Jun-17: Facebook is zo 1575

(En roken natuurlijk ook.)

De bovenstaande foto maakte ik zaterdagmiddag net buiten het Kaeskoppengebied in de Binnenstad van Alkmaar. Op dat moment liepen er veel mensen door de Kaeskoppenstad, een gebied aangekleed zoals het was rond 1575 net na de Victorie op de Spanjaarden. Dit jaar ben ik er niet in geweest en ben er alleen omheen gelopen en zag deze figurerende dames pauze houden. Idd op faceboek met een peuk.

In elk geval deden ze dat netjes buiten het gebied. Binnen het gebied trof ik een stel aliens van de EHBO. Kan me niet voorstellen hoe de mensen destijds anno 1575 op dergelijke verschijningen gereageerd zouden hebben.

Wik heeft een mooie reportage gemaakt en bij de krant staat een mooi fotoalbum.

Dit vond ik een leuk youtubefilmpje met historische fruitmachine.

Geplaatst op 2014-06-17, in Alkmaar, Gokmatig, Webmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Ik ben er nog nooit geweest, lijkt mij wel leuk, maar lijkt mij ontzettend druk.
    Moesten die EHBO’s niet aan het werk met al zieken en pestlijders?

  2. Ik denk dan dat toch best een paar uurtjes zonder kunt

  3. Ik zou best eens een kijkje willen nemen in 1575… Maar voor maar even, hoor!
    Geweldige foto, die bovenste.
    Groetjes Kakel

  4. @Bytheway: Ze hadden dit jaar het gebied weer een stukje vergroot, want dat is vooral bepalend. Dwz ze laten zoveel mensen toe als acceptabel is en daarna moeten anderen gewoon voor de ingang wachten tot er weer wat vertrekken. Voor een keer is het ook zeker leuk. Ik sprak een Heereveens stel die er net uit kwam en die waren ontzettend enthousiast. Maar dat kwam ook omdat ze helemaal niet wisten dat dit er was.

  5. @Kakel; Met die foto begon het ook voor mij. Als ik die niet toevallig had genomen, dan had ik er deze keer warschijnlijk geen berichtje over geschreven. Vroeger stonk het behoorlijk meer, dat spelen ze gelukkig niet echt zo na. Maar vroeger was het ook veel leger. Zal me niet verwonderne als er in Alkmaar en de omgeving een totaal van 10.000 mensen woonden, waar het er nu 230.000 zijn.

  6. @Sjoerd: Je bedoelt dat roken en/of faceboeken. ;-)

  7. Hé, leuk dat je eens bij me langs kwam en dan nog met een fijne reactie, zo kon ik jouw site ontdekken met een heleboel interessante foto’s, onder andere van Duitsland. Blij dat ik ze mocht zien!

  8. @Gerda; Ik kwam je bij toeval op het spoor via Red-Star. Op dit moment blader ik ook nog door je vakantiefoto’s. Het zijn veel plaatsen waar ik zelf ook eens geweest ben.

  9. Even hierop aansluitend: wij gaan binnenkort een paar dagen naar het Altmūhltal, halverwege Nūrnberg en Mūnchen. Heb je misschien tips iets te bezoeken waar we zelf niet zo gauw aan zouden denken?

  10. @Margo: De Altmühl is een van de populairste fietsrivieren van Duitsland. Die begint bij Rothenburg/Tauber, dat onder Japanners de populairste middeleeuwse stad is. Als je er nooit bent geweest, dan is het zeker een bezoekje waard. Het eerste deel van de rivier gaat door vlak land en pas halverwege na Treuchtlingen krijg je een mooier deel tussen de heuvels door. Aan die kant zit niet zo ver er vandaan Nördlingen, die een complete stadsmuur heeft met flink wat (stuk of 10) stadspoorten.

    De Altmühl zelf heb ik in 2 stukken bekeken, maar ik heb ‘m nog niet compleet gezien. Duitse fietsers zijn er wel laaiend enthousiast over, maar volgens mij is dat vooral vanwege de natuur. Als jullie iets met Audi hebben, dan is Ingolstadt waar hun fabriek staat dichtbij. Zelf verwacht ik dat Weisenburg ook een mooie stad is, maar die heb ik nog niet bekeken.

  11. Ok, bedankt voor de tips, ik neem ze mee. Nee, met Audi hebben wij niets, wij Opelen en Fiatten. :-)

  12. Op zich een erg leuke foto. De eerste. Het was frappant geweest mocht deze dame het binnen het gebied gedaan hebben.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

