Aug-26: Gemiste kans in Bakkum

Een paar jaar terug schreef ik al iets over de belachelijke fietsstoepjes door Bakkum-Noord langs de N512. Dat is de provinciale weg van Egmond naar Castricum. Het laatste deel door Bakkum is te smal, het is er woekeren met de ruimte.

Probleem is dat dit ook de enige ‘serieuze’ fietsverbinding is. Je kan door de PWN-duinen dwalen tegen 1,70 per dag, wat na zonsondergang niet toegestaan is. Het volgende alternatief is door Limmen, wat 5km omfietsen is en waar je last hebt van een extra spoorwegovergang en een verkeerslicht. Kortom door Bakkum-Noord is belangrijk en zeker bij fietstouristen die de kust willen volgen.

Onderaan dat blogbericht schreef ik al dat een vergelijkbaar probleem in Schoorldam met de N504 prima opgelost is door de provincie, die beide wegen beheert. In Schoorldam is het stukje door het dorp 30km/h gemaakt met 1 rijloper en 2 duidelijke fietsstroken met daarnaast stukken trottoir. Dat was ook de oplossing geweest voor Bakkum-Noord.

Tot mijn verbazing zag ik dat het in Bakkum-Noord vernieuwd is, maar dat er zeker niet naar Schoorldam is gekeken. Mijn mailtjes aan de gemeente en Fietsersbondafdeling van Castricum hebben destijds dus niet geholpen. In de nieuwe situatie is het vrijwel gelijk gebleven. Dus nog steeds fietsstoepjes en 2 rijbanen met 50km/h voor de auto’s. Her en der zijn de fietsstoepjes wat verbreed, maar is er nog steeds geen trottoir.

Op het noordelijke deel langs het lange hek van het Ruiterhuis is de netto breedte nog steeds minimaal. Dat hek zou een meter naar achteren kunnen. Het landgoed raakt dan nog geen procent grond kwijt. Maar ook aan de overzijde is ruimte, alleen is het opschuiven van de weg een kostbare ingreep. Maar ook hier had de Schoorldam-Oost-oplossing goed kunnen werken.

Mij is niet bekend waarom de provincie het hier nog immer fietsonvriendelijk aanpakt. Natuurlijk heeft de gemeente een belangrijke adviserende rol. In de rest van Castricum is het op fietsgebied veel beter geregeld. Maar ook bewoners spelen een belangrijke rol. De bewoners van Schoorldam kwamen waarschijnlijk beter op voor de doorgaande fietsers dan die van Bakkum-Noord.

En dat mag blijken uit deze foto:

In de oude en nieuwe situatie zijn er nog steeds parkeerders die hun auto voor het huis plaatsen met de trekhaak boven het fietspad. Een ondoordachte manier. Bij het uitparkeren heb je dan veel minder zicht, maar ook die trekhaken zijn slecht te zien. Iemand die naast autorijden ook fietst zal zoiets doms niet in zijn of haar hoofd halen.

Toch kan het nog vreemder. Een maandje terug fietste ik hier en stond er op deze fietsstoep in de lengterichting een auto geparkeerd. Tussen het hek en de auto was 40 cm en tussen de weg en de auto nog minder. Dus bleef ik er met mijn fiets achter staan en belde. De redelijk jonge chauffeuse deed haar deur aan de straatkant maar deels open anders zou die er af gereden worden door het autoverkeer.

‘Waarom ik er niet even langs fietste?’ (Dus aan die kant van de deur die niet gewoon open kon door ruimtegebrek.) Ze was even iemand aan het uitladen. Dat zal best, maar daar deed ze akelig lang over. Over de volle lengte dat ik er naartoe fietste zag ik de auto staan. Ik vertelde dat het niet toegestaan is om op fietspaden te parkeren en dat er 20 meter verder een zijstraat is waar zij niet dit doorgaande fietspad zou blokkeren. Tja, dat vond ze eigenlijk ook wel. Afgezien van het ruimtegebrek was voorbij-fietsen geen optie. Op het stoepje was geen plaats en ik had dan over de weg gemoeten waar automobilisten dat niet gewend zijn.

Helaas was ik zo stom om geen foto te maken. M’n toestel zat in m’n tas achterop en ik vermoedde dat de auto snel weg zou rijden en ik te laat zou zijn.

De kans is groot dat de uit te zetten persoon en misschien ook de chauffeuse hier wonen. Meer dan woningen zijn hier niet te vinden. En met dergelijke mensen, die het liefst de auto in de voorkamer naast de 3-zitsbank parkeren, kijk ik er niet van op dat deze fietsroute niet structureel verbeterd is.

Advertenties

Geplaatst op 2014-08-26, in Fietsen, NH-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Tja, als straks de benzine niet meer te betalen is gaat iedereen gewoon fietsen.
    Zolang moeten we nog even geduld hebben.
    Vriendelijke groet,

  2. Nee, dat van die dure benzine gaat niet door: er is nog voor jaren genoeg. Het spul zou eigenlijk allang goedkoper kunnen worden, maar de oliemaatschappijen weten dat (raad eens waarom?) te verhinderen.

  3. Ik snap het niet, we willen met z’n allen iedere keer weer zelf het wiel uitvinden i.p.v. eerst eens even te kijken hoe anderen dat hebben opgelost.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s