Jun-02: SuperPrijzen

Deze prijskaartjes kwam ik een paar maanden terug tegen in de supermarkt. Het gaat om superchips van de Lay’s. Er lagen 2 zakken; de oude van 200 gram en een nieuwe met 15 gram extra. Ik had de indruk dat dat een actie was en dat je die 15 gram extra voor dezelfde prijs zou krijgen. Maar niets is minder waar. De oude staan voor 94 cent in de schappen, wat 4,70 euro per kilogram is en die met 15 gram extra kosten 1,13 wat neerkomt op een kilogrampijs van 5,26 euro ofwel netto 12% duurder.

En dat was niet alleen bij deze supermarkt zo, ik zag het ook bij conculega’s. Het gaat dus simpelweg om een flinke prijsverhoging. Sinds april zijn aardig wat prijzen verhoogt. Eigenmerk frisdrank ging in korte tijd van 69 naar 79 en zelfs 89 cent per fles. Dat is 29% meer.

De Jodenkoeken gingen van 1,09 naar 1,33 is 22% er bij. Maar ook kleinere dingen als filterzakjes die van 28 naar 36 cent gingen. Is nog altijd erg goedkoop, maar wel 29% duurder. De koffie ging van 3,59 naar 3,99 per pond is 11% meer. M’n favoriete brood steeg met 19% en margarine met 12%.

En zo zullen er wel meer artikelen zijn gestegen, maar ik let alleen op de spullen die ik koop. Het valt me daarbij op dat de prijskaartjes regelmatig niet kloppen met de prijzen bij de kassa. Bij de Dekamarkt staat alweer een maand de eigenmerk frisdrankprijzen voor 75 cent en bij de kassa staat er 79 cent op de bon.

Bij de Jumbo ging het nog ruiger. Daar stond op het schap de Jodenkoeken voor 1,09 en op de bon 1,55. Dat is een dusdanig verschil dat ik er bij de servicebalie maar even over reclameerde. Er werd naar achter gelopen en weer terug en ik kreeg 1,55 retour terwijl ik 46 cent ook prima had gevonden. Zo haal ik die prijsverhogingen er natuurlijk goed uit, maar mij komt het beter over als de prijzen kloppen en niet meer stijgen dan de inflatie van zo’n 2% per jaar.

Met deze gang van zaken vermoed ik dat er weer een prijzenoorlog op handen is. Als we aan die duurdere prijzen gewend zijn, dat staat er opeens ‘Frisdrank van 89 voor 69 cent!’ Maar het kan ook heel goed zijn dat de prijzen nu flink stijgen, omdat de meeste boodschappers afgeleid worden door de juigpakken en andere Oranjemeuk en niemand op de reguliere prijzen let. En mocht dat laatste het geval zijn, dan worden vooral de klanten van Jumbo juigend in het pak genaaid.

Advertenties

Geplaatst op 2014-06-02, in Shopmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Dat laatste kan best wel eens het geval zijn…

  2. Ik herken dit wel. Prijzen zijn natuurlijk ook dynamisch, zo zijn ijsjes duurder in de zomer, omdat klanten dan ook bereid zijn meer te betalen. Je ziet het ook met vakanties, in het hoogseizoen is het duurder.
    Het is wellicht ook nog een effect van de laatste prijzenoorlog. De marges kunnen weer omhoog om straks (zoals je zegt) weer een nieuwe prijzenoorlog te beginnen.

  3. Ik ben blij dat jij het voor ons in de gaten houdt :-)

  4. Ja, wat Laurent zegt. En de Jumbo ziet mij niet meer zolang ze zaken doen met die zoveelste TokkieBeeEnner.

  5. @Margo: Na weken weer eens naar de Super de Jumbo geweest. Ik vind die winkel met veel producten namelijk te duur. Van Oranjegekte heb ik in het geheel niets gemerkt. Geen juigpak of ook maar ander Oranjemeuk waargenomen.

  6. Het is altijd goed kijken naar de prijzen inderdaad, is mij ook wel eens op gevallen.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s