Apr-14: Reclame – Verdienmodel

Een paar dagen terug las ik een stukje bij Jolie, die het niet leuk vind dat Google zogenaamd meer aan privacy doet en niet meer doorgeeft met welke woorden een zoeker bij een website belandt. Eigenlijk zijn vooral websitemakers daarin geïnteresseerd. Ze krijgen op deze manier een indruk of ze hun website goed opstellen en goed vindbaar maken via zoekmachines e.d.

Zelf ben ik net als Jolie niet afhankelijk van website-inkomsten. Als er al een relame op mijn website wordt getoond, dan ontvang ik daar geen cent van. Toch wil ik wel weten of m’n website goed functioneert en dan zijn die zoekwoorden een aardige aanvulling. Maar zonder vind ik het ook geen probleem. Iets wat ik bij haar al in de reacties tikte.

Eigenlijk vind ik Facebook erger. Die vind ik op het gebied van doorverwijzen achterbaks. Ik krijg op mijn websites bezoekers die via Facebook komen. Iemand heeft dan op haar of zijn pagina in Facebook een link naar een stukje op een van m’n websites geplaatst. Leuk, maar ik kan niet lezen in welke context de link is geplaatst en wie dat heeft gedaan. Staat er ‘Leuk artikel, moet je lezen!’ of ‘Daar heb je die zeur weer met z’n verhalen’.

Het kan zijn dat ik een link in een verkeerde context niet leuk vind. Bij een normale website klik ik terug en kan ik zo’n websitemaker een mailtje sturen. Bij Facebook kan dat niet. Je krijgt niet te zien wie de doorstuurder (m/v) is. Facebookgebruikers gebruiken Facebook omdat ze niet erg handig zijn met websites. De meesten hebben dan ook geen idee hoe Facebook functioneert en dat het wel netjes is om bij een verwijzing naar een website even een mailtje te sturen of op z’n minst iets in de reacties te kladden waarom en hoe ze doorverwijzen.

Google kijkt jalours naar Facebook. Het verdienmodel van Facebook is effectiever. Je wordt pas bij Facebook binnengelaten nadat je echte naam, een werkend mailadres en nog wat hobbies en merkvoorkeuren aan Facebook hebt doorgegeven. Hoe dom kan een mens zijn. Een deel geeft die info niet, maar hele volksstammen wel. Facebook koppelt dat aan je websitebezoeken. Dwz als er een Facebookduimpje op een website staat die van het Facebookdomein komt, dan kan Facebook zien of jij daar hebt gekeken. Je hoeft daarvoor niet bij Facebook te zijn ingelogd.

Google vind die Facebook-aanpak fantastisch en zou ook wel op een dergelijke manier hun gebruikersbestand in kaart willen brengen. Google+ werkt zo een beetje (Gravatar van WordPress overigens ook). Zo’n actie om geen zoekwoorden meer door te geven heeft dan ook niets met privacy van doen, maar moet voor meer inkomen bij Google zorgen. Denk dan aan het toch maar aanmaken van een Google+pagina en daar je ziel en zaligheid blootgeven.

Eigenlijk draai alles om reclame, wat het verdienmodel van Google, Facebook en vrijwel elke andere commerciele website is. Die reclame-inkomsten zijn al volledig uitgemolken, waardoor er zulke trucs bedacht worden als Facebook. En het is niet alleen het internet, maar ook sportuitzendingen (waarvoor voetballers met reclame op hun shirt tussen de reclameborden moeten spelen), reclame langs de grote wegen en bijvoorbeeld de reclamekrantjes in de deur.

Reclame heeft tot doel mensen zoveel mogelijk geld te ontnemen met spullen die ze niet echt nodig hebben. Vooral armere mensen zijn de dupe van reclame. Zij zijn minder bestand tegen reclame en laten zich eerder wijs maken dat iets toch echt wel noodzakelijk is.

Zelf ben ik behoorlijk ongevoelig voor reclame. Reclames kunnen er hooguit voor zorgen dat ik iets niet koop omdat ik hun reclame te kinderachtig en/of te irritant vind. Duracell en wasverzachters komen hier dus niet in huis. (Overighens ook omdat ik het niet nodig vind.) Ik koop pas iets als ik het nodig heb en ga dan pas kijken waar het te koop is en in welke prijs/kwaliteitverhouding. Vaak vind ik 2de hands al prima, zoals m’n fiets waar ik alweer 10 jaar plezier van heb.

Ik wil daarbij dingen zien en voelen en koop dus hoofdzakelijk in de buurt. Met een flinke winkelstad om de hoek ook niet echt een probleem. Voordeel is dat die mensen werk hebben en als ik iets via het internet koop, dan zorg ik dus voor meer locale werkloosheid. Ik koop vrijwel nooit iets via het internet en als dat al gebeurt dan staat het geheel los van de reclames die op het internet verschijnen. Zo heb ik mijn zorgverzekering bij de Friesland afgesloten. Van hen heb ik nog nooit een reclame gezien op het internet of op de TV. Ik kwam bij hen uit nadat ik vergelijkingssites had bekeken.

TV kijk ik overigens al tijden niet meer, ik kijk doorgaans uitzendinggemist met als voordeel dat ik een programma start als het mij schikt en dat ik ongewenste stukken door kan spoelen. Bijkomend (positief) gevolg is dat ik geen TV-reclames meer onder ogen krijg. Reclames op websites onderdruk ik ook met ABP. Naast irritatie van bijvoorbeeld geknipper heb ik de indruk dat het veiliger is. Reclames op het internet worden in veel lagen onder-uitbesteed, waardoor het mogelijk is dat je via die weg malware op je PC krijgt. Eigenlijk is het gunstig dat ik reclames onderdruk, zo kan een product niet meer negatief bij me overkomen en maken ze kans dat ik het koop.

Voetbal is niet echt mijn sport. Los daarvan kan ik niet begrijpen dat mensen daar naar kunnen kijken als via displays langs het veld steeds andere bewegende reclames verschijnen. Als ik al voetbal kijk, dan is dat de reden om direct over te schakelen naar iets anders.

Als laatste nog even de meuk langs de grote weg. Hier in NL valt het mee. In de USA, maar ook in Frankrijk kan je kilometers billboards achter elkaar zien als je een stad met wat winkels bereikt. Naast landschapsvervuiling (die windmolenparken ver te boven gaan) kan het ook afleiden en dat dat lijkt mij erg onveilig. In mijn ogen is het dan ook bezopen dat dit mag en dat ‘we’ dit pikken.

Of al die reclame langs de weg, langs de voetbalvelden of in reclamekrantjes effectief is weet niemand. Bij het internet denkt men het wel te weten, door te tellen hoevaak er op een reclame wordt doorgeklikt. Dat is echter maar schijninformatie. Zo kan je per ongeluk op zo’n reclame klikken of je schoolkind kan het doen en die gaat dan echt geen BH voor moeder aanschaffen.

Toch is dat meten van het aantal doorklikkers een hele handel geworden waar het verdienmodel van Google en dergelijke op draait. Waar het echt om gaat is of winkels die reclame maken meer klanten krijgen die hun geld daar afgeven. Dat is veel lastiger te meten.

Eigenlijk zou je naar een ander verdienmodel moeten en dat bestaat al. Zo heb je een ADSL- of een kabelabonnement en betaalt op die manier al maandelijks voor de kosten van het internet. Google zou bij je provider een rekening neer kunnen leggen voor het verstrekken van zoekgegevens per gebruiker. Vergelijk het met een fietsenwinkel (je provider) die fietsen (zoekgegevens van Google) inkoopt.

Met een beetje reclame is niets mis, maar met de huidige overvloed aan reclame wel. Die zorgt voor meer ellende (armoede, hebzucht, vervuiling, overgewicht, afval) dan je lief is.

Als je van de reclame-ellende af wilt komen, dan helpt natuurlijk zoiets als ABP of een Nee-Nee-sticker op de deur. Het meest effectieve is om niet op de reclames in te gaan. Wat dat betreft is zo’n reclamemaker niet veel anders als een irritante accordeonspeler. Geef je die laatste geen geld, dan houden die er vanzelf mee op.

(Maar misschien is het wel zo dat die matige accordeonspelers in drukke winkelsteden door Google worden betaald om zo de mensen uit de winkelstad richting internet te jagen.)

Advertenties

Geplaatst op 2014-04-14, in Webmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Erg goed artikel Ximaar!
    Met het woord ‘verdienmodel’ had ik voor mijn eigen blogje ook al naar informatie gezocht (al vind je de verdienmoddellen helaas nergens letterlijk, eerlijk, tis al snel verkapt in mooie/marketingbabbel.) Een inhoudelijke reaxie schrijf ik later, erg veel te doen in korte tijd ;-} Hartelijke groet, Jolie

  2. @Jolie: Ik heb het nogal afgeraffeld en zal er nog wel wat fouten in vinden. Marketing is idd een kreet die de reclamewereld geprofessionaliseerd heeft, waardoor mensen effectiever een poot kan worden uitgedraaid.

  3. Ik heb dezelfde afkeer van reclame als jij. Hinderlijke firma’s komen bij mij op de zwarte lijst.

    Een interessante aanname, dat Google die muzikanten betaalt. Ik zou ze soms graag een bedragje in de hand drukken op voorwaarde dat het ophoudt, maar dan gaan ze juist nog meer spelen.

    Oppermachtig is de reclame echter niet. Als ik bekijk wat voor zogenaamd op de persoon toegesneden reclame er op mij wordt afgestuurd, moet ik concluderen dat ze mij erg slecht kennen.

  4. Je manier van met reclame omgaan is bij mij net zo. Daarbij ontspint zich de gedachte dat velen de reclame irritant vinden en er zich niet door laten beïnvloeden deze niet verdwijnt omdat een product om andere redenen wel goed verkocht wordt en dat fenomeen vervolgens aan het maken van reclame wordt toegewezen.

  5. Het is jammer dat de reclame op internet zo opdringerig is geworden dat je er niet meer onderuit komt. Naast de knipperende toeters en bellen zijn er de pop-ups die op de een of andere manier geen pop-ups meer zijn. Ik krijg de laatste tijd bij elke zoek-aanvraag opeens een balk-vormig window onderin het beeld met reclame.
    Het ergste zijn de websites die een groot reclame-window OVER DE INFORMATIE DIE JE EIGENLIJK WILT LEZEN HEENLEGGEN. Die verlaat ik direkt weer.

  6. @Bob: Ik herken dat niet. Dwz ik denk dat ABP de reclames goed onderdrukt. Het kan ook helpen om wat aggressieve reclamedomeinen bij je browser in de ban te doen. Zal natuurlijk wel afhangen waar je op het internet komt.

  7. @Dhyan: Ik geloof dat er wel onderzoek wordt gedaan naar de effecten van reclame. Alleen gebeurt dat niet onafhankelijk, maar door de reclamemakers zelf en die gaan hun klanten niet vertellen dat ze er niets aan hebben.

    Uit een oud jaren-90-onderzoek weet ik me te herinneren dat de reclamewereld de mensheid in 7 hoofdgroepen heeft onderverdeeld en dat elke groep zich op een bepaalde manier laat beïnvloeden. Kuddegedrag en afgunst zijn bij veel mensen aanwezig en daar wordt slim op ingespeeld. Op 2 van die 7 groepen had de reclamewereld vrijwel geen invloed. Natuurlijk zijjn dat de mensen die op mijn blog reageren, mezelf incluis. ;-)

    Omdat het een oud onderzoek is verwacht ik dat er zeker verschuivingen zijn. De reclamewereld is effectiever geworden in het belazeren van de dombo’s, maar ze hebben ook meer mensen van zich vervreemd. Mensen die ze met de aggressieve aanpak afstoten. Dat zullen ze vast weten en dat effect hebben ze vrijwel zeker ingecalculeerd.

  8. Het zijn denk ik vooral jonge mensen die gevoelig zijn voor reclame. Vwb Facebook, die heb ik gedeactiveerd. Klaar ermee en hoop niet meer in de verleiding te komen. Heb je een artikel uit de Correspondent gestuurd over het ‘liken’ op Facebook.

  9. @Margo: Dank voor het sturen ik ga het vanavond lezen. Zelf was ik er al 2 jaar eerder klaar mee, maar ik behoor ook niet echt tot de doelgroep. Reclame is slim. Als je de kinderen hebt, dan heb je de ouders. Denk aan de ballenbak bij McDonalds e.d. En jong verpest is oud gedaan. ;-)

  10. Ik heb bij Google Chrome een Add Block. Als ik eens op een ander apparaat dan het mijne naar nu.nl kijk word ik helemaal gek van de reclames die ik daar zie.
    Ik zit overigens wel op facebook, en ik zie er voor mezelf ook echt toegevoegde waarde in.
    Het artikel dat Margo je heeft gestuurd heb ik zelf gedeeld op facebook, waarbij een van mijn fb-vrienden die link dan weer heeft geliked met de opmerking: Ah de ironie om nu op ‘vind ik leuk’ te klikken….. , gevolgd door een breed lachende smiley.
    Of ik wel of niet gevoelig ben voor reclames: ik durf niet uit te sluiten dat ik voor sommige reclames zeker wel gevoelig ben.

  11. @Trijntje: Bij Chrome werkt ABP bij mij een stuk minder. Ik blijf daar reclames zien die ik in Firefox niet zie. Ik weet nog niet waar dat in zit, maar het kan zijn dat Chrome, of beter Google ABP niet zo leuk vind.

  12. @Margo & Trijntje: Het verhaal heb ik gelezen en voegt niet zoveel toe van wat ik al hierover wist. Eigenlijk is het nog wat erger. Voor Facebook is het helemaal niet nodig dat je op die Like-knop drukt. Dat geldt voor de like-knoppen die indirect gehost worden op een van de facebookdomeinen. Daarvan kunnen ze zien welk IP-nummer op een website met zo’n knop komt en de link tussen IP-nummer en een mailadres is voor hen kinderspel. Cookies van derden uitschakelen helpt daar tegen, maar ik ga nog wat verder en en heb de 3 hoofddomeinen van Facebook volledig geblokkeerd. Ik zie dan ook vaak die like-knopjes niet meer.

    Facebook zal ook echt niet zo bedacht zijn, maar is in die richting ontwikkeld. Er wordt iets bedacht dat leuk is en later gaat de gehaaide reclamewereld er mee aan de haal omdat dat geld oplevert.

    Gravatar en Google+ werken overigens niet veel anders en ook die gebruik ik niet meer. Destijds was wbminlog ook heel erg, Yahoo stuurde onderwater soms tot 20 domeinen mee die je webgeaardheid moesten meten ten gunste van reclame-inkomsten. scorecard e.d. zijn bij mij nog immer daarom geblokkeerd. Toch was dat minder gehaaid dan facebook aangezien je bij facebooik eerst je ziel moet afgeven wil je er binnengelaten worden.

  13. Ik gebruik AdBlock, die werkt goed in Chrome.

  14. Voor mijzelf heb ik het gevoel dat ik aardig om de reclame heen lees en dat ik mij daar weinig door laat beïnvloeden.Helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit omdat je onbewust toch beïnvloed schijnt te worden. Verder bestel ik wel het één en ander via internet. het bespaart mij benzinekosten, parkeergeld, impulsaankopen een te veel aan kopen. Naar mijn idee ben ik voordeliger uit en tja, mensen aan het werk houden, het moet natuurlijk geen bezigheidstherapie gaan worden. Bij mijn aankopen on line hebben andere branches weer werkgelegenheid gevonden door het voor mij in te pakken en te bezorgen.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s