebogen, maar dan voor een grotere plaats in de buurt met een vergelijkbare ‘um’ aan het eind te weten Castricum met haar Castricummers. Een aardig bewijs, maar zelf blijf ik het Castrici noemen, waarbinnen Castrica voor een vrouwjesversie en Castricus voor hen die daar gebruik van maken.

    Volgens diezelfde TaalUnie moet het dus wel Bakkumer zijn, met maar 1 ‘m’, omdat die plaats (direct gelegen naast en tegen Castricum) maar 2 lettergrepen heeft. Toch is Bakkummer op het internet flink in de meerderheid en mag de TaalUnie wat mij betreft haar kromme regels aanpassen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s