Mei-20: Tegen EUP-Kiesmethode

Vijf jaar terug heb ik een aantal keren over de Europese Parlements-verkiezingen geblogd. Ook heb ik geblogd over de ‘Europese Grondwet’-Enquete, waar de Nederlandse opkomst opeens veel groter was en vooral de afkeer tegen een federaal VSE (Verenigde Staten van Europa) duidelijke werd. En eigenlijk was ik niet van plan om me deze keer met de EUP-verkiezing bezig te houden. Totdat ik bedacht dat ik,  waar het Nederland betreft, tegen de huidige kiesmethode ben.

Voor andere EU-landen kan ik niet spreken, maar hier in NL leeft het te weinig. Daardoor krijgen we (zoals gebruikelijk) een te lage opkomst. Eigenlijk al voldoende reden om de uitslag onrepresentatief te verklaren. Ik zal niet ingaan op de vraag of een Europees (oeps foutje: Europa loopt bij mij tot de Oeral en daarvan is naar oppervlakte maar de helft de Europese Unie) EU-parlement gewenst en nuttig is.

Syp Wynia (Elsevier columnist) noemde het EU-Parlement afgelopen zondag niet meer dan een soort EU-Ondernemingsraad. Daar kan hij wel eens gelijk in hebben. De aandeelhouders zoals Duitsland, Frankrijk, Nederland etc. kunnen wel eens veel meer de dienst uitmaken dan het EU-Parlement.

Maar als er dan zo nodig op deze manier een EU-parlement gewenst is, dan wil ik wel graag dat er representatief wordt gekozen.  En dat gaat in NL niet gebeuren. De lage opkomst zorgt daar al jaren voor en dat kan deze keer nog wel eens erger zijn. De gematigde groep blijft thuis. Van de EU horen ze weinig. Op de kieslijst staan onbekende mensen en een stem op de VVD is bijvoorbeeld gelijk aan een stem op D66, omdat beide in dezelfde Europese liberale partij zitten. Pro-EU-mensen stemmen wel en daar gaat D66 (en daarmee de VVD) overmatig van profiteren. Anti-EU-mensen zijn er ook voldoende en daar gaan de PVV en SP van profiteren. Gevolg is een karikatuur.

Nee, dan heb ik liever dat we geen stembusronde houden. Laat dan maar gewoon de 1e en 2e kamerleden de afgevaardigden voor Nederland kiezen. Voor de 1e en 2e kamer zijn de opkomstpercentages hoger en dus representatiever. Er is ook geen reden om anders te stemmen voor de EU als voor Nederland. Dwz dezelfde partijen staan op de lijst. Het is niet zoals bij de gemeenteraadsverkiezingen waar totaal andere partijen aan meedoen. Maar zelfs bij die lokale verkiezingen wordt al hoofdzakelijk nationaal gestemd. Ik stel dus de kiesmethode voor die we nu gebruiken voor de 1e kamer. Die leden kiezen we net zo min direct, maar via de Provinciale verkiezingen.

Kortom stop met deze poppenkast en ga pas EU-parlementsverkiezingen houden als er in de EU op andere partijen gestemd kan worden. Waarbij via de media duidelijk de verschillen tussen die patijen belicht worden en ik bijvoorbeeld op iemand kan stemmen die buiten Nederland in de EU woont. Doe dan ook meteen alles op zondag, zoals in de andere EU-landen. Zo voel je je meer verbonden met de rest van de EU. (En misschien verhoogt dat ook de opkomst.)


Aanpassing op 21 mei 2014:
Ik heb de titel aangepast omdat ik uit de reaxi’s begrijp dat die lezers op het verkeerde been zette. ‘Verkiezing’ heb ik vervangen door ‘Kiesmethode’, dat beter de lading dekt. Dwz ik wilde het juist niet hebben over de vraag of ik wel of niet ga stemmen, maar dat ik vind dat deze verkiezingen en een groot deel van de Nederlandse kiezers te onvolwassen zijn om te laten stemmen.


Aansluitend Kijkvoer:
De Slag om Europa: Verkiezingen in Europa en Oekraine en Uitbreiding EU
Tegenlicht: We zijn het zat!

Geplaatst op 2014-05-20, in Kiesmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Ik ben voor

  2. @Hanneke/Nanos: Net even buiten gekeken, maar ik zag je niet voor staan. ;-)

    Of bedoel je voor indirecte verkiezingen of
    voor het huidige systeem met een lage opkomst?

  3. Ik zie dat ook wel zitten : stemmen op een Duitser of iemand uit IJsland. Het zijn toch “Europese” verkiezingen ? Het is totaal niet democratisch dat je gedwongen bent om op een “belangenbehartiger” te stemmen. Hetzelfde idiote verschijnsel heb je bij de gemeenteraadsverkiezingen. Daar mag je kiezen welke middenstander je het leukst vindt : de bakker of de plaatselijke makelaar.

  4. Ik ben voor Europa en ga dus ook zeker stemmen, Dat is een (voor)recht.

  5. Ja, jammer, ik had ook wel op een Pool of Spanjaard willen stemmen. Toch moeten we het zootje nog maar even laten draaien zoals het draait. Een stem tegen de EU is een stem vóór Poetin. USA, NSA, globalisering en vrijhandel: alles beter dan Poetin. Géén stem is ook een stem voor Poetin.

  6. @Sjoerd: Ik ben ook voor Europa en Azië en Afrika en de rest van de wereld. Alleen hoeft de EU zich voor mij niet uit te breiden tot de Oeral of inclussief Turkije. Dan worden de verschillen te groot en wordt het net zo onbestuurbaar als de Verenigde Naties waarop we onze stem niet uit mogen brengen.

    Als de meerderheiod dit voorrecht niet wenst te gebruiken mag wat mij betreft deze verkiezing getrapt gaan zoals de eerste kamer verkiezing die door de leden van de provinciale staten worden gekozen.

  7. @Emigrant: Ik pleit ook niet om tegen de EU te stemmen, maar om het in Nederland niet op deze manier te doen. Deze methode werkt niet. Dat pappen en nathouden werkt juist averrechts en holt kloof tussen de kiezers en de EU-politici. Athans in Nederland. Komt de opkomst in Duitsland wel boven de 50% en zijn de EU-politici in Duitsland beter bekend onder de bevolking?

  8. Zelf heb ik nog een ander probleem. Dwz als ik stem zal ik vrijwel zeker stemmen op de partij waar ik nationaal op gestemd heb. Ik vraag me dan ook af of er mensen zijn die voor de EU duidelijk anders stemmen dan voor de nationale verkiezingen. Maar bij die nationale, provinciale en lokale verkiezingen let ik 4 jaar op hoe ze gepresteerd hebben. Kwamen ze met goede plannen en wisten ze die te realiseren? Bij de EU lukt me dat niet. Ik weet echt niet wie wat in het EU-parlement heeft gepresteerd en kan op die manier dus niet mijn stem bepalen. Stemmen op verkiezingsbeloftes heb ik nooit gedaan. Die beloftes worden toch gebroken bij het smeden van coalities. Maar van de EU-partijen weet ik niet eens wat de beloftes zijn. Veel verder dan meer of minder EU komen onze politieke lichtgewichten niet.

  9. Ik ga zeker stemmen. Ik ben Tegen deze EU. Dus tegen de vorm zoals het ons opgedrongen word.
    Het probleem is ook dat partijen waar we op zouden moeten/kunnen stemmen een heel ander verhaal uitdragen dan in hun programma staat. Dat het niet leeft bij de burger is dus niet zo gek.
    Ik stem op een partij waar ik normaal ook op zou stemmen, terwijl er in het buitenland mss wel een veel betere kandidaat is.
    We zullen zien waar het heen gaat.
    Mijn vermoeden is dat het schijn-democratische stemmen een zelfde resultaat zal geven als bij het stemmen voor de grondwet.
    Het zal in de wind geslagen worden als teveel negatief stemt.

  10. Een belangrijke factor is inderdaad dat men hier politici van de tweede garnituur naar Europa stuurt, ipv hun (oud-)topmensen, zoals men dat in België bijvoorbeeld doet, wat Peter Vandermeersch laatst zei. Daardoor is die interesse hier ook minder.
    Wel is het een raar systeem momenteel, dat ben ik met je eens. Maar ik ga toch maar stemmen.

  11. @John en Laurent: Het voordeel van zo’n lage opkomst is natuurlijk wel dat je stem voor 3 personen geldt. Want zelfs als er in Nederland maar 5% naar de stembus gaat, dan nog mag Nederland al haar toegewezen EUP-stoeltjes vullen. Wat dat betreft ben ik er al jaren voor dat bij een opkomst van 30% – 70% van de stoeltjes leeg blijven. Dwz voor alle verkiezingen lijkt me dat wel wat. Op die manier moeten politici beter hun best doen om stemmers en dus zetels te krijgen.

  12. @Laurent: Wat PvdM zei heb ik laatst ook gehoord en niet alleen van hem. Toch kan je daar ook kanttekeningen bij plaatsen. België is politiek al jaren failiet. Mensen willen daar wel stemmen voor Vlaanderen, Brussel of Walonië, maar als er geen stemplicht was dan kwam niemand meer opdagen voor hun nationale verkiezingen. Er is maar 1 kiesdistrict (BHV) die wil stemmen zoals wij in Nederland doen, daar is al jaren ruzie over. De laatste regeringsvorming duurde maar 530 dagen. Niemand had daar last van. Hun nationale regering is al een tijdje overbodig.

    De politici die dus niet meer nodig zijn voor België wijken uit naar de EU om daar nog iets te bereiken. En als ze het dan voor elkaar krijgen dat de EU een afspiegeling gaat worden van het federale België, dan vullen ze ook de EU-motor met zand en zal ook die vastlopen.

  13. Ik ga wel stemmen, en op dezelfde partij waarop ik de laatste tijd landelijk en gemeentelijk stem. Ik kan me je bezwaren goed voorstellen, maar wil toch laten weten in welke richting ik politiek denk, en dan kom ik Europees bij dezelfde partij uit als landelijk en gemeentelijk.
    Dat klopt ook met de ‘adviezen’ van Stemwijzer en Kieskompas, en met wat ik verder lees over ‘adviezen’. Al besef ik heel goed dat ook die ‘adviezen’ niet alles zeggen, ik zet het niet voor niets tussen aanhalingstekens.

  14. De Duitse opkomst bij de EP in 2009 was 43%, een fractie hoger dan het Europese gemiddelde naar ik begrijp.

    De Duitse topkandidaat Martin Schulz is hier zeer bekend; maar die is dan ook voorzitter van het Europarlement, en hij doet het goed.

    In België is de politiek al jaren failliet, in Italië zelfs al eeuwen. Toch zijn dat landen waar het over het geheel genomen goed te leven is. Regeren en geregeerd worden, dat gaat blijkbaar niet overal hetzelfde. Voor mij persoonlijk heb ik allang besloten, deze dingen niet te willen begrijpen.

  15. Wist je dat er tegenwoordig een advertentie onder je berichten staat?

  16. Ik heb de titel van dit bericht aangepast omdat die verkeerde reaxi’s uitlokte. Dwz het gaat mij om de kiesmethode, die nu gelijk is aan het Britse districtenstelsel en waarbij je alleen op mensen uit je eigen land mag stemmen. Er is weing reden om aan te nemen dat zo’n kiesmethode voor Nederland een andere uitslag gaat opleveren dan de nationale verkiezingen. Toch gaat dat wel gebeuren door de veel te lage opkomst. Om die reden pleit ik er voor om het kiezen aan de leden van de 1e en 2e kamer over te laten en pas met EUP-verkiezingen te beginnen als er ook echt wat te kiezen valt en de bevolking kiesmatig volwassen genoeg is om daar aan deel te nemen.

  17. @Bob: Ik xi nergens advertensies omdat ik een adblocker gebruik. WordPress zet idd advertenties net boven het reactievak, maar die xi ik dus nooit. (De advertenties worden ook niet getoond als je bij WordPress bent ingelogd of als je Internet Explorer 8 gebruikt.)

  18. of als je adblock van Google Chrome hebt; ik zie ze ook niet ;)

  19. Tot aan de Oeral ja. Anders zou de Mont Blanc weer de hoogste zijn.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

