Jul-06: Middenstip-Regeling

De gemeente Heerhugowaard heeft in het afgelopen kwartaal de Stationsweg tussen de nieuwe Fietskrul (FK) over de N242 en de Zuidtangent veranderd in 4 stukjes fietsstraat (F1, F2, F3 en F4) van elk circa 100 m, die gescheiden worden door een spoorwegovergang bij het station en 2 zogenaamde ‘microtondes‘ op kruisingen met de Nijverheidsstraat-Industriestraat (M1) en de Umbriellaan-Stationsplein (M2).

Zie hier een kaartje met daarop de afkortingen die ik gebruik:

Beide microtondes zijn erg klein met een doorsnee van 12 en 15 meter met in het midden een witte geschilderde middenstip van een meter en daaromheen geschilderde rotonde pijlen. Ze zijn niet hetzelfde ingericht. Zo heeft die bij de Nijverheidsstraat (M1) op het bedrijventerrein Zandhorst) een 2-richtingen langsfietspad over 1 rotondetak en een geschilderde buitencirkel (onderbroken lijn).

Hier een foto genomen vanaf de fietskrul (FK)

Fietsers moeten er deels langs in de voorrang tussen Industriestraat en Nijverheidsstraat en ze moeten deze microtonde deels kruisen waar het de Stationsweg betreft. Idd ook voer voor verkeerskundigen, maar in dit verhaal wil ik me meer beperken tot de kleinste microtonde (M2) aan de oostkant van het spoor bij de Umbriellaan en het Stationsplein.

Het Stationsplein is een gewone 50km/h weg die doorloopt in de Umbriellaan, die ook 50 is en langs het grote Horizon College (VMBO/ROC) en nog een andere school gaat. Die route wordt door autosluiverkeer misbruikt om een druk verkeerslicht L1 op de kruising Westtangent-Zuidtangent te vermijden en tevens fietsoversteeklicht L2 (oranje lijn met de letter S). Je mag dan ook bedenken dat deze asomobilisten eerder 60 dan 50 wensen te rijden. Tegenwoordig komen ze dus een microrotonde tegen op de kruising met de Stationweg. Die weg gaat dus naar het station en is sinds jaar en dag een weg met veel fietsers naar het station en de scholen. Op die weg zijn weinig auto’s te vinden, ze kunnen er geen kant op.

Sinds een paar maanden is de Stationsweg een fietsstraat geworden waar auto’s te gast zijn. Het gaat dan om een handjevol auto’s van aanwonenden. Voor de fietsers is er op verkeersgebied niet zoveel veranderd, maar het nieuwe asfalt is wel een stuk prettiger fietsen. Nu is het zo dat er voor fietsstraten weinig duidelijke richtlijnen zijn. Ze zijn voor doorgaand fietsverkeer op plekken met veel fietsers waar geen vrijliggend fietspad mogelijk is. Dat is hier ook zo, voor een vrijliggend fietspad is geen ruimte en voor auto’s was dit al geen doorgaande weg. De keuze voor een fietsstraat is niet meer dan logisch.

Vrijwel alle gemeentes leggen de term ‘doorgaand fietsverkeer’ ook uit als fietsers in de voorrang. De bekende fietsstraten in onze regio (Frieseweg in Alkmaar, Van Blaaderenweg in Bergen en een stuk Middenweg in Heerhugowaard) zijn allemaal in de voorrang. Met fietsstraten verderop in bijvoobeeld Castricum en Oss is dat niet anders. Van de vele fietsstraten in Duitsland (waar dit concept bedacht is) weet ik me ook niet te herinneren dat ik op een fietsstraat voorrang moest verlenen.

Hier bij de Stationsweg is dat dus wel zo. Dwz logisch als het om de spoorweg-overgang gaat, maar minder logisch als het om de 2 kruisingen met microtondes gaat. Als je daar fietst krijg je bij zo’n microtonde niet een bord einde fietsstraat, maar aan de overkant wel weer een bord begin fietsstraat. De rotondeborden die niet in het midden passen en dus voor de microtonde staan geven aan dat je als fietser moet stoppen en het verkeer op dit soort rotonde voor moet laten gaan. Wel jammer dat 1 zo’n rotondebord verscholen is achter een dikke boom:

Het is moeilijk om in deze kleine microtondes een rotonde te herkennen, het is meer een kruispunt met bij elke tak een stopbord en haaietanden. Fietsers op de fietsstraat trekken zich hier weinig van aan. Dat is niet alleen hier zo, maar komt door de betere wettelijke bescherming van het zwakkere verkeer. Toch komen ze er hier snel op terug, want een flink deel van de kruisende automobilisten stopt net zo min en jakkert flink door. (Ziet de witte auto op de foto hierboven.) Natuurlijk moeten de weggebruikers aan de nieuwe situatie wennen, maar ik vraag me af of dat gebeurt.

Wat wel te verwachten was en inmiddels gebeurt is dat de fietsers een 5e aansluiting op deze rotonde hebben bedacht. In de westhoek eindigt hier de grote stationsstalling en vanaf daar fietst men nu ook moeiteloos deze rotonde op:

Die laatsten zullen de pineut zijn bij een aanrijding. Hoe het met de andere verkeersdeelnemers zit is voor mij een grote vraag. Er is al een ongeluk gebeurd door een bromfietser die te hard reed op de Umbriellaan en na de val een flink stuk doorgleed op het Stationsplein. Bij dat bericht werd gemeld dat de fietsers van rechts geen voorrang kregen. Voor een kruising geen vreemde opmerking, maar bij een rotonde heeft toch echt het verkeer op de rotonde voorrang. En voor de mensen die naar de rotonde rijden komt dat verkeer van links.

Die tegenstrijdigheid is er al sinds het verkeer op een rotonde voorrang heeft gekregen. Normaal geen probleem omdat het duidelijk te zien is dat iemand op een rotonde rijdt. Maar bij een kruising als hier is het niet mogelijk om een rondje op de microtonde te rijden en is er gewoon sprake van kruisend verkeer. Geldt dan nog de regel dat verkeer op een rotonde voorrang heeft?

Slag om de Arm:
Ik heb de indruk dat we anno blogo te maken hebben met de definitieve situatie. Maar mogelijk is nog niet alles uitgevoerd. Op de tekening stonden op de microtondes rode buitenringen voor het fietsverkeer getekend en thans is alles in de kleur donkerrood uitgevoerd.

Naschrift:
Dat ik het minder heb over de westelijke micrototonde M1, heeft te maken dat het de eerste 2 stukjes fietsstraat F2 en vooral F1 een stuk minder gebruikt worden. Dat geldt ook voor de fietskrul FK, die samen met het 3 jaar oude tunnel T1 (en via de Westdijk F5 om het nieuwe haventje) bedacht is voor doorgaand fietsverkeer van en naar Broek op Langedijk over de ruim 5 meter hoge Broekhornerbrug (BB). Het is maar de vraag of deze route een succes wordt. Hij is naar het station en het Horizon College 300 meter langer dan de oude Broekerweg-route langs F6, die tegenwoordig met tunnel T2 onder de N242 doorgaat. Deze fietsers hebben over het spoor wel een lastige kruising (X1) naar het Stationsplein. Maar of dat opweegt tegen de snelheidsvernietiging om door tunnel T2 te fietsen, de lastigere 4,8 meter hoge fietskrul en het 300 meter extra fietsen is maar de vraag. Voor de fietsers tussen Broek op Langedijk en het grote winkelcentrum Middenwaard zal de oude rechtdoor-optie immer populairder blijven.

Advertenties

Geplaatst op 2014-07-06, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Dat snapt toch niemand meer. Volgens mij rijdt iedereen gewoon alsof er geen rotonde is. Levensgevaarlijk…

  2. Misschien moeten er opvallendere borden komen. :-)

  3. Inmiddels zijn de middenstippen veranderd in lichte bulten van straatstenen. Lijkt me beter, fietsers en wat auto’s maken nu een beetje een rotondebeweging. De bus (kan niet anders) en veel auto’s rijden (zonder in te houden) rechtdoor.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s