Aug-19: Binnenvaart in Alkmaar

Op 30 juni had ik lekker een rondje gefietst en bedacht ik nog even de krant achter het raam aan de Voordam te lezen. Ik doe dat vaker en sinds de krant op half formaat is valt het stevast tegen. Dwz er hangen nog steeds 2 pagina’s, maar dan met de helft aan inhoud. Met een paar koppen en grote foto ben je daar zo door.

Toch doe ik het uit gewoonte, alleen nu trof ik zomaar wat binnenvaartschepen langs de Kanaalkade in het Noordhollands Kanaal. Die zie je daar niet vaak. Meestal is het wat pleziervaart en vooral kleine cruiseschepen met een berg fietsen aan boord. Nu dus niet. 47 Kanaalkade-wijzigingen terug, zo rond 1965, was die Kanaalkade veel smaller en was het een loskade voor vrachtschepen. Die herinnering zit nog in m’n hoofd. En met deze vrachtschepen doemde dat weer op.

Aan de Kanaalkade zelf werd gewerkt, dus nam ik een foto vanaf de Tesselsebrug en vanaf de Noorderkade. En vervolgens toch maar doorgefietst om het handjevol krantenkoppen te lezen. Maar daar bij het Waagplein was het nog drukker, met mensen en met schepen. Op deze plek zie je normaal alleen de rondvaartboot en wat kleine akkerschuitjes. De eerste die daar op de foto ging was de ‘Opsteker’, een miniatuur-sleepbootje met de afmeting van een roeiboot.

Daar raakte ik aan de praat met onder andere de pontbestuurder van het gele Gein-pontje. De ‘Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig’ (LVBHB) was onderweg naar Den Helder en deed een dagje Alkmaar aan. Je kan dus een rondje fietsen om iets te leuks te zien, maar je kan dus ook gewoon thuis in Alkmaar blijven en dan komt het leuks naar je toe.

Want leuk en gezellig was het. Het Luttik Oudorp lag ook vol met schepen van weleer en dat malle gele pontje dat ooit over de Gein bij Amsterdam voer. Luttik Oudorp (Klein Oudorp) is de enige gracht in de Alkmaarse binnenstad met bruggen die open kunnen. Via die gracht kan je niet al te grote schepen tot het Waagplein krijgen. In de Turfhaven (Schelphoek) lag een soort kunstproject, waarbij mij de Bedford betonmolen opviel en de Wilskrachtmeter. Maar ook hier binnenvaartschepen te over.

Op de terugweg liep ik met de fiets langs de Bierkade waar wat sleepboten lagen om accijns te dokken. Vervolgens nog even langs andere kant van Luttik Oudorp om de groene vlag van ‘De Steiger’ op de foto zetten. Die hangt daar regelmatig uit. De mensen die er onder zaten wilden niet op de foto. Geen probleem, want het ging mij om de vlag met daarop de text ‘..waar mensen even hun anker uit kunnen gooien..’. Die leek me vandaag wel heel erg toepasselijk.

Een week later trof ik nog 2 kleine binnenvaartschepen die op de terugweg in Alkmaar aanmeerden. De binninste heeft vrijwel de afmeting van de Tevredenheid die m’n broer een paar jaar terug in miniatuur nagebouwd heeft.

Naast de foto’s die ik zelf nam,
staat op het youtube-‘kanaal’ van RTV-NH een aardig filmpje.

Geplaatst op 2014-08-19, in Alkmaar, Kunstmatig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Prachtfoto’s, ik had er graag bij willen zijn.

    Vriendelijke groet,

  2. Prachtig die schepen!

  3. @Margo: Ik begreep dat ze eerder via Dordrecht zijn gekomen. Daar vallen ze minder op, omdat daar veel meer schepen aanleggen en langskomen.

  4. @Rob: Ik heb er nog een paar foto’s aan toegevoegd.

  5. Mooie fotoserie, ik had niet in de gaten dat het er zoveel waren.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

