Sep-05: De ene gemeente of de andere

De foto hieronder maakte ik in buurgemeente Bergen tussen de woonplaatsen Schoorl en Groet:

Het gaat om de beruchte Heereweg, die de laatste jaren in delen is opgeknapt. De fietsers worden hier naar de Oorsprongweg verwezen. Een veel leukere weg om te fietsen, die stukken autoluwer vlak langs de duinrand gaat en geen fietsstroken of fietspad heeft. Dit deel van de Heereweg heeft inmiddels fietsstroken net als de rest van de Heereweg.

De fietsstroken op dit deel van de Heereweg zijn het ‘breedst’ met 1,4 meter. Op oudere delen ligt 1,15 meter rood voor de fietsers. Behalve een 30km-stukje in Groet mogen auto’s hier 50km/h. Ik begrijp het dus wel dat de gemeente de fietsers wijst op de aantrekkelijkere en veiligere Oorsprong weg.

In Alkmaar is er commotie ontstaan over de herherher-ingerichte Kanaalkade. Daar lag tot een paar maanden terug aan de huizenkant een fietsstrook van 1,7 meter langs een autorijbaan waar 30 gereden mocht worden. Met de rest van de Kanaalkade is dat veranderd. De fietssterook is versmald naar 1,2 en zelfs 1,1 meter en de auto’s mogen er nu 50km/h rijden.

Die circa 1,15 meter was niet de afspraak. Deze stond niet op de tekening en sinds 2003 geldt volgens het Alkmaarse Actieplan Langzaamverkeer (blz 12) dat fietsstroken minimaal 1,8 meter breed moeten zijn. In het voorjaar verscheen er een publicatie van CROW/Fietsberaad dat fietsstroken onder de 1,7 meter als schijnveilig betempeld en die daarom beter vermeden kunnen worden.

Voor een weg als de Kanaalkade, die nu 50km/h is met langsparkeren zonder duidelijke schikstrook, vind ik dat het CROW/Fietsberaad en de Alkmaarse opstellers van het Actieplan gelijk hebben. Op een situatie zonder langsparkeren mag het van mij wegens ruimtegebrek ook wel iets minder zijn. Maar bij een drukke, belangrijke en enige hoofdfietsverbinding tussen Oudorp en de binnenstad moet je toch echt voor minimaal 1,8 meter gaan en liefst nog meer.

Schrikstroken worden in deze omgeving en vrijwel in geheel Nederland sporadisch toegepast. Dat komt door ruimtegebrek. Het is leuk bedacht, maar als er ruimte is voor een schrikstrook dan is er ook ruimte voor een vrijliggend fietspad. Toch klopt de theorie van de schrikstrook wel. Bij langsparkeren stappen bestuurders uit op de fietsstrook. Fietsers moeten daarvoor uitwijken. Als dat zoveel is dat de fietser de rijbaan op moet, dan is dat gevaarlijk.

Maar bij gebrek aan schrikstroken moet je dus minmaal fietsstroken toepassen van 1,8 meter. Die gaat de wethouder van Alkmaar langs de Kanaalkade niet aanleggen. Hij heeft inmiddels toegegeven dat de fietsstrook verbreed gaat worden naar 1,5 meter. Dat is dus 30 cm minder dan de richtlijn van zijn eigen gemeente en ook smaller dan wat het CROW/Fietsberaad tegenwoordig verantwoord vindt.

De wethouder verwijst echter naar de oude achterhaalde minimumbreedte van 1,5 meter die nog in eerdere publicaties van het CROW staan. Hij gaat ook niet de snelheid tergbrengen naar 30km/h totdat het huidige fietsstrookje verbreed is. Dat vind hij maar schijnveiligheid. Zo’n verwijsbord plaatsen als hierboven zal dan wel helemaal niet bij hem opkomen.

De hoge autosnelheid in 2 richtingen op de Kanaalkade is belangrijker en ook het parkeren. Dat er in de parkeervakken vooral buitenlanders staan, die niet weten dat de parkeergarages in de binnenstad of parkeerplaatsen in Overstad stukken goedkoper zijn, doet er niet toe. Alleen hebben dergelijke parkeerders wel veel minder ervaring met fietsers. Hun auto’s staan met de wielen tegen de fietsstrook (terwijl dat echt niet hoeft) en een spiegel inklappen is er niet bij. Soms staan er ook grote campers die niet in de vakken passen. Ruimte voor bevoorrading is in de vakantiemaanden daardoor regelmatig afwezig. Die parkeren dan maar op de fietsstrook en de weg, met alle linke situaties die dat oplevert voor de fietsers.

Op 19 november mogen de Alkmaarders (inclussief Schermerlieden en Graft-De Rijpers) naar de stembus. Helaas verwacht ik daar weinig van. Op dit soort geknoei in de marge wordt de huidige coalitie echt niet afgerekend.

Advertenties

Geplaatst op 2014-09-05, in Alkmaar, Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Geknoei is niet alleen politiek, bestuurlijk geknoei.
    Ook de ambtenaren en uitvoerders hebben hier een verantwoordelijkheid in.

    Nadenken over veilig en zinvol gebruik van overheidsgeld / gemeenschapsgeld is een taak voor meerdere partijen.
    Jammer dat vooral de vergissingen zichtbaar zijn.

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: Ik heb meer dan een vermoeden dat dezelfde ambtenaren onder een andere wethouder/coalitie anders functioneren. Nmm is dit een politieke keuze geweest die een paar kortzichtige middenstanders wil helpen en de rekening bij de fietsers legt. Uiteindelijk moet een ambtenaar uitvoeren wat de wethouder en coalitie wil en anders naar een andere baan omzien.

  3. Ik durf hier ook te schrijven dat in mijn directe omgeving de adviezen van de ambtenaar verkeer onvoldoende zijn.
    Waardoor de verantwoordelijk portefeuillehouder geen goede keuzen kan maken.

    De versnippering en onduidelijkheid van de fietspaden in Amsterdam-Zuidoost onderschrijven dit.

    Vriendelijke groet,

  4. Het maakt niets uit hoe breed het is, als de een of andere “Lullo” daar zijn auto zet is het effect helemaal weg. Bekeuren op kenteken denk ik dan…

  5. De Oorsprongweg en haar verlegde, de Achterweg, is een veiliger en plezieriger fietsroute. Waarom dan nog fietsstroken op de Heereweg? Dan zet je fietsers toch op het verkeerde been? Maak een oversteekplek en zet een bord ‘Verboden voor fietsers’? De bus rijdt daar ook, hartstikke link voor fietsers.

  6. @Blewbird: De Heereweg is niet echt fietsvrij te maken. Daar staan huizen aan en vooral de winkels en horeca zouden er niet blij mee zijn. De weg is niet geschikt om hard te rijden of als doorgaande weg te dienen. Door er fietsstroken aan te leggen is de snelheid gezakt, maar ik heb niet de indruk dat doorgaande auto’s (naar het strand van Hargen) vaker de aangegeven route via Burgervlotbrug nemen. Ik had verwacht dat deze gele borden weggehaald zouden worden nadat de fietsstroken zijn aangelegd. Maar dat is niet gebeurd, ze zijn zelfs opgepoetst.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s