Jul-29: Alphen a/d Onzin

Gisteravond mocht heel Nederland het weten dat er in Alphen a/d Rijn de meeste Neerslag was gevallen; 181 mm in een etmaal. Zie hier NOS teletekstpagina 106 van vanochtend:

Die pagina wijkt niet af van een honderdtal soortgelijke berichten, die allemaal van elkaar zijn overgenomen. De bron is een weerstation in Alphen a/d Rijn, die (zoals de meeste zichzelf respecterende weerstations) elke 5 minuten data verzendt aan Wunderground.

Ik maak daar graag gebruik van.  Zo bekijk ik een weerstation in mijn buurt voor de actuele luchtvochtigheid voor het bepalen van mijn opendeurbeleid. Ik wil in mijn huis droge koude lucht en geen vochtige en/of warme lucht. Dat mikt nogal nauw. Overdag is de luchtvochtigheid het laagst, maar de lucht is me dan veel te warm en ’s avonds zakt de temperatuur, maar stijgt helaas de luchtvochtigheid.

Door mijn rondkijken op die website weet ik dat er regelmatig iets niet klopt met de doorgegeven data. Van degene die ik raadpleeg doet al een paar weken de regenmeter het niet. Gisteren is volgens dat ding dan ook geen mm in Alkmaar gevallen. Daarmee zit ie mooi 20 mm mis, want dat was zo ongeveer de totale neerslag in Alkmaar volgens een paar andere weerstations die redelijk kloppen.

En toen ik gisteravond ging rondkijken bij Alphen a/d Rijn en omstreken viel me meteen op dat er iets niet klopte:

Bij weerstations in de buurt zoals in Zoetermeer, Woerden en bijvoorbeeld Bleiswijk was gemiddeld 50 mm gevallen. Hierboven 2 grafieken. De bewuste uit Alphen a/d Rijn en een uit de buurt in Zoetermeer. Die gaf 50,5 mm aan, bijna een kwart van wat er volgens de bovenste met 181,4 mm in Alphen a/d Rijn was gevallen.

Opvallend is dat de cummulatieve (blauwe Accum.-) lijn enorm afwijkt van het gemeten neerslagaanbod (groene Rate-lijn). Die onderste grafiek is zeer gebruikelijk – zo’n bovenstaande heb ik nog niet eerder gezien. Het is mij duidelijk dat de software van dat station niet goed werkt en dat dat ding slecht sommeert. Ipv de 181,5 zou iets van 20 mm veel beter bij de groene lijn van dat station passen. Maar ook die groene lijn deugt niet. Die geeft juist veel te kort aan. Om op 50mm te komen in zo’n korte periode is het echt wel nodig om pieken te hebben tot 25 mm/h, zoals bij de onderste zichtbaar is. De groene lijn van de bovenste komt tot maar een mm of 10 per uur en dan heb je 18 uur regen nodig voor 180 mm.

Ter verificatie heb ik het ook nog op een andere manier bekeken. Bij buienradar kan je het archief van gisteren per 5 minuten bekijken. En ja het heeft boven Alphen a/d Rijn geregend en af en toe was er een rode vlek. Paars is het er echter niet geworden en dat zou bij zo’n grote hoeveelheid wel moeten. Op diezelfde beelden was het veel langer rood boven Hilversum en daar is ook iets van 50 mm gevallen.

Deze wijkt getalsmatig enorm af van de andere meetstations in de buurt en dat zou al een reden moeten zijn om het na te kijken. Er is er nog 1 in de deze omgeving die 91 mm aangaf, maar dat ding gaf ook een rate aan van 212 mm/h. Dat is geen bui meer, maar een waterval. Met zo’n hoeveelheid krijg je geplette auto’s. Klopt dus ook niet echt.

Waarschijnlijk is Nederland onbedoeld bij de neus genomen en zijn we opgescheept met een flinke meet-, afstellings- en/of optelfout. Een van de beruchte is de 2,54 fout. Dat komt omdat Wunderground een Amerikaanse website is en die liever in inches werkt. In dat gaval zou die 181,4 / 2,54 = 71,4 geweest kunnen zijn.

Maar de straten stonden daar toch blank?
Ontegenzeggelijk, maar daar heb je absoluut geen 181 mm voor nodig. Dat is ook al het geval met 50 mm. Die 50 mm valt over een groter gebied en stroomt naar het laagste punt. Daar kan die 50 mm moeiteloos verzamelen tot 200 mm, afhankelijk of de straatkolken het goed kunnen verwerken.

Het is te hopen dat een Alphen a/d Rijner (m/v) die bewuste dag een lege emmer buiten heeft laten staan. Dan had daar in een dat etmaal 18 cm water in moeten staan. Dus voor ruim de helft vol. Ik heb een vermoeden dat dat niet het geval was en dat het KNMI dit meetstation had moeten nakijken voordat ze het bericht wereldkundig hadden gemaakt.

Advertenties

Geplaatst op 2014-07-29, in Klimatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. feiten zijn zo saai :-)

  2. Heb je dit wel even doorgegeven aan de betreffende instanties? Want wij willen natuurlijk niet met valse gegevens op een dwaalspoor gebracht worden.

  3. We hebben vandaag ook een beetje mogen meemaken wat er daar gevallen is… Met mijn auto door 60 cm water is een raar idee. De achterkant dreef gewoon omhoog.

  4. @Knutselsmurf: Zo feitelijk is het dus niet. Ik toon aan dat er naar mijn idee iets goed mis is. Dat kan ik mis hebben. In elk geval heb ik er geen emmer neergezet voor wat meer duidelijkheid. :-)

    Overigens goed dat je nu meer weet waar je aan toe bent en hopelijk komt er een acceptabele oplossing. Sinds een paar weken lukt het me niet om bij je te reageren. Ik krijg een vervelemde WordPressmelding. Zal wel komen omdat ik daar niet ingelogd wil zijn tijdens het reageren. Dat gaat ze geen bal aan.

  5. @Margo: IK vermoed dat het KNMI niet heeft opgelet en dat zij klakkeloos iets hebben overgenomen van een amateur-meetstation. Als dat zo is, dan zou ik het KNMI moeten mailen. Misschien zoek ik nog even de bron van die berichten uit en mail ik. Echt belangrijk vind ik het niet. Belangrijker is dat iedereen maar alles ongecontrolleerd van elkaar overneemt.

  6. @Sjoerd: Bij ons heeft het die dag een uurtje gestortregent, maar viel de totale som zker mee. Vrij snel daarna brak de zon door. Limburg trof het vandaag voor de zoveelste keer. Daarbij kan het in de dalen van Limburg flink accumeleren.

  7. Ik heb ook een account bij WordPress; en heb ook gemerkt dat ik dan niet kan reageren zonder ingelogd te zijn. Ik heb dat opgelost door nu te reageren met een ander mailadres dan dat wat ik bij WordPress gebruik.

  8. Interessant overigens wat je vertelt over die mogelijke fout in Alphen aan de Rijn!

  9. Wat slordig dan zeg!

  10. @Trijntje: Op dit blog kan je het mailvak leeg laten, en dan moet het ook zonder problemen kunnen. Het mailadres dat ik gebruik heb ik nog nimmer bij WordPress of Gravatar aangemeld en werkt bij alle andere WP-blogs probleemloos. Het lijt er op dat Knutsel een extra veiligheid heeft ingeschakeld waardoor het allen bij hem niet werkt.

  11. Heel interessant weer. Zo leer ik nog eens wat. Ik weet alleen niet of je van de media kunt verlangen dat ze die gegevens ook nog eens controleren. Je moet er van uit kunnen gaan dat die meetstations betrouwbare informatie aanleveren. Het lijkt mij de verantwoordelijkheid van de weerkundigen om opvallende afwijkingen op te merken, zoals jij ook doet.

  12. @VerbamJam; De meting komt van een amateur weerstation. Die zijn er in vele soorten en maten. Ze zullen het allemaal serieus aanpakken, maar vaak is er iets mis mee. Ik gaf daar boven al enkele voorbeelden van. Het is maar de vraag of het betreffende weerstation het aan de pers gemeld heeft of dat iemand het daar vond en aan de pers heeft doorgegeven. Ik kan dat nog niet vinden. Ik vind wel 2 websites over weerstations in Alphen a/d Rijn, maar geen van beide is bijgewerkt met zo’n melding. Op beide kan ik ook geen historische data vinden zoals op Wunderground.

    Uiteindelijk gaat het vaak via de locale pers naar de nationale en die mogen van mij wel nagaan of iets klopt, zo moeilijk is dat niet. De kans is groot dat het via het KNMI gegaan is, die zouden het helemaal moeten checken eer ze zoiets naar buiten brengen.

  13. Inmiddels staat er ook een bericht op de website van het KNMI, daarin wordt deze extreme waarde en dit weerstation in Alphen a/d Rijn op geen enkele manier vermeld. Dat kan aangeven dat zij die waarde net zo min vertrouwen. Hun hoogste waarde voor dat etmaal was 132 mm in Deelen (Veluwe).
    http://www.knmi.nl/cms/content/120412/buien_waren_uitzonderlijk_zwaar
    Bij die link staat een neerslagkaart met de neerslagsommen over 48 uur. Die was bij Alphen a/d Rijn 125 mm. Dat ze 48 uur aangeven is deze keer niet zo vreemd. Zij meten tussen 10:00 uur ’s ochtends en 9:59 uur ’s ochtends. De zwaarste regenperiode op die plek begon op 09:00 ’s ochtend en schoof dus door hun etmaal grens.

    Je kan de etmalen zelf inmiddels ook bij het KNMI bekijken en die gaven rond Alphen a/d Rijn respectievelijk 50 voor 27/28 juli en 30 voor 28/29 juli.
    http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/index.cgi
    Bij elkaar is dat 80 mm, dat aardig aansluit bij mijn vermoeden hierboven.

    Opgeteld geeft dat echter niet de 125 zoals op de 2-dagenkaart staat aangegeven.

  14. @Ximaar : We hebben voor OBA een plugin om het aanmeldingsformulier te beschermen tegen spammers, en die is verouderd. Ik experimenteerde op mijn eigen blog met een andere plugin, en daarmee ging iets fout. Ik had “the” toegevoegd aan een lijst met verboden woorden voor titels, maar hij bleek dezelfde lijst te gebruiken voor de inhoud. Dus alles met “the” in de inhoud werd gewoon weggegooid, niet eens gemarkeerd of zo. En dan kwam je ip-adres meteen in een tijdelijke blacklist. Geen aanrader,

  15. Ik weet dat ik bij jou het mailvak leeg kan laten; maar ik reageer ook wel eens bij andere WordPressbloggers.

  16. Voorlopig lijkt het er op dat het bericht van weeronline komt. Zo’n instelling zou toch echt wel de data moeten controleren eer ze iets in de media kwakken.

  17. Weeronline vind ik algemeen teleurstellend. Ik kijk tegenwoordig wetter.com

  1. Pingback: Waar komt al die "extreme" neerslag vandaan en is de eerste herfststorm van 2014 aanstaande? | Wintersportweerman.nl

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s