Feb-16: Richting Rouen

Maandag 23 september ben ik eerst een kleine kilometer teruggefietst naar het centrum van Fougères. De broodjeszaak die gistermiddag nog open was, was nu gesloten. Na een klein rondje zoeken belandde ik uiteindelijk tegenover die broodjeszaak waar wederom een PMU-gokcafé wel mijn ontbijt op het menu had.

Vervolgens even de bordjes gevolgd naar ‘Gare’, wat in deze plaats niet meer was dan een busstation. Waarschijnlijk hebben ze ooit een treinstation gehad, maar alle sporen daarvan waren gewist. Overigens niet erg. Het was nog steeds heerlijk fietsweer en ik ging vol goede moed richting noord-oost, dus richting huis of beter Rouen via Lisieux. Van beide plaatsen wist ik dat de trein uit Rennes daar 1x daags stopt en misschien reden daar wel meer treinen.

Het was tussen alle grote wegen even zoeken naar de N806. Die zat verstopt, maar vond ik uiteindelijk wel. Het was een redelijk rustige weg die vooral erg oostwaarts ging via Gorron en Ambrières-les-Valées. Ooit ben ik daar van noord naar zuid doorheen gefietst langs de Mayenne. Nu ging dat haaks daarop en dus een flinke afzink dit rivierdal in en later weer even klimmen om er uit te komen.

Ik bleef dus oostwaarts gaan omdat andere wegen duidelijk drukker waren en ook niet echt een goede kant op gingen. Achteraf goed, want zo kwam ik langs een fraaie burcht in Lassay-les-Châteaux. Daar was een weg die schuinweg ging en precies de richting die ik in m’n hoofd had. Vlak voor Bagnoles-de-l’Orne trof ik de eerste supermarkt. Die bij Lassay was gesloten en eerder heb ik na Fougères geen winkel gezien. Dus flink ingeslagen. Met 24 graden was het niet absurd warm, maar de strakblauwe lucht zorgde wel voor een enorme overvloed aan zonnewarmte tijdens het fietsen.

Kortom meteen maar weer anderhalve liter fris en een doos scholiertjes van het huismerk. Even Bagnoles in gefietst. Daar trof ik een groot jeux-de-boules-terrein met rondom banken in de schaduw van veel bomen. Het terrein was openbaar en de jeux-de-boulers gebruikten maar een paar banken voor het dumpen van tassen en kledij. Ik zat er dus prima en keek naar een leuk schouwspel. Door heel Frankrijk zie je wel van dit soort banen, maar hier was het duidelijk anders. Het waren 6 grote banen en op elke baan speelden circa 3 groepjes van elk een persoon of 4. Zo’n 70 man/vrouw gooide daar met de ballen en niet alleen oude knarren, maar juist veel 30’ers en 40’ers.

Toen de fles half leeg was, was de koek met chocolade op en fietste ik nog even naar het centrumpje. Duidelijk een kuuroord en de term ‘bagne’ verklaart dat hier veel badkuipen te vinden zijn. Hier fietste ik door een bosrijker gebied t/m La Ferté-Macé. Dat stelde als plaats wat meer voor en had een grote kerk waar de zon mooi door de opgewerkte toren scheen.

Ik was inmiddels in de regio Zuid-Normandië en kwam via Rânes in Ecouché. Daar was een kleine VVV maar ik vond er geen hotels of B&B’s. Zo erg was dat niet, vandaar was ik zo in Argentan. Bij het binnenfietsen zag ik al een hotel. Maar omdat die aan een redelijk druke weg zat fietste ik nog even verder het centrum in. Daar trof ik naast een stukje ruïne een hotel met de naam Donjon. Waarschijnlijk had die ruïne voorheen een echte donjon.

Het was tegen 19 uur, ik had 118 km gefietst en de kamer en prijs waren goed op elkaar afgestemd. Dus ging de fiets in de garage en ik onder de douche. Later nog een flinke stadswandeling gemaakt. Argentan viel na Fougères duidelijk tegen. Dat zal ook door de maandagavond komen. Vrijwel alle horeca (en dat was niet zoveel) was dicht. Zo dicht dat ik onder het hotel in hun goed gevulde eetcafé heb gegeten. Ze hadden een zuurkoolmaaltijd als dagmenu en dat leek me wel wat. Het jeugdige personeel deed zo ongeveer alles fout wat ze fout konden doen. Dus tafels, gerechten en wijn door de war halen tot het kluchtige aan toe.

Ik zat er niet mee. Speelde zelfs een beetje als verkeersleider en zei dat het spul dat ze eerst voor me neus hadden gezet naar een tafel verder moest. Bij de derde poging kreeg ik wat ik besteld had; het dagmenu met een halve liter rosé. Wat kon daar nou zo moeilijk aan zijn? Bij het afrekenen duurde het ook even eer het van hun kant klopte. Dit was de eerste keer in deze vakantie dat ze er zo’n zootje van maakten, maar alles ging wel gemoedelijk en uiteindelijk klopte het zo ongeveer meen ik me te herinneren.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2014-02-16, in Zwerfmatig-13 en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. En heb je de heilige Thérèse van Lisieux nog bezocht? Een topheilige, die veel bekijks trekt.

    Wat hebben die Fransen toch stevige kastelen! Hadden ze zulke onaangename buren vroeger?

  2. @Emigrant: Die eerste vraag laat ik nog even aan een klif hangen, mogelijk kom ik daar de volgende fietsdag langs.

    Zelf heb ik inmiddels een soort onderscheid gemaakt tussen burchten en slots of slotten, omdat zeker in Frankrijk anders alles kasteel zou heten. Dat gebruiken ze zelfs al voor landhuizen. Toen ik dat onderscheid maakte (voor de tags onderin) kwam ik er achter dat het Franse woord voor burcht ‘château fort’ is ofwel een gefortifiseerd kasteel. Toch zal het andersom zijn gegaan. Eerst werden zware burchten gebouwd tegen indringers; Caernarfon in Wales is ook zo’n bakbeest en de burchten van Coburg en Nürnberg zijn ook geen misselijke laat staan vriendelijke jongens. Later ging het wat beter en vonden ze een kasteel zonder muur, maar vaak met een gracht er omheen, veilig genoeg. Die dingen noem ik dus slot en ook daar raast het van in Frankrijk. Je zou die protserige dingen soms ook paleizen kunnen noemen. Qua vesting zijn ze redelijk nutteloos. Dus eigenlijk is het niet meer dan een leeftijdverschil en heeft Frankrijk zijn verleden goed gekoesterd.

  3. Emigrant vroeg zich af:
    Wat hebben die Fransen toch stevige kastelen! Hadden ze zulke onaangename buren vroeger?

    Ja zeker, de Britten. (Britannia rule the waves!) En die zijn nog steeds hun aartsvijand en in Sotsji hun enige tegenstander van belangstelling. Een wederkerige liefde trouwens.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

