Okt-23: Gratis ADSL

Of beter ADSL2+. Sinds 4 maanden schrijft mijn provider (Anno.nu/Cambrium) niets meer af van mijn rekening. Daar kwam ik niet zelf achter maar mijn schoonzuster, die met m’n broer bij dezelfde obscure provider zit. Zij maakte zich zorgen en belde mij en inderdaad ook bij mij niets meer afgeschreven.

Dan kan je denken; leuk, gratis internet. Maar mijn schoonzuster ziet de bui hangen dat alles er in 1x wordt afgeboekt of erger dat onze ultra low budget provider (Anno.nu die ons normaliter 14 euro/mnd vraagt) er mee gaat kappen. We hebben al eerder een situatie meegemaakt dat een onderbedrijf (FreeOnline) een jaar lang failliet was en dat de hoofdprovider (Cambrium) gewoon de verbinding in stand hield en netjes het maandbedrag afboekte. Vervolgens werd er voor het handjevol klanten een klein nieuw providertje (Anno.nu dus) bedacht die op hetzelfde adres huist als de hoofdprovider en de eerder failliet gegane provider. Maar goed, het werkt prima. Een constante snelheid die ik ruim voldoende vind om op m’n laptop HD-tv van over de grens te bekijken.

Dat nieuwe bedrijfje heeft een website die in 2010 is gemaakt en daarna nooit meer is bijgewerkt. Naast m’n broer/schoonzus en ik weet ik niet van andere klanten. En om de angst van m’n schoonzuster weg te nemen belde ik de provider (werd niet opgenomen) en de hoofdprovider (die naar de provider verwees). Het schoot dus niet op en ik mailde beide in hetzelfde mailtje met de details en m’n klantnummer.

Een week later een antwoord dat er niets aan de hand was en alles netjes maandelijks werd afgeschreven. Alleen zie ik dat dus niet op mijn bankafschriften. Nu viel me op dat het laatste afschrijving in mei zonder IBAN (International Bank Account Number) was gedaan. Het zou toch niet zo zijn dat er iets mis is gegaan met de IBAN-implementatie? Dus weer een mailtje met mijn complete IBAN-nummer. En weer een week later (de enige medewerker werkt waarschijnlijk 1 uurtje per week voor ons) weer een bericht terug dat dat klopte, waarbij de 4 data van afschrijving in een lijstje stonden. En daar was niets van terug te vinden op mijn bankafschriften. Ik heb zelfs bankafschriften nagerekend om na te gaan of het wel van mijn rekening werd geboekt, maar dan onzichtbaar. Niet dus, alles klopte als een zwerende vinger.

Daarna wederom een mailtje gestuurd en ook maar uitgelegd dat mijn broer in een ander dorp ook de laatste 4 maanden ‘gratis’ internet via hen had. Alleen nu draaide ik het om. Ze kregen wel het adres met de achternaam (die natuurlijk gelijk is aan de mijne) en nu mochten zij doorgeven welk IBAN-nummer daar volgens hen bijhoort. En nu is het alweer een dikke week stil. Mogelijk had de medewerker herfstvakantie en moet ik nog een week wachten.

Mij maakt het overigens niet uit. Als ze later om dat geld komen, dan maak ik het over. Ze hebben een dienst geleverd waar niets aan mankeerde. Ik vraag me alleen af of ze de bedragen bij een wildvreemde afboeken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En met gratis is wat mij betreft ook niets mis.

Advertenties

Geplaatst op 2014-10-23, in Webmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. toch krijg ik daar een naar onderbuik gevoel bij…

  2. Tja, ik zag laatst bij Kassa enkele mensen die via hun adresboek, door de bank aangepast, geld hadden overgemaakt naar verkeerder IBAN-rekeningen; dat is natuurlijk wel een ander verhaal. Maar toch, zou het geld zijn geïncasseerd bij anderen? En omdat het niet om zulke grote bedragen gaat, is het hen dan niet opgevallen?
    Dat implementeren is bij sommige bedrijfjes inderdaad wel traag verlopen; heb ik onlangs nog geconstateerd. Ik heb bij mijn eigen rekening en betalingen nog niets vreemds ontdekt. Maar ik weet ook niet of het me zou zijn opgevallen als zo’n vrij klein bedrag per maand een tijd lang niet zou worden afgeschreven. Ik ben er meer op gespitst om te kijken of er bedragen afgaan die ik niet kan plaatsen (soms echt even goed kijken, tot nu toe nog geen probleem gehad), dan om te zien of elke automatische incasso ook echt plaatsvindt.

  3. @Trijntje: Ze mailden mij dat het van het correcte IBAN nummer is afgeschreven, en meer dan hen op de hoogte brengen kan ik niet. Omdat het bij mijn broer ook niet goed gaat verwacht ik dat dit iets anders moet zijn, maar ik heb geen idee wat.

    Die kassa-uitzending heb ik ook gezien. Daar lag het aan de omzetting van hun adresboek die schijnbaar voor hen door hun bank (onjuist) is uitgevoerd. Ik gebruik geen adresboek. Degenen die dat wel doen zullen dat ook zelf moeten nakijken. Al mijn andere automatische overschrijving vertonen geen enkel probleem zo ver ik het na kan gaan. Er zijn ook geen spookafschrijvingen door fouten van anderen.

  4. Wat apart, deze storing. In eerste instantie denk ik: je hoeft je geen zorg te maken, je hebt gedaan wat mogelijk was, wat kan je nog gebeuren, eventuele plotseling prijsverhogingen kan je aanvechten.
    Maar toch, vreemd is het!

  5. @Bittytje: Niet te vergeten dat ik en m’n broer nog altijd stortingvrij (leuke vertikking) storingvrij internet hebben. ;-)

  6. Ik werk wel met zo’n adresboek; en bij mij gaat het tot nu toe goed.
    Dat controleren: dat is wel leuk gezegd, maar in de praktijk nog niet per se eenvoudig: ik heb al lang steeds wel nummers in dat adresboek gezet, en om na omzetting te controleren of dat goed is gegaan? Moet ik dan eerst contact opnemen met bijvoorbeeld mijn dochters, om aan hen hun IBAN-nummer te vragen, en dan te gaan controleren of het juist is omgezet? Ik heb er bij dat soort overschrijvingen geen problemen mee ontdekt.

    Deels ging het in Kassa over nummers die naar zeggen van de klanten/banken verouderd waren, en nu aan een ander waren toegewezen.
    Omdat ik niet zou weten hoe ik nummers kan controleren, tenzij door het persoonlijk na te vragen, ga ik er voorlopig maar van uit dat het bij mij goed is gegaan; en ik heb, zoals gezegd, nog geen problemen ontdekt bij overschrijvingen via mijn adresboek. En in de regel maak ik ook niet heel grote bedragen over, dus zal eventuele schade niet heel groot zijn.
    Bij instanties kun je natuurlijk ook wel op andere manieren dan persoonlijke navraag het nummer controleren.

  7. Stortingvrije ADSL, ☺ Kan ik me nog opgeven?]

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s