Mei-11: EU verliest van Armenië

En dan heb ik het natuurlijk nog een (voor dit jaar laatste) keertje over het Eurovisie LiedFestival (ESF). Volgens de huidige puntentelling won gisteren Oostenrijk, met Nederland op een 2de plaats. En dat hebben we natuurlijk aan Ilse te danken, die geen baard wilde laten staan.

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Eigenlijk gaat het mij meer om het deuntje en had ik waarschijnlijk voor Armenië gekozen, bij gebrek aan iets dat er voor mij echt uit sprong. Liedjes en deuntjes zijn daarbij moeilijk met elkaar te vergelijken en wat dat betreft zal mijn stemming ook nog eens flink wisselen met mijn stemming.

Het enige ‘leuke’ dat mij aan het ESF trekt is de puntentelling, ik ben niet voor niets ‘gezegend’ met eens statistiektic. En met die puntentelling is natuurlijk erg veel mis. Deze keer wilde ik het hebben over het gewicht van de punten. Rusland heeft met 143,5 miljoen inwoners net zoveel punten te verdelen als San Marino, waar maar 32.000 mensen wonen. Daarmee is de stem van 1 San Marinees gelijk aan die van 4500 Russen. Idd volslagen belachelijk en niemand zegt er iets van. En eigenlijk was het verschil nog groter. In de Russische Federatie mocht iedereen telefonisch een stem uitbrengen en in San Marino mochten dat er maar een stuk of 5 van die 32.000.

Toch maakt het voor de eerste 2 plaatsen niets uit. Oostenrijk eindigt zo voor Nederland, alleen komt zo Armenië op de 3de plaats. Zie hier de berekening, waarbij uitgegaan is van een gemiddeld aantal inwoners van 19,5566 miljoen. Heeft een land meer inwoners, dan zijn hun punten meer waard dan nu en zijn er minder inwoners, dan zijn ze dus minder waard dan nu. In de linker kolom de deelnemende landen, die met een x er achter zijn berekend per inwoner. Bovenin de landen die mochten stemmen met helemaal rechts de kolom th is het Huidige Totaal, hp is de huidige plaats, tx is het inwonerafhankelijke totaal en xp is de plaats als er inwonerafhankelijk zou worden gestemd.

Kortom een aardverschuiving leverde deze exercitie niet op, in andere jaren kan het duidelijk wel anders zijn. Met de Europse verkiezingen in het zicht bedacht ik hoe de uitslag zou zijn als de EU (EUR) mee zou doen en niet alle landen die nu in de Europese Unie zitten. Allereerst heb ik bepaald wie er in de EU-voorronde zou overblijven. Dat was duidelijk Oostenrijk. Wat dat betreft stemmen al die EU landen op elkaar. Voor Nederland niet anders, die zou in de EU 2de worden. Maar ja, er gaat nu eenmaal 1 deelnemer per ‘land’ naar het Eurovisie Songfestival en dat werd zo dus Oostenrijk.

Vervolgens heb ik gekeken waar de EU-burgers op zouden stemmen. Niet echt moeilijk, met mijn vorige lijst was ik daar al achter. Vervolgens de punten verdeeld die de EU zou geven. Voor de overgebleven 11 landen heb ik de punten herberekend. Bij de hoge punten niet moeilijk, maar voor de lage punten moest ik aannames doen, omdat natuurlijk niet duidelijk is welke landen bij hen op de 11de of lagere plaats zijn beland. Aan de andere kant ook weer niet zo lastig, gewoon de buurlanden voortrekken en het is redelijk bekend welke landen een hekel aan elkaar hebben en die eindige zo onderaan.

Hier het overzicht der stemmen. De Europese inzending van de heer of mevouw Wurst werd zo 2de achter Armenië. Dat is dan met de huidige ondemocratische puntentelling. Met de democratische punten die inwonerafhankelijk zijn bleef Armenië nog steeds op 1, maar bleef er niets meer van mevrouw of meneer Wurst over. Zij of hij zou zo laatste worden en dat komt vooral omdat een land niet op zichzelf mag stemmen. En als de EU een land is, geldt dat natuurlijk eveneens voor de EU. Kortom die ‘Eenwursting van Europa’ heeft dus wat bij-effecten*. Naast het ESF kan dan ook bedacht worden dat een EU-elftal, dat uitkomt voor de worldcup, geen Nederlanders bevat omdat er betere Spanjaarden en Duitsers voorhanden zijn.

( * Voor mij zijn die bij-effecten postief. Een ESF met maar 12 landen kan in een uurtje afgeraffeld worden en van de wereldbeker voetbal hebben ‘we’ (ik en anderen die er zo over denken) met de helft van het aantal deelnemers ook duidelijk minder lang last.)

Geplaatst op 2014-05-11, in Kiesmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Ik heb het dit jaar weeeeer gemist, maar ik las dat onze nieuwe Gert & Hermien het verloren hebben van een soort nieuwe Amanda Lear. Sneu voor ze. Ik denk dat iedereen gewoon de Russen wilde pesten, want sexuele minderheden liggen gevoelig daar.

  2. @Knutselsmurf: Zelf kijk ik het alleen achteraf on demand. Ik moet er niet aan denken om zo’n volledige uitzending aan te zien en aan te horen. Dat Russen pesten gebeurde voldoende met boe-geroep als Rusland punten kreeg. Omgekeerd gaf Rusland behoorlijk wat punten (5) aan deze creatie.

  3. Niks gezien, maar netjes dat Ilse met die man tweede werd. Heb het liedje nog nooit gehoord. Op welke plaats eindigde Griekenland? (Daar zit ik nu)

  4. Ik vind de puntentelling onzinnig. Daarom kijk ik ook nooit.

  5. @Margo: 20e terwijl ik dat juist een van de betere vond.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

