Mei-13: Meeuw in de Bloemetjes

De foto hierboven maakte ik een week terug bij ‘Stadswerk’. Dat is de plek waar onze gemeente ’s avonds haar vuilniswagens parkeert en waar ik een nieuwe sleutel voor de ondergronds afvalbak moest halen. De mijne was ik kwijtgeraakt. Het is op bedrijventerrein Overdie, waar ik zelden kom en dit gebouw had ik nog niet eerder bezocht.

Ik trof er een setje omfietsbare slagbomen met daarachter rechts een hooofdingang (waar ook andere lichaamsdelen naar binnen mogen). En zoals getikt in de verte een rist geparkeerde vuilniswagens. Voor mijn fiets zag ik niets. Omdat de stoep voor de ingang erg ruim was bedacht ik mijn fiets daar maar op de standaard te zetten, zo hard waaide het daar niet. Maar dan wel een beetje uit de looproute. Dus werd het een plek tegen een overmaatse plantenschotel, die volstond met viooltjes en een kleine meeuw.

Die laatste vloog meteen op en wachtte 2 meter verder achter de bak af om te zien wat ik zou uitspoken. Zo zag ik dat er 2 eieren lagen. En eigenlijk deed me dat al meer dan glimlachen. Onze Stadsregering mauwt nog immer over de meeuwenoverlast en dan gaat deze broeden voor het hol van de leeuw. Want als er 1 afdeling is die de door de meeuwen kapotgetrokken vuilniszakkenrotzooi mag opzoeken, dan is dat dus Stadswerk.

Ik liep nog geen meter van de bak weg richting ingang of de meeuw hopte alweer op ‘haar’ eieren. Binnen kon ik het niet laten om er iets over op te merken. Daar hoorde ik dat door hen de eieren waren vervangen door nep-eieren. Er woedt op dit gebied dus een koude oorlog in Alkmaar en nog wat andere grote kuststeden als Haarlem en Leiden. Het nieuwste middel daarbij is maisolie, die op de eieren worden gesproeid. Dan glijden de broedmeeuwen er waarschijnlijk van af en komen de eieren niet uit (bedacht ik). Ook dit is een experiment. Na alle voorgaande ‘experimenten’ valt te verwachten dat ook dit niet afdoende gaat helpen.

Hopelijk gaat onze experimentele Kaas-Imam, die elke vrijdag in de vroegte zijn anti-meeuw-gebed vanaf de Waagtoren schreeuwt, binnenkort bij het grofvuil. Die methode werkt matig en is niet bepaald toeristenvriendelijk te noemen. Zelf kom ik er rond die tijd niet, dus maak ik minder kans op las-oren en een verpest humeur.

Rob Bakker schreef in 60 seonden een aardig stukje over deze Alkmaarse Meeuwen-Jihad. Niet vreemd, want de Alkmaarse redactie heeft zicht op het Waagplein. Ze zitten maar enkele meters van naast de patatportiek, de de meeuwenvoerende toeristen bevoorraad.

Geplaatst op 2014-05-13, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Daar de meeuwen, hier de duiven. Roofvogels zie je niet in de stad…

  2. @Sjoerd: Die in de plantenbak is een kleintje, die is net zo groot als een stadsduif. Gemiddeld worden meeuwen hier langs de kust een stuk groter, denk aan een spanwijdte die 2 tot 3 die van een duif is. Bedenk er dan ook bij dat meeuwen mensen aanvallen middels duikvluchten en duiven laten dat gelukkig uit hun hoofd. Vooral als er jongen zijn, dan zijn meeuwen behoorlijk aggressief.e

    Ze experimenteren hier ook met plastic roofvogels. Werkt net zo mijn, een grote meeuw maalt daar niet om.

  3. Je had moeten vragen of dat wel mag van hun god, eieren weghalen. Ten slotte heeft God er voor gezorgd dat die eieren er kwamen. Met dezelfde argumenten is een groot deel van Nederland tegen abortus of tegen euthanasie of tegen inenten of tegen het homohuwlijk of juist er voor, dat weet ik niet zo goed.

  4. @Knutselsmurf: De mensen die bij Stadswerk werken zijn volgens mij redelijk van God los. Zij hebben meer te maken met wat de Stadsregering toelaat en vraagt en daarboven staan tegenwoordig groepen als de Vogelbescherming, die in elk geval voor meer vogels in de stad zijn. Of meeuwen en koeten (want daar barst het hier ook van) op hun lijst van veelgewenste vogels staan weet ik niet.

  5. Maffe meeuw! Blijft zo’n meeuw nou niet eindeloos broeden als de eieren niet uitkomen?

  6. @Margo: Ik vroeg dat dus ook en na een maand houden ze het voor gezien. Dwz deze moest nog 1 ei leggen daar meeuwen en schijnbaar altijd 3 leggen en die derde was er nog niet.

  7. Overigens ook leuk dat deze bak vandaag ook in de krant stond. Misschien lezen ze dit blog.

  8. De meeuwen(overlast) in onder andere Alkmaar is weer eens in het nieuws.

  9. @Trijntje: ‘Toevallig’ komt die 2de kamer VVD’rt die het aanroerde uit Alkmaar. Op dit moment valt het mee. Hele dagen zijn die meeuwen er vrijwel niet, maar op vrijdagen tijdens de kaasmarkt zijn ze present. De beesten komen dus op het extra voer van de touristen af. Een consumptie- en voederverbod op het Waagplein lost alles zo op, maar dat zal ‘onze’ Rudmer Heerema niet toejuichen.;-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

