Sep-08: Bristol KSW

De bus hierboven trof ik tussen de Grote Kerk en ABN-Amrobank. Daar hoefde ik dus niet ver voor te lopen. Wat ik overigens wel deed. Afgelopen zaterdagavond bedacht ik een stukje te wandelen, omdat ik teveel binnen had gezeten achter (of beter onder) de schootcomputer.

Ik dwaalde wat doelloos rond en bedacht nog even te kijken bij het Gerechtsgebouw omdat er klachten waren over de kruising waar een fietspad is verlegd. Het was niet zoveel anders dan een week eerder en het werk was zeker nog niet af. Op zo’n moment kan je er weinig van zeggen en gewoon over een maand terugkomen om te zien hoe het geworden is.

Toen ik daar liep vroeg een fietsster me waar de oude gasfabriek was. Die is daar niet zo ver vandaan en ik wees haar de weg. Niet veel later bedacht ik mijn rondje langs die fabriek te verleggen. Ik was er nog nooit geweest en had ooit begrepen dat mogelijk er een soort alternatief restaurant in zou komen.

Dat was dus (nog) niet zo. Het werd gebruikt als atelier door een aantal kunstenaars en die deden deze avond mee aan ‘Kunst tot de Nacht’. Eigenlijk wilde ik vooral het gebrouw van binnen bekijken en dat viel me tegen. Het was een oude werkplaats bij de gasfabriek en heeft jaren leeg gestaan. Dat was er duidelijk aan af te zien.

Binnen hoorde ik dus over de Kunst tot de Nacht en dat er over een kwartiertje de aftrap daarvoor werd gegeven op het Canadaplein bij de Grote Kerk. Dat kwam mooi uit. Meer dan een kwartiertje lopen is het niet en nadat ik even bij de Victoriebrug had gekeken was ik er zo. En net toen ik langs het Stadskantoor liep dook een rode dubbeldekker de Geestersingel op. Jammer, want zoiets zou ik wel op de foto willen nemen.

Op het plein behoorlijk wat volk en iets met paaldansers, waarbij een deel het op de pas aangeplantte jonge boompjes had voorzien. Op de sirene die daarbij vanaf een balkon stond te loeien had ik het niet zo. Het zal goed bedoeld zijn, maar sloot niet echt aan bij mijn smaak. Ik wandelde dus maar verder en zag een berg van die vervuilende Tuk Tuks. Zo wordt Alkmaar natuurlijk nooit CO2-neutraal.

Die grotere Indiase versies van onze scootmobielen werden ingezet om de mensen van het Canadaplein te vervoeren naar bijvoorbeeld die gasfabriek en andere kunst- en cultuurlocaties. Dat terwijl het meeste wat mij betreft op loopafstand is. En achter die pruttelende zooi stond zowaar die dubbeldekker geparkeerd. Die werd later ook ingezet voor vergelijkbaar vervoer.

Dit beestje is uit 1953 en destijds zijn er 1116 van gebouwd. (wikipedia-info)

Zelf moet ik bij zo’n ding meteen denken aan de TV-serie Dubbeldekkers (On the buses) die rond 1970 in Nederland werd uitgezonden. (Hier een stukkie op Youtube.)

Zo’n 6 minuten verder was ik weer thuis en kon ik terugkijken op een vermakelijk wandelrondje.

Geplaatst op 2014-09-08, in Alkmaar, Kunstmatig, OV-matig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. In zo’n dubbeldekker te zitten, dat lijkt me wel wat. In een tuk-tuk ook want dat zien we hier nooit, over vervuiling hoef ik me dus geen zorgen te maken. De bus is een oud beestje en ja, die serie ken ik nog al dacht ik toen nooit aan Alkmaar ;)

  2. Jij hebt je dus uitstekend laten leiden door dat wat zich die avond voordeed. Zoiets plan je niet. Ik heb één keer met de Red Hatters een tuk tuk reisje gemaakt, maar het kon mij niet zo bekoren. Een dubbeldekker blijf ik altijd leuk vinden.

  3. Wat een mooie bus.. Strak in de lak en zo heerlijk rood en retro :-) tValt me nu eigenlijk voor het eerst op dat de bestuurder daar niet erg veilig zit. In die tijd dachten ze vast niet zo aan kreukelzone’s enzo ;-}

  4. Ik xi hier nog maar weinig nieuwe teksten verschijnen Ximaar. Alles goed met je?

  5. Ah je bent natuurlijk een nieuwe quis bij elkaar aan het sprokkelen. Ik begrijp.

  6. Ja, het blijft hier ongebruikelijk lang stil. Alles toch wel goed, hè?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

