Nov-01: Het Fietskaartje

Eigenlijk ben ik redelijk tevreden over de OV-chipkaart. Dwz ik heb zo’n dalurenkaart die zichzelf aanvult en heb daar geen omkijken naar. Probleem is wel dat ik te sporadisch treinreis om zo’n dalurenkaart er uit te halen. Ben dus niet goedkoper uit, maar makkelijk is het wel. Wat ik ook handig vind is dat ik niet meer bij de aankoop van een kaartje bedenken moet waar ik naartoe wil. Zo reis ik vaak met een vouwfiets en afhankelijk van het weer stap ik een halte of wat eerder uit. En dan betaal je maar tot waar je in de trein zit.

Toch zijn er wel zaken die ik minder vind. Zo heb je bij het ene station klantonvriendelijke klaphekken bij de ingang van het station en bij een ander staan die rothekkies op het perron zoals in Heiloo:

Na zoiets verwacht ik een megastal waar ik automatisch wordt aangesloten op een melkmachine.

Het liefst heb ik de klantvriendelijkere prikpalen op het perron, zoals in Zaandam. En soms mis ik dergelijke palen omdat ze ergens buiten verstopt staan, zoals in Haarlem. Even zo’n foutje herstellen gaat dan niet. Je moet dan zo’n end terug en heen lopen dat je gegarandeerd de trein mist.

Maar het meest amusante is het fietskaartje. Die is nodig voor een gewone fiets en schaf ik wel eens aan als ik een stuk heb gefietst en dan maar bedenk met de trein terug te gaan. In het verleden kocht ik dan een fietskaartje als volgt:
1. Zoek een kaartjeautomaat
2. Kies voor overige kaartjes
3. Kies voor fiets
4. Kies voor pinbetalen en pin
5. Neem het kaartje mee en ga naar de trein

Zo gaat het dus niet meer, want dit kaartje is afgeschaft. Nu gaat het als volgt:
1. Zoek een kaartjesautomaat
2. Haal de OV-chipkaart voor de kaartlezer langs
3. Kies voor overige kaartjes
4. Kies voor fiets
5. Kies voor betalen en pin
6. Kies voor een pinbonnetje
7. Haal de OV-chipkaart wederom langs de kaartlezer
8. Neem het pinbonnetje mee en ga naar de trein

Inderdaad een paar stappen extra en ik zit nog steeds met een kaartje in de trein. Vroeger was dat het fietskaartje en nu is het pinbonnetje dat aangeeft dat ik zo’n kaartje betaald heb. En waarom? Gewoon omdat ik niet aan mijn OV-chipkaart kan zien wat er op staat. Ik zou dat kunnen doen door zo’n OV-chippaal op te sporen, maar als ik hem er dan voor hou check ik dan niet uit of in? Dus dan maar dat pinbonnetje.

Wat ik minstens zo belachelijk vind, is dat ik moet jongleren met de OV-chipkaart en m’n PIN-pas. Schijnbaar kan die 6 euro niet automatisch van het reissaldo worden afgeschreven. Maar als dat wel het geval was, dan zou ik weer geen papieren bewijsje hebben in de vorm van een PIN-bonnetje.

Nou gaan niet zoveel mensen met een gewone fiets in de trein en voor vouwfietsen heb je geen kaartje nodig. Deze omslachtige methode geldt echter ook voor het meenemen van een hond. het hondkaartje staat in het menu naast het fietskaartje en zal als volgt gaan:
1. Zoek een kaartjesautomaar
2. Haal de OV-chipkaart voor de kaartlezer
3. Doe dat voor de zekerheid nog een keer met de chip (zit vaak tussen de schouderbladen of in de nek, raadpleeg daarvoor de gebuiksaanwijzing) van de hond
4. Kies voor overige kaartjes
5. Kies voor hond
6. Kies voor betalen en pin
7. Kies voor een pinbonnetje
8. Haal de OV-chipkaart wederom langs de kaartlezer
9. Natuurlijk ook maar weer even de hond met zijn chip er langs, je weet maar nooit
10. Neem het pinbonnetje mee en ga naar de trein

Ben ik even blij dat ik geen (grote) hond heb. Wist voordien ook nooit waar die dierchippen voor dienden. ;-)

Geplaatst op 2014-11-01, in Fietsen, OV-matig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 25 reacties.

  1. Voor het aanschaffen van een fietskaartje ontdekte ik dat er twee soorten kaartenautomaten bij het station staan, lastig en verwarrend.
    Met alle voordelen van de automatisering heb ik nu een verlopen NS-trajectkaart, twee GVB-kaarten en een nieuwe dalurenkaart. Van mijn oude kapotte GVB-kaart kon ik het saldo niet meer terugkrijgen. Op mijn verlopen NS-trajectkaart zijn geen toevoegingen/wijzigingen te verkrijgen.

    Ik blijf de OV-Chipkaart een fiasco van automatisering vinden.

    Klaphekken of zuiltjes het is weer niet goed bedacht, is mijn mening.

    Vriendelijke groet,

  2. Ik heb een beetje de moed opgegeven om met de trein te reizen… Het gaat bij mij te vaak helemaal fout.

  3. Al een poosje heb ik plannen om te reizen met treinen en bussen, volgens een paar mensen is het makkelijker dan menigeen denkt. In plaats van een fiets of hond houd ik me liever bij een handtas.

    ot je doet toch niet aan facebook en dergelijke? Die knoppen verbazen me .

  4. @Bittytje: Zoals ik het heb dat ik niet hoef op te laden is het erg eenvoudig. Je haalt ‘m lang een paal, hoort een bieb en er staat iets van: ‘je bent ingechecked op dalurentarief’ of ‘je bent ingechecked op vol tarief’ en als ik de trein uitstap en ik haal ‘m er weer langs zegt ie ‘je bent uitgecheked’. Dat is makkelijker dan kaartjes kopen en bedenken waar je naartoe wilt. Maar voor dat automatisch opladen moest ik bij 2 bedrijven een account aanmaken, de NS en iets van TLS. Dat is eenmalig, maar had wel wat eenvoudiger en klantvriendelijker gemogen.

    Die kaart kan ik ook voor de bus gebruiken alleen moet je bij overstappen van bus naar bus uit- en inchecken en bij overstap van trein naar trien hoeft dat niet. Voordeel is dat ik nooit met een bus reis.

    Die knoppen zijn van wordpress zelf en niet van bijvoorbeeld facebook. Dwz facebook kan met deze knoppen niet zien dat je mijn website heb bezocht. Veel van die facebookknoppen (zoals de likeduimpjes) komen van een facebookdomein en dan ziet facebook wel dat je bij me bent geweest en registreren dat als deel van hun ‘verdienmodel’. Ik kan die knoppen onder een bericht weghalen, mar de inlogknoppen onder die reactievak niet. Dus heb ik ze boven ook maar laten staan voor degene die er wat aan hebben. Ze worden echter zeer weinig gebruikt en zouden er idd af kunnen.

  5. Vandaag ben ik allerlei automaten langs geweest om de nachtbus van het gvb op mijn NS-dalurenkaart te zetten.
    Het touchscreen van de meeste automaten werkt beroerd.

    Maar uiteindelijk heb ik maar de conclusie getrokken dat het niet kan ………..

    Ik blijf dus met twee kaarten zitten.

    De omslachtigheid van het fietskaartje bij de NS heb ik wel een paar keer gezien.
    Ik vraag mij af welke vervuiling er bij het oud papier komt met de eenmalige chipkaartjes.

    Vriendelijke groet,

  6. @Rob: Wat raar dat je je kaart daarvoor een keer extra moet aanmelden: http://www.gvb.nl/reisinformatie/Documents/nachtbus-actie/kaart.html Op diezelfde pagina staat dat dat in Rotterdam en bij de Connexxion niet nodig is. Het GVB-Amsterdam is weer eens bezig het wiel opnieuw uit te vinden.

  7. Ik heb na mijn rondje van automaten het idee gekregen dat het gvb wel de nachtbus mogelijkheid bij haar eigen chipkaarten mogelijk maakt, maar vreemde chipkaarten hiervoor niet wil herkennen.

    Ik zal morgen nog eens naar een loket met personeel gaan om het na te vragen.

    Een uniform uitwisselbaar systeem is het dus nog niet …..

    De warboel van verschillende automaten vind ik ook maar niets.

    Vriendelijke groet,

  8. Ik reis nooit per trein, maar naar een stad waar je je blauw betaalt aan parkeergeld gaan zou het wel handig zijn (rare zin, maar je begrijpt het vast wel) .Maar dan zou ik eerst een cursus: hoe schaft men zich een kaartje aan en wat doet men ermee … moeten volgen. De eerstvolgende keer dat ik weer met de trein zou reizen zou het weer totaal anders zijn want zo gaat het in dit land, en daarom kunnen ze me bij de ns de pot op.

  9. Het is een van de aandachtspunten van enige leden van Rover om te adviseren aan de NS om het inderdaad mogelijk te maken zo’n fietskaart te betalen vanuit het saldo dat op je ov-chipkaart staat.
    Zelf reis ik ook met een ov-chipkaart, nog het ‘oude’ Voordeelurenabonenment dat niet meer verkocht wordt, alleen nog wel elk jaar verlengd voor houders ervan.
    Het reizen ermee bevalt me goed, voor mij is het een goed product.
    Maar dat geldt lang niet voor iedereen, en in elke situatie.
    Overigens: voor wie gewoon één keer met de trein wil is het ook niet zo moeilijk: je gaat naar zo’n automaat en geeft aan dat je een los ov-chipkaartje wil kopen; dan wijst het zich verder vanzelf. Het kost je wel 1 euro meer dan het volle tarief. Je kunt ook online een e-ticket kopen, en printen. Dan hoef je die extra euro niet te betalen.

  10. @Margo: Zoals ik het doe is het voor gewoon treinreizen erg makkelijk. Ik moet alleen opletten met uitchecken voor afstanden binnen de 10 euro. Daarboven kan ik het beter vergeten, de ‘boete’ is dan 10 euro en alles wat verder is is daardoor gratis.

    Maar voor mensen die maar 1x de trein pakt per jaar is dat niet voordelig en moet je iets eenmaligs kopen. Dat is hoe dan ook omslachtiger zoals dat fietskaartje. Zelf dacht ik dat je dan ook voor een lege OV-chipkart 7,50 extra moet betalen, maar nu begrijp ik van Trijntje dat dat niet zo is.

  11. Begrijp ik nu goed dat er een methode is om eruit te springen met de boetes?
    Vragende groet,

  12. @Trijntje: Van dat losse chipkaartje voor een euro extra had ik nog niet eerder gehoord. Is dat iets blijvends of is dat een overgangsregeling? En dat houdt dus in dat je niet eerst een OV-chipkaart van 7,50 hoeft aan te schaffen? In veel bussen zijn ook nog bijvoorbeeld winkelkaartjes die goedkoper zijn dan de OV-chip en die je gewoon bij de chauffeur betaalt. Als ik al met de bus ga dan doe ik dat in de winter naar mijn zuster en zwager in Nieuwegein. 4 zones is dan 1,50 en met de ov-chip iets van 2,08. In de sneltram hebben ze die niet, maar dat ding is toch verre van snel. Met de bus naar Vianen doe ik er net zo lang over.

    Printen is voor mij vaak geen optie. Ik neem de trein vaak als terugweg en heb geen printer in m’n binnenzak.

    Zelf zou ik willen dat de landen in de EU wat meer bij elkaar kijken. De verschillen van hoe je een kaartje koopt is erg groot. Eigenlijk ben ik er voor dat net als in Frankrijk en nog wat andere landen de fiets gratis mee mag. En net als in o.a. Frankrijk, Zwitserland en Italie zou ik daarvoor hanghaken willen zien, waardoor er 2x zoveel fietsen op dezelfde plek kunnen en niet kunnen omrollen. Een kinderwagen mag ook gratis mee en neemt vaak meer ruimte in dan een fiets en is lastiger een trein in en uit te krijgen.

    Voor mij mogen ook alle voordeel- en trajectkaarten worden afgeschaft net als de 1e klasse. Dat laatste is een flinke capaciteitsvergroting en dat eerste zorgt ervoor dat mensen die voor de eerste keer met de trein gaan niet de hoofdprijs betalen en daarna weer voor de auto kiezen. Nu zit waarschijnlijk 70% of meer met voordeel in de trein en als je dat afschaft kunnen alle kaartjes zeker 30% in prijs naar beneden.

    Het spitsprobleem zou opgelost kunnen worden door de kantorenspits te verleggen van de schoolspits. Heeft ook andere voordelen voor fietsers die naaar school gaan. ’s middags alt het mee, maar ’s ochtends gaat er veel te veel tegelijk op pad.

  13. @Rob: Je zou ook kunnen zeggen dat ze eindelijk een redelijk maximumtarief hebben zoals in Duitsland. ;-)

    Bij de trein betaal je een instapborg van 10 euro en als je vergeet uit te checken ben je die borg kwijt. Als je reis maar 6 euro ver was dan bel je even de OV en krijg je netjes 4 euro teruggestort. Maar als het boven de 10 euro is dan ga ik die mensen daar niet mee lastig vallen. ;-)

    Voor de bus geldt een lagere borg iets van 5 euro. Maar daarvoor moet je nog een flinke tijd in zo’n rammelbak zitten.

  14. Je hoeft niet een ov-chipkaart aan te schaffen van 7,50 euro; en dat is geen overgangsregeling. NS heeft nu twee soorten automaten: bij de ene kun je alleen dingen doen als je een ov-chipkaart hebt, bij het andere type kun je losse kaartjes kopen (die dus wel relatief duur zijn); ik denk dat je daar ook losse fietskaarjes kunt kopen, die je dus niet op een ov-chipkaart laadt. Je kunt daar in elk geval losse railrunnerkaartjes kopen, voor 2,50 per stuk.
    Je reactie bevestigt mij, en andere Rovers, dat NS onvoldoende communiceert dat er nog steeds losse kaartjes te koop zijn.
    Voor mensen die met enige regelmaat lange treinreizen willen maken zijn kaartjes van Kruidvat of Blokker vaak een goed alternatief; daarbij hoef je niets te printen. De goedkope dagkaarten van Albert Heijn en de HEMA moet je wel printen. Let daarbij wel op de geldigheid; veel van deze kaartjes zijn alleen zaterdag/zondag geldig. En als ze door de week geldig zijn moet je goed opletten op welke tijd van de dag ze geldig zijn. Staat wel op de kaartjes vermeld.

    Bij bus/tram/metro is de borg 4 euro. Voor treinreizigers die niet met korting reizen is de borg 20 euro.

    Je idee over het afschaffen van al die kortingsregelingen leeft ook bij sommige Rovers; maar daarover zijn de meningen binnen Rover nogal verdeeld.

  15. ik ga zo heel af en toe wel eens met de trein omdat anderen dan met dat vervoer willen gaan en zeker naar Utrecht of Gronigen is het ook wel makkelijk. je zit dan niet met het parkeerprobleem. Maar het betalen vind ik een crime. Ik mag daar wel bijles in hebben. Zoveel handelingen, dat kan ik niet in een keer onthouden. En ik had me ondertussen al wel afgevraagd hoe het tegenwoordig met het meenemen van een hond was geregeld. Knap ingewikkeld dus. Vorig jar hebben wij de Dam tot Dam loop gedaan en toen hebben we honden op de terugweg maar illegaal in de trein van Zaandam naar Amsterdam meegenomen. We kwamen er echt niet uit.
    Hoe zit het dan met de goedkope kruidvat kaartjes? Want dat lijkt me nog wel eens wat om heel goed koop met die kaartjes en de honden op pad te gaan. Ik heb nu immers tijd, oh nee dat niet maar ik ben wel vrij van werken.

  16. In die losse kaartjes zit overigens wel een chip, en je moet er wel mee in-en uitchecken.

  17. Ik ga nu toch maar niet met de trein naar Deventer dit weekend; ik neem de auto, want de Duitse spoorwegen gaan weer staken. Maar ik vraag me wel af hoe je met een Duits treinkaartje in Deventer door een poortje komt.

  18. Deze reacties lezende vraag ik me af of reizen per ov echt zo handig is als sommigen zeggen. Ik denk dat dat alleen geldt voor degenen die regelmatig dezelfde rit maken

  19. @emigrant: er zijn nog maar een beperkt aantal stations waar alle poortjes gesloten zijn. Als je een treinkaartje hebt met een QR-code erop dan kun je daarmee altijd tenminste één van de poortjes openen op de stations waar alle poortjes gesloten zijn, en dat is in elk geval het brede poortje dat geschikt is voor rolstoelen en kinderwagens en dergelijke. Ik denk dat de kaartjes van de Deutsche Bahn zo’n code vaak wel hebben. En ik denk dat in Deventer geen gesloten poortjes zijn; sowieso komen er lang niet op alle stations poortjes.

  20. Vanochtend op het station even bij een NS-automaat gekeken waar je losse kaartjes kunt kopen: je kunt daar ook losse dagkaarten kopen voor Fiets en voor Hond: daarvoor hoef je dus geen ov-chipkaart te hebben.

  21. @Trijntje: Dan heb ik me circa een half jaar terug verkeerd laten voorlichten door een NS-medewerker. Dwz toen de papieren kaartjes werden afgeschaft ben ik een keer bij het station langsgelopen voor wat anders en zag toen een heel setje van deze mensen niets doen. Schijnbaar waren ze er speciaal voor mensen die tot dan toe met papieren kaartjes reisden. Ik heb toen gevraag hoe het met het fietskaartje zat en mij werd verteld dat die alleen nog maar op een OV-chipkaart geladen kon worden. Ik zag dat niet als probleem omdat ik al wat jaren zo’n dalurenkaart heb. Nu begrijp ik dat ik verkeerd ben voorgelicht.

  22. Alleen al de framing: papieren kaartje afgeschaft, heeft veel mensen laten denken dat er inderdaad helemaal geen papieren kaartjes meer zijn. Terwijl die er dus wel blijven, zij het alleen in de versie zonder korting, en uit de automaat met bijbetaling van 1 euro.
    En bij Rover weten we inmiddels dat NS-medewerkers lang niet van alles op de hoogte zijn. Ik neem hen dat zelfs niet kwalijk; het geheel van kaartjes en abonnementen en voorwaarden is zo ingewikkeld geworden dat niemand dat uit zijn hoofd allemaal kan weten. Het is alleen wel jammer dat reizigers daar soms wel de dupe van worden.

  23. @trijntje: Dank voor de info. Ik ben wel blij dat ik nu met de auto naar Bonn ben gegaan en in het weekend daarmee verder rijd naar Deventer, want de Duitse spoorwegen gaan maar liefst vier dagen staken.

  24. Ja, die stakingen zijn hier ook in het nieuws: vanwege de schade voor ook het Nederlandse bedrijfsleven (goederenvervoer) en omdat 9 november in de stakingsperiode valt, en er Nederlanders zijn die met de trein naar Berlijn zouden willen komend weekend, juist met het oog daarop.
    Ik ben vorige week twee dagen in Keulen geweest, en heb toen ook angstvallig gevolgd of de treinen zouden staken: ik had een arrangement trein+hotel, en ik rijd geen auto.
    Toen gelukkig geen staking; het enige was dat de ICE op de terugreis met een paar minuten vertraging aankwam in Arnhem; daardoor miste ik mijn aansluiting, en ’s avonds is de volgende aansluiting een half uur later. Overdag gaan de treinen om het kwartier vanaf Arnhem naar Ede.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s