Feb-05: L’Anjou

Inmiddels is het vrijdag 20 september en ging ik eerst even opzoek naar een ontbijt-verstrekker. Net als in Blois geen enkel probleem. Een paar honderd meter van het hotel had ik al een soort broodjesbar met wat ik hebben wilde gevonden. Het was ’s ochtends nog wel wat fris en dus hield ik mijn jas tijdens dit ontbijt aan. Ook al omdat het iets was met een open eind aan de straat.

Het was een populair zaakje en elke paar minuten kwam er wel iemand binnen voor een koffie met of zonder versgesmeerd broodje. Ze gingen met het spul ook weer net zo snel weg. Fransen hebben in dit soort grotere steden inmiddels net zoveel haast als Amerikanen en de rest van de wereldbevolking. Alles moet ‘to go’ zijn. De enige die de tijd had was ik, want iemand moet toch de Franse traditie van ‘slow food’ hoog houden.

Ik fietste vervolgens verder westwaards en vond een heerlijk rustig weggetje. Zo rustig dat ik een vaag vermoeden kreeg dat ik op iets doodlopends zat. Aan het eind zag ik een spoor via een spoorbrug de Loire kruisen. Ik had nog enige hoop gevestigd daarlangs over te kunnen steken, maar helaas. Mijn weg zat klem tussen de Loire en de Cher en via die laatste ben ik weer een kilometer of 5 retour gefietst om de eerste Cher-oversteek bij Savonnières te nemen. Daar zag ik aan de overkant een groep fietsers, die netjes de Loire-route volgden en niet in de Loire-Cher-vuik gelopen waren. Aan de andere kant had ik 10 km heerlijk gefietst en was er maar 1 auto tegen gekomen.

Al snel was ik in Villandry waar ook een bekend wijnkasteel staat, dat ik al jaren terug had gezien. De grote groep vakantiefietsers stapten hier af en dat gaf mij de kans ze in te halen. Dwz hier was best een mooi fietspad, maar mij te smal om zo’n 30 fietsers voorbij te steken. Vervolgens vrijwel geen fietser meer gezien die dag. Het fietspad hield op en ik fietste lekker verder over de behoorlijk rustige D7. Mijn doel was nu Langeais, omdat ik begrepen had dat daar ook een mooi kasteel staat.

Een kilometer eerder ging ik over een fraaie brug, die eerst maar even op de foto moest. Langeais heeft meer een burcht dan een slot. Sully vond ik ook een burcht, maar Chambord vond ik echt een slot. En Chenonceau is een soort tussenvorm. In mijn woordenboek zijn burchten ouder, soberder en meer een moeilijk neembare vesting. Een slot is kitseriger en militair kan je er niets mee. Dus zoiets als slot Soestdijk. Het Muiderslot zou ik dus de Muiderburcht willen noemen. In Frankrijk heet alles château, tot een flink landhuis aan toe.

Mijn voorkeur gaat uit voor burchten of vestingen. En die van Langeais is zeker fraai. Je kan er naar de binnenplaats, maar als je meer wilde zien was een kaartje nodig. Volgens mij was er niet zoveel meer te zien, hier was dan ook geen reisbus of ook maar een medevakantiefietser te bekennen. Op een bankje heb ik wat gegeten en gedronken. Daarna bleef ik aan de noordzijde van de Loire verder westwaards fietsen.

Het eerste stuk ging wel, maar ik vond de D952 al snel te druk worden en vond de oplossing in de D35 die me naar Bourgueil bracht. Ik zat daar midden in een wijngebied dat deel uitmaakt van de Anjou. Bourgueil is een fraai plaatsje. Hier werd het weer nog beter. 19 graden met veel zon en geen zuchtje wind. Dat was even later te zien aan de damp die uit een lager liggende kerncentrale recht omhoog ging, met op de voorgrond veel wijnstruiken.

Eigenlijk ging dit te zorgeloos, dus trof ik enorm veel kleine vliegjes op m’n weg. Die zullen wel met die wijnbouw te maken hebben, maar ik had het niet eerder in een wijngebied meegemaakt. Na Allonnes hield het op, maar dat kwam ook omdat ik daar het weijngebied uit fietste naar de lager gelegen Loire. Saumur wilde ik wel zien en dat ging niet zo eenvoudig. Daar ging alleen een zeer drukke weg naartoe en daar mocht ik niet op. Gelukkig wilden ze die weg verbreden en lag er een meerbaans ‘zandlichaam’ naast. Daar viel prima over te fietsen. Terwijl de auto’s door de ‘werkzaamheden’ niet echt opschoten, haalde ik ze op de fiets over hun toekomstieg weg in. Van die werkzaamheden heb ik overigens niets gemerkt.

Het was nog wel even zoeken om de Loire over te steken, omdat Saumur aan de zuidzijde ligt. Zeker een bedrijvige en gezellige plaats. Prima om te overnachten, maar daar was het me nog te vroeg voor. En nu het weer zo lekker was wilde ik daar ook wel op de fiets van genieten. Aan deze zuidkant van de Loire lag een rustigere weg en die ben ik gevolgd.

In Gennes ging er iets mis. Uit mijn achterwiel kwam een geluid dat me vooral bekend was van een eerdere fiets. Er was een spaak gebroken en en die tikte bij elke omwenteling een paar keer tegen wat andere spaken. Het was me duidelijk dat dit te maken had met mijn ketting-incident van de vorige dag. Het verwonderde me dus niets. Een erg groot voordeel was dat ik net een soort fietsenzaak had gezien in een loods. Binnen stonden veel fietsen, waaronder veel kinderfietsjes. Helemaal achterin stond een tafel waar een man bezig was fietsen te repareren.

Ik had de spaak er al uitgedraaid voor de maat. Die ik heb zijn behoorlijk standaard en hij had er nog 4 van die lengte. Die wilde ik wel, want het zou vast niet bij 1 spaak blijven. Ook meteen een spakenspannertje gekocht, want de mijne lagen nog thuis. Buiten het wiel er uit gehaald, maar helaas zaten de tandwielen teveel in de weg. Dus maar even naar binnen en nog geen minuut later had de fietsenmaker het setje tandwielen losgedraaid. Toen was het zo gepiept. Ik heb de kapotte -en 2 die het ergste op instorten stonden- gewisseld en de 4e spaak ging in de tas als reserve. Het spannen ging prima, het wiel draaide als nieuw rond en de tot de dag van vandaag (het is nu 4 maanden later) is het niet nodig geweest om ze na te stellen. In Frankrijk mag je echt van geluk spreken als je een fietsenmaker tegenkomt. De vorige keer dat ik er een nodig had, zo’n 12 jaar eerder, was de dichtstbijzijnde op 30 km.

Op de streetviewfoto van 2009 staat deze fietsenzaak in Gennes nog niet. Het verklaarde ook de sobere Aldi-inrichting. In Gennes zelf heb ik nog even gezocht, maar ik vond er geen slaapplaats. Er stonden wegwijzers naar een B&B, maar die heb ik nooit gevonden. Dus fietste ik door naar een een volgende plaats, zo laat was het nog niet. Die plaats was nog veel kleiner, waarna ik het aan de overkant ging proberen. Ook daar allemaal te kleine plaatsen. Dus werd het uitendelijk Angers. Die plaats wilde ik toch al bezoeken, maar volgens mij was dat te ver voor 1 dag fietsen. En met 138km was dat eigenlijk ook zo.

Toch had ik de laatste uren lekker doorgetrapt en vond ik rond kwart over zeven een geschikt hotel in een rustig klein straatje. Ze hadden plaats, alles was netjes en de prijs viel me erg mee. Na een kleine rustpauze en de douche liep ik redelijk laat de stad in. Het centrum was niet ver, maar trok me niet erg. Beetje saai en weinig oud spul. Bij het hotel waren erg veel oosterse eettentjes en ik ging dus maar terug om daar iets te vinden. Dat viel door de goede bezetting niet mee. Zo rond 21 uur zitten al die Fransen behoorlijk in de weg. Om die reden werd het uiteindelijk een pizzazaakje waar ik wat ruimte zag.

De volgende ochtend ben ik toch eens beter gaan kijken of Angers wat bezienswaardigs had. In het horeca-centrum dus niet, maar een kilometer zuidelijker duidelijk wel. Daar was een zeer oud gedeelte met smalle kasseienstraatjes, waar horeca niet goed mogelijk was. Daar tegenaan stond een lel van een Burcht met hoofdletter B. Het was een aaneenschakeling van 17 zware torens. Waarschijnlijk zijn er meer geweest, maar die zijn gesneuveld voor een autoweg langs de Maine, de rivier die door Angers naar de Loire stroomt. Dit was zeker bezienswaardig, maar goed dat ik een beetje heb doorgezocht. Naast deze massieve kolos stond ook nog een kathedraal op een heuveltje, de zoveelste in deze vakantie.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Advertenties

Geplaatst op 2014-02-05, in Brugmatig, Zwerfmatig-13 en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Die foto’s van die burcht kunnen me wel bevallen.

  2. Ik heb deze reis op de “voet” gevolg via google maps.Moest even zoeken naar het kasteel in Angers, de buitenkant is zeer indrukwekkend.
    Mensen hebben vroeger heel wat gesleept met bouwmaterialen.

  3. Wel apart dat de stenen aan de zuidzijde donkerder en van natuursteen zijn.

  4. @Bytheway: In ‘vogelvlucht’ van Bing kan je het nog mooier zien: http://binged.it/1bvR38d Er valt nog iets in te zoomen en met de rondepijlen rechts kan je het vanuit 4 richtingen aanschouwen. Je ziet dan ook goed dat 1 zijde plaats heeft moeten maken voor hun ‘Kanaalkade’. ;-)

  5. @Dhyan: Eigenlijk is alleen de zuioostpoort afwijkend en vooral voor het grootste deel lichter van kleur. De zuidkant nam ik richting oost tegen de zon in, waarbij ook nog wat ochtendnevel was. Daardoor lijkt het wat donkerder door de automatische belichting.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s