Aug-12: Magirus Deutz S3500

Het is niets als ik een rondje fiets, maar daarna kan ik moeiteloos 3 blogberichten plaatsen. Anderhalve week eerder blogde ik, dat ik door Veenhuizen was gefietst. Een kilometer of 10 eerder fietste ik door Zandwerven. Ook een plaats in Noord-Holland, waar veel Noord-Hollanders nog nimmer van gehoord hebben. De afmeting zal dan ook niet meer zijn dan die van Veenhuizen. Het is een lichte verhoging in het vlakke land.

Daar trof ik deze fraai gepoetste Magirus Deutz:


Bij  nazoeken blijkt het om een kampeerwagen te gaan waar een oude vrachtwagen voor gebruikt is. Valt dus in dezelfde categorie als deze Mercedes Benz die ik eerder op dit blog plaatste. Alleen is deze Magirus ouder en wel uit 1952. Het blijkt om een voormalige brandweerauto te gaan. Hier staat zo’n (militaire) brandweer-uitvoering, die in het bezit is van het Nationale Brandweermuseum in Hellevoetsluis. Je ziet dezelfde deur-indeling alleen zijn de ladders er af en is het dak wat verhoogd.

Met Magirus heb ik een speciale band. Mijn vader werkte bij houthandel Eecen in Oudkarspel en dat bedrijf had opleggers met zo’n Magirus ervoor. Die dingen zullen ook niet breder geweest zijn dan 2,2 meter. Als klein kind vond ik het enorm grote vrachtwagens. We werden achterop tussen de kisten met vakantie-spullen van Noord-Scharwoude naar Schoorl vervoerd, waar de houthandel 4 zomerhuisjes had. Een heel avontuur van wel 12 km. Later snapte ik niet hoe het mogelijk was om zo’n vrachtwagen op en van de smalle Bobbeleweg te krijgen. Met de huidige (veel bredere) vrachtwagens gaat dat ook niet lukken.

Geplaatst op 2014-08-12, in Regiomatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Een prachtige nostalgische camper.
    Soms droom ik van rondtrekken met een camper.
    Zonder rijbewijs gaat dat alleen niet lukken.

    Mijn fiets wordt nu nagekeken zodat ik daar mee op pad kan.

    Mooi blog!

    Vriendelijke groet,

  2. Dat waren nog echte eerlijke vrachtwagens. Volgens mij krijg je die dingen ook niet kapot…

  3. Ik vind het een beauty. Wat zal de eigenaar hier trots op zijn.

  4. Ik vond nog flink wat vrachtwagens van dit type en uit deze tijd met een Nederlands kenteken. Eigenlijk had ik dat niet verwacht. Dit was de eerste die ik zag in de afgelopen jaren. Deze ziet er wel het mooiste uit.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

