Jul-28: Zweefperiode

Mijn vorige bericht over Zweefveren deed me al snel denken aan de Schwebebahn van Wuppertal waar ik in 2006 onderdoor fietste. Die korte fietsvakantie zat fotomatig nog in de verhuisdoos van Wegminlog. Ik heb die foto’s in de afgelopen dagen op dit weblog gezet en heb de links in de verslagen hersteld. (Die verwezen nog allemaal naar mijn oude web-log.)

De reden voor het vergelijk zit niet alleen in het woord ‘Zweef’, maar ook dat het er hetzelfde uitziet. Dwz de zweefbaan van Wuppertaal staat op veel stalen poten die in 1901 zijn aangelegd. De Zweefbrug van Rendsburg is uit 1913 en de eerste van die serie Zweefbruggen is uit 1893 en is nog werkend bij Bilbao te bewonderen.

Maar ook de Chicago L (‘Elevated’) stamt uit die tijd en hun eerste ‘metro’-trein reed in 1893 ‘verhoogd’ over een stalen raamwerk van portalen boven de straten van Chicago. Ook dat ding is niet af te beulen en je ziet ze nog altijd door hun binnenstad rijden. Die geven overigens meer lawaai dan de zweefbaan van Wuppertal, die je vrijwel niet kan horen.

Alles moest destijds dus door de lucht en staal was de uitkomst om dat te realiseren. Later moest alles veel meer door de grond onderlangs. Denk aan de metro’s en de grote tunnels of aquaducten (fietste ik in dezelfde vakantie van 2006 onderdoor) onder de belangrijkste vaarroutes.

Toen ik dat vakantieverslag restaureerde viel me meteen de ‘Overhaal‘ van Broekerhaven op. Een soort sluis die via eenzelfde stalen raamwerk kleine platbodems van binnen- naar buitenwater (of vise versa) verplaatst. Die constructie is uit 1924. Dat is maar enkele jaren nadat de het laatste zweefveer is gebouwd. Later heb ik meer foto’s gemaakt na de restauratie in 2012. Die komen vast ook nog wel een keer op dit blog.

Rond die tijd maakte William Heath Robinson prachtige spotprenten. Een daarvan, hier rechts, met een ophaalbaar zweefbalkon vind ik er toepasselijk. Vreemd dat ik zo’n contraptie nog nooit in de praktijk heb gezien.

Geplaatst op 2014-07-28, in Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Mooie, spannende staalconstructies maakte men al in die tijd (kheb een link of 7 door je blog geklikt :-))
    En goed dat je die oude blog-dingen herstelt, ik denk nog wel ns met weemoed aan de mooie stukken die zoveel mensen daar schreven en die verdwenen zijn..

  2. @Jolie: Van m’n oude weblog hoef ik nog maar 2 fietsvakanties te herstellen, en als ik zin heb steek ik daar wat tijd in. Ik heb ook nog fietsvakanteifoto’s en korte verslagen van eerdere fietsvakanties die op een oudere website hebben gestaan. Eigenlijk wil ik daar ook nog iets mee doen.

    De laatste jaren voeg ik er tags aan toe, zodat je bijvoorbeeld kan filteren op alles in ‘GER-RP’ (Rheinland-Pfalz), ‘Dom’ of ‘Sluis’, waar ik tegen dommen en sluizen ben gefietst. Ik merk dat bloggers aan dat laatste te weinig aandacht schenken. Niet zo gek, want bezoekers klikken daar niet zo vaak op door. Toch vind ik het zelf wel handig en met zo’n restauratieklusje herbeleef ik m’n fietsvakanties. Zo’n straf is het dus niet.

    Wat me vaak tegenhoud is het veranderende internet. WordPress zal er over een paar jaar ook mee (kunnen) stoppen en websites moeten veel meer omgezet worden in apps omdat alles op een smartfoon of opvolgers daarvan bekeken moet kunnen worden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s