Jul-19: Een Compleet Peloton

En dan bedoel ik de afmeting van het Tour de France Peloton, die we dagelijks op TV kunnen aanschouwen. Aanvankelijk verschenen er 198 renners (22 ploegen van 9 man) aan de start en fietsen er nu nog 173 rond in de Alpen. Dat is dus 20 man minder dan wat er alleen al aan Nederlanders in het Maleisische vliegtuig in Oost-Ukraine is verongelukt.

Uiteindelijk zijn er zo’n 300 mensen omgekomen. Naast 44 Maleisiers waren het vooral West-Europeanen. Verder geen Amerikanen, Russen of Ukrainers. Alhoewel niet uitgesloten is dat er mensen op de grond zijn geraakt. Je zal er maar net onder fietsen.

Dit ongeluk is voor Nederland slachtoffermatig dus nog een stuk groter dan de Tripoliramp. Toch is het niet de grootste vliegramp. Die vond in 1977 plaats op Tenerife. Daar kwamen 3 wielerpelotons (583 mensen) om, waaronder 248 Nederlanders. Destijds was er een opeenstapeling van fouten, die afgesloten werd door de grootste fout van de Nederlandse KLM-gezagvoerder.

De Maleisische piloot kan je veel minder verwijten. Die heeft voor de kortste route gekozen op een hoogte van 9900 meter, waarbij boven 9600 meter veilig was verklaard. Dat is er dus maar net boven. Het kan goed zijn dat ie niet hoger mocht vliegen, omdat die routes al in gebruik waren door andere vlieguigen. 75% van het doorgaande luchtverkeer vond hier tot voor de ramp nog altijd plaats. Dat ie ‘zo laag’ vloog kan ook een reden geweest zijn dat dit vliegtuig vanaf de grond voor een veel grotere Antonov (vrachtvliegtuig, dat vaak ingezet wordt voor militair transport) is aangezien.

Omvliegen via de zuidkant is overigens net zo risicovol. Dan ga je over de Kaukasus en daar kan eveneens een gek met Russische contacten zo’n langeafstandraket afvuren. De noordelijke route gaat over Wit-Rusland en Noord-Duitsland. Die wordt meer voor de retourvluchten gebruikt, waarschijnlijk heeft dat met de luchtstromingen boven de 10km te maken.

Zelf ben ik een 10-tal keer naar het Verre Oosten gevlogen. Vrijwel alle vluchten naar/via Bangkok/Hongkong gingen toen over Iran en terug over Wit-Rusland. Over Iran vliegen gebeurt veel minder, omdat je dan ook een stukje over Iraq moet en een groot deel van dat luchtruim is al tijden gesloten. Daarbij zit het luchtruim boven India inmiddels behoorlijk vol.

Misschien is dat in het algemeen al een langdurig probleem. Met alle veiligheidsmarge’s is het lastig om alle vliegtuigen op de gewenste tijd over West- en Midden-Europa, India, het Verre Oosten en de USA te loodsen.

In Oost-Ukraïne heb ik maar een paar weken in 1 van hun staalfabrieken gewerkt. Rond 1995 was dat al een rampgebied. Erg veel kapot, veel armoede en onduidelijkheid wie het er voor het zeggen had. Iedereen gaf elkaar de schuld. Er wonen veel Russen en die vinden dat ze slecht behandeld worden door de Ukraïners die in het westelijke deel en rond de Hoofstad Kiev wonen. Ukraïns is daarbij tot voertaal verheven en het Russisch is minder belangrijk geworden.

Begrijpelijkerwijs zien de Oost-Ukraïners veel meer in Rusland, waar het de laatste jaren veel beter gaat. Maar of Rusland op dit mijngebied zonder toekomst zit te wachten is maar de vraag. De Westerse wereld maakt er de laatste jaren een soort Koude Oorlog 2.0 conflict van, alsof Rusland uit is op herovering van de voormalige Sovjet-republieken. Maar misschien is deze situatie wel beter te vergelijken met het Wallonië van rond Luik en Charleroi dat aansluiting zoekt bij Frankrijk omdat de Vlamingen het te veel voor het zeggen hebben in Brussel. (Overigens willen de Walen voor zover ik weet juist niet bij Frankrijk aansluiten. Het is dus maar een voorbeeld.)

Advertenties

Geplaatst op 2014-07-19, in Overmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Een treurige vergelijking. Fietsen geeft mij vooral veel plezier. Voor de meeste passagiers wachtte er ook een fijne vakantie. De armoede van Oost-Ukraine heeft met dit ongeluk nog meer slachtoffers gemaakt.
    Of dit een oplossing dichterbij zal brengen betwijfel ik.
    Bezorgde groet,

  2. @Rob: Het is voor veel mensen (waaronder ikzelf) moeilijk te begrijpen. Bij een paar slachtoffers doen we er luchtig over. Kan gebeuren. Bij tientallen vinden we het erg en boven de 50 is het moeilijk te bevatten. Toevallig is het peloton aan wielrenners vrijwel even groot en die afmeting is prima te bevatten omdat het dagelijk in beeld komt.

    Toch zou het mij niet verwonderen als juist dit ongeluk wel een sleutel is naar een oplossing. Dat Moskou door dit internationale ongeluk duidelijker is richting de Oost-Ukraïners. Dat kan zijn door Kiev meer te steunen (heeft Kiev haar zin), of ze zouden er ‘tijdelijk’ de macht over kunnen nemen (hebben de Russische inwoners hun zin) of aan kunnen sturen op een vredesmacht. Dat laatste zal de internationale gemeenschap willen, maar lost vaak het minste op. Voor je het weet is het zoiets als Kashmir of Cyprus waar de VN al 50 jaar zit.

  3. Ik weet het niet, maar deze dreiging is niet over het hoofd te zien.Het vliegtuig is geraakt, dat is het enige wat we waarschijnlijk ooit te horen krijgen. Gewoon foutje, bedankt, en het leven gaat weer verder. Iedereen betreurt dat, en terecht, maar of we er wat van leren waag ik te betwijfelen. De mensen aan die kant zijn keihard en hebben niets te verliezen.

  4. Oekraïne heeft een aantal jaren geleden ook eens een Russisch passagiersvliegtuig uit de lucht gehaald. Ook een foutje. Misschien zijn ze daar wat minder nauwkeurig met mensenlevens.

  5. @Emigrant: Bedoel je deze uit 2001?: http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812

    Dat betrof een raket die bij een oefening van de Krim is geschoten over de Zwarte Zee. Dat schiereiland is nu onder Russisch beheer en zover ik begreep heeft de Ukraïne alleen nog spul dat niet hoger komt dan 8,5 km.

  6. Het is een drama! Wat een tragiek. Tegen de kinderen in mijn klas zei ik altijd, dat fouten maken niet erg is. Daar zou ik nu een ‘behalve’ aan toe moeten voegen. Behalve wanneer je met haat leeft, behalve wanneer je naar macht streeft.

  7. @Ximaar: Ja, die bedoelde ik. Van die soldaten in UA en RU is een kwart waarschijnlijk incompetent en een ander kwart dronken.
    Ben benieuwd of er in de Nederlands-Russisch verhouding nog iets gaat veranderen. De koning nog eens sturen op een knuffelmissie?

  8. Als ik het zo zie zijn die separatisten wild west gangsters. Ik zie overeenkomsten met de Serviërs. Daar valt niets zinnigs van te verwachten.

  9. @Margo: Het probleem is dat echte oorlogen tussen landen niet meer bestaan en dat je veel meer te maken hebt met een mix van rebellen, verzet, vrijheidstrijders maar ook met ZZP’ers die van conflict naar conflict gaan. In dit geval hebben die ZZP’ers eerder gevochten in Tsetsjenië en dergelijke. Ze zullen te boek staan als ‘adviseur’ al dan niet via indirecte opdrachten uit Moskou. De USA had daar ook een handje van met hun CIA-adviseurs die verderf zaaiden in Zuid- en Midden-Amerika. Zal ook goed het geval kunnen zijn in Syrië, waar minstens zoveel onduidelijk is waar het om de samenstelling van de strijdende partijen gaat. Landen die hier de dupe van zijn noemen deze mensen het liefst ‘terrorist’. In dat geval hoef je niet met ze te praten en komt er dus ook geen oplossing.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s