Okt-29: Ikzi =/= Yxie

Een paar weken terug maakte ik deze foto:

Ik dacht dat het een parodisch geintje was van de fietsenmaker. Zijn zaak staat maar 150 meter van het Doelenveld waar de gemeente Yxie bedacht had. Een soort culturele mix tussen Provadja (alternatief theater en filmhuis) en een Lucebert (dichter en schilder) museum. Zwagerman heeft zich hier nog over opgewonden en we hadden een heuse Yxie-enquete nadat het in de soep was geholpen. Dus met zo’n poster trek je in Alkmaar phonetisch gezien/gehoort? op deze plek wel aandacht.

Tussen mijn blognaam en Yxie is geen enkele relatie behalve dat er een Xi in zit en het in Alkmaar is. Dat geeft me toch een soort blogplicht.

Ikzi heeft uiteindelijk niets met Yxie te maken, maar met een huismerk voor fietsverlichting van een groothandel in Twello. Dat geeft me mooi de gelegenheid om te pleiten voor goede fietsverlichting. De dagen zijn weer zo kort dat je al snel in het donker fietst. Flutdingetjes schijnen te mogen, maar met een goede koplamp kan je ook zien waar je fietst en dat is net als een schone en goed zichtbare achterreflector wel net zo veilig.

Advertenties

Geplaatst op 2014-10-29, in Alkmaar, Fietsen, Ximatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Dacht ik even dat je het over iksie had…. ;)
    (bedoeld wordt ICSI, door een paar mensen IKSIE genoemd)

  2. Ik heb op 26 oktober als gastvrouw gestaan bij de Fietsverlichtingsactie; de Edese afdeling van de Fietsersbond organiseert die al jaren elke herfst, met medewerking van fietsenmakers in Ede, en enkele vrijwilligers van de Fietsersbond Ede die zelf handig zijn.
    Dit vind zoals gezegd elk jaar plaats in Ede, centrum, en ook in Bennekom en Lunteren.
    Arbeid gratis, alleen betalen voor materialen, zoals een nieuwe achterlamp, nieuwe batterijen, een dopje op de dynamo.
    Ik ben er vooral om uitleg te geven, eventueel mensen in een wachtrij te laten staan, indien men er prijs op stelt uitleg over wat de Fietsersbond, afdeling Ede, doet.
    Inderdaad: goede fietsverlichting is heel belangrijk.
    Overigens: ook automobilisten kunnen er soms wat van: ik zie met enige regelmaat auto’s waarvan bijvoorbeeld één van de achterlichten het niet doet.

  3. @Trijntje: Dat is wederom hier in de regio niet van de grond gekomen. Bij onze actieve groep zit maar een enkeling die op dat gebied 1 of meer rechterhanden heeft en dit jaar kwam er bij dat we veel tijd steken in de lokale verkiezingen van November. Op dat gebied gaat het erg goed, onverwachts werden we gisteravond de hemel in geprezen door vrijwel de gehele gemeenteraad.

    Verlichtingscampagnes worden vaak gedaan in samenwerking met VVN, maar die afdeling is hier minder dan minimaal. Een aantal scholen doet het gelukkig wel en dan vooral met verkeersouders. Fietsenmakers willen ook best en dat gaat dan buiten ons om. De verkeersouders hangen hier als loszand aan VVN, maar hebben wel een goede band met de school. Begin dit jaar hebben we geprobeerd fietsersbondleden aan te sporen om alleen voor zoiets wat tijd vrij te maken. Van de 600 leden heeft er helaas maar 1 gereageerd.

    In een paar wijken hebben we al een reparatiecafé. In een wijk met veel medelanders zonder Nederlandse (voor-)ouders is zoiets nodig vooral op fietsreparatiegebied. Ze fietsen veel, maar missen de handigheid om zelf een band te lappen. De verlichting ziet er redelijk goed uit (kwaliteit van de fietsen overigens ook) maar ik kan me voorstellen dat met het goed afstellen van verlichting ook wat assistentie meer dan welkom is. Tegenwoordig is het wel eenvoudiger door de batterijen. Vrijwel geen bedrading die stuk gaat of een band die niet met het dynamospoor aan de dynamokant zit. Ledjes gaan ook veel minder vaak stuk dat de bolletjes, maar nu moeten mensen er weer letten dat de batterijcontacten oxydatievrij zijn.

    Zelf vind ik goede en schone reflectie het belangrijkste. Zowel achter als voor. Helaas zit het voor in de vaste koplampen en als mensen een batterijlamp gebruiken moeten ze die oude koplamp om die reden laten zitten in de goede stand. Ook geen jas er over aan de achterkant. Achterverlichting wint het niet van een goede achterreflector. Voor heb je goed licht nodig om te zien waar je fietst en daar hebben meteen de andere weggebruikers iets aan. In batterij (werkt doorgaans uitsekend op oplaadbare batterijen) verlichting is erg veel keus en hoeft niet duur te zijn.

  4. Uitermate belangrijk goede fietsverlichting, vooral om gezien te worden.
    Zelf fiets ik alle dagen naar mijn werk, de helft van het jaar in het donker.
    Een band dynamo is niet optimaal, slipt bij regen en sneeuw. Die heb ik dus vervangen door een naafdynamo, werkt altijd. Nieuwe fietsen worden te weinig uitgerust met een naafdynamo, ik begrijp niet waarom.

  5. @Bytheway: Ik denk dat aanvankelijk de prijs een probleem was, maar nu zijn ze er al voor 30 euro en meegeleverd met een nieuwe fiets kan dat nog minder zijn. Zelf vind ik het wel handig dat ik mijn koplamp van de fiets kan halen en als zaklamp kan gebruiken. En dat ie blijft branden als ik niet fiets. Dat laatste kan je ook met een (naaf-)dynamo organiseren wat kostbaarder is. Los van dit alles wordt maar 10% van de fietskilometers in het donker afgelegd. Vooral recreanten fietsen vrijwel niet in het donker. Als ik ’s winters elke dag een stuk in het donker zou moeten fietsen, dan zou ik waarschijnlijk ook voor een naafdynamo kiezen met ledverlichting. Was destijds ook al erg tevreden met een roldynamo op het loopvlak van de band.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s