Nov-04: Aju Paraplu

Volgens Wikipedia is ‘Aju Paraplu‘ als groet bedacht door sportverslaggever Peter Knegjens. Dat zou goed kunnen. In mijn jeugd hoorde je het veel en wijlen Peter K was een populaire verslaggever. Hoe hij er aan gekomen is wordt niet beschreven. Kan gewoon een opwelling zijn geweest, maar misschien had ie een paraplu die door de wind kapot is gewaaid en waarvan hij de wegwaaiende flarden uitzwaaide met ‘Aju paraplu’.

Ik kwam hierop door Emigrant, die blogde over falende navigatierommel en waarbij het onderwerp in de reacties verschoof naar de wegwerpparaplu. Emigrant:

Vroeger kocht je voor een flink bedrag een stevige paraplu, die twintig jaar meeging. Die worden niet meer gemaakt, zodat je nu steeds voor 2,50 een prul koopt dat niet lang meegaat. Het resultaat is dat je gedurende twintig jaar meer aan paraplu’s uitgeeft dan vroeger en voortdurend met een suboptimaal voorwerp rondloopt. Bovendien liggen de bossen en de oceanen vol met woedend weggeworpen parapluskeletten. Zo is het moderne kapitalisme.

Ik begrijp deze duidelijke weergave van onze wegwerpmaatschappij en ben het daar ook grotendeels mee eens. Iets goeds maken dat lang meegaat zorgt voor minder troep, maar ook voor minder werkgelegenheid en daardoor minder inleg in pensioenen. Schijnbaar raken we allemaal aan de bedelstaf als er niet regelmatig iets wordt weggegooid en vervangen. Ik ga dat dilemma hier niet oplossen. Wel ben ik ervaringsdeskundige als het om paraplu’s gaat, over harde wind en over plufietsen.

Trouwens ook als het het kwijtraken van paraplu’s betreft. Tegenwoordig heb ik daar minder last van, maar dat komt omdat ik weinig met de bus of trein reis. Tijdens mij werk maakte ik gebruik van de bedrijfsbus en raakte ik meer paraplu’s kwijt dan dat er kapot gingen. Je stapt met rotweer de bus in en zet de plu ver in een hoek om daar uit te druipen. Vervolgens stap je bij mooi weer uit en pas op kantoor bedenk je dat de plu nog in die hoek staat waar je er geen natte broek door zou krijgen.

Kijk dan is een wegwerpplu nog niet zo’n misinvestering. Bij een dure overkomt me dit namelijk ook. Ik ben niet materialistisch ingesteld en ga niet met duurdere dingen beter om dan met goedkopere.

Tegenwoordig gaan ze bij mij meer stuk en dat heeft alles met de wind te maken. In Alkmaar kan het dichtbij de kust flink waaien. Rond de Grote Kerk kan je maar beter de plu inklappen, want dat gebouw zuigt extra wind aan. En als je dat vergeet kan ie over de kop waaien of afbreken. Beide komt bij mij even vaak voor. Ik probeer het te voorkomen door de paraplu tegen de wind in te houden zodat de wind er niet onder kan komen.

Als ie over de kop waait, dan is dat een paar keer goed te herstellen. Afbreken is echter fataal en gebeurt vaak net boven het handvat. Inschuifbare paraplu’s heb ik al jaren in de ban, die gammele stokken begeven het mij te snel. Als ik een paraplu aanschaf, dan let ik op de stevigheid van de stok en de baleinen. Maar ik let ook op de grootte. Veel paraplu’s zijn me te groot en alleen bij de HEMA vind ik een soort driekwartsmaat.

Uitgeklapt is ie kleiner, maar vangt ook minder wind en ik pas er nog altijd prima onder. Het heeft ook voordelen bij m’n plufietsen. Dan is de windvang nog belangrijker. Bij dat plufietsen gaan ze eigenlijk nooit stuk, omdat door mijn snelheid de wind er niet onder kan komen en ik hem niet gebruik als het echt te hard waait. Dan laat ik me toch liever nat regenen, want met regenpakken heb ik ook niet veel.

Los van dit alles wil ik ook nog wel even melden dat regen en wind elkaar vaak afwisselen. Als het stopt met hard waaien, dan gaat het vast regenen en de regen houdt weer op als de wind aanwakkert. Waar ik woon regent het in hoeveelheid water gemeten niet meer of minder dan in de rest van Nederland. In tijd gemeten is dat wel anders. Door de wind ben je hier sneller van de regen verlost. Het regent hier dan ook maar 6,4% van de tijd. Rond Enschede en Breda is dat behoorlijk beroerder en bij Orleans en tegen de Vogezen heb je pas echt te klagen over regen die maar niet ophoudt.

Als ik over plu’s schrijf, dan duikt vrij snel de stormparaplu in de reacties op. Bij Emigrant was dat ook zo. Die dingen zijn met circa 25 tot 40 euro behoorlijk prijzig en op die manier maken ze gebruik van het Apple-effect. Als mensen er veel voor betalen, dan gaan ze er niet alleen behoedzamer mee om maar willen ze ook niet toegeven dat iets troep is. Werkt ook al jaren goed voor zeer dure restaurants. Je laat het wel uit je hoofd om te zeggen dat het eten daar waardeloos was, je hebt immers zelf voor die dure meuk gekozen. Maar goed, in mijn stormachtige omgeving zie je die dingen weinig en als ik er al een zie dan ligt ie op straat bij het ziekenhuis:

Inderdaad gewoon weer een afgebroken stok. En dan te bedenken dat het hier rond het ziekenhuis door de vele bomen juist redelijk luw is.

Mijn kleinere HEMA-plu is na 6 jaar ook bij de stok afegebroken en nu heb ik een echte Xenos met een stevigere stok en die ook niet zo groot is. En voor de 2,95 hing er ook nog een kaartje aan met ‘windproof’. We gaan het meemaken als ik hem over een paar maanden weer eens nodig heb.

Geplaatst op 2014-11-04, in Klimatig, Milieumatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Mooi dat het dus maar weinig regent in Nederland.
    Vreemd dat sommigen er veel meer over kunnen klagen.

    Vorige week ontdekte ik dat de regenbroek uit mijn fietstas is verdwenen.
    Feitelijk heb ik deze broek pas twee keer aangehad in tien jaar.

    Een nieuwe regenbroek schaf ik dus maar niet meer aan.
    Voor de zekerheid heb ik wel altijd een poncho bij mij.

    En ja, ook bij mij zwerven er binnenshuis verschillende paraplu’s rond.

    Droge, maar bewolkte groet,

  2. Margo Knegjes

    Die Peter herinner ik me nog goed, aangezien zijn naam verdacht veel op de mijne lijkt. Gelukkig heb ik in het stamboomonderzoek geen enkel aanknopingspunt kunnen vinden met de Knegjensen. Want ik vond het een knap irritant mannetje. Hij had wel meer van die stopwoordjes die nergens op sloegen.
    Een paraplu gebruik ik zelden, want ik vind het ondingen. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit een moest weggooien wegens kapot, mijn paraplu’s liet ik ergens liggen en raakte ik zo van af. Geef mij maar een regenjas met capuchon.

  3. Margo Knegjes

    En wat Apple betreft ben ik het natuurlijk niet met je eens. Dan zouden mensen niet keer op keer kiezen voor een iPhone, iPad of Mac. Het is een innovatief bedrijf dat steeds de dingen uitvindt en op de mark brengt waar iedereen enthousiast over is en vervolgens alle andere bedrijven achteraan huppelen.

  4. Grappig stukje.
    De fietsparaplu heb ik in de ban gedaan, je rijdt zelden precies in of juist tegen de windrichting en je hebt er alleen maar last van. Van regenkleding trouwens ook maar daar gaat het hier niet om. Lopend zijn de plu’s van anderen juist hinderlijk; mensen beseffen niet altijd dat ze hun plu hoog moeten houden, waardoor ik -als lange lijs- soms heel goed moet uitkijken wil ik niet zowat doodgestoken worden door uitstekende baleinen in het gezicht.In drukke winkelstraten is het erg.

  5. Eigenlijk zouden ze alle fietspaden moeten overdekken…

  6. @Rob; Dat sluit prima aan bij het Nederlandse effect: hoe minder er aan de hand is des te meer klagen we.

  7. @Margo: Als dat zijn eigen naam is dan verwacht ik dat die eerder uit Vlaanderen zal komen.

    Volgens mij zullen het er meer niet met dat apple-voorbeeldje eens zijn. Dat mensen er keer op keer mee dorgaan is natuurlijk ook een bewijs dat ze niet toe durven te geven dat ze een verkeerde weg in zijn geslagen. ;-) Probleem in die discussie is dat er maar weinig mensen zijn die apple’s en bijvoobeeld iets van Toshiba door elkaar gebruiken en het beide een eerlijke onbevooroordeelde kans geven. Veel mensen met een Apple hebben nog nooit een andere PC gebruikt en omgekeerd. Die prijstruc werkt ook 2 kanten op. Mensen die het geld er voor over hebben kopen het en gaan dan die aankoop goedpraten. De mensen die het geld er niet voor over hebben beginnen er niet aan en gaan dat goedpraten.

  8. @Bertie: Bij onverwacht en aanhoudend noodweer rol ik ook wel eens m’n capuchon uit. Nadeel is dat die slecht wil meedraaien als ik achterom wil kijken. Die straatprikkers komt eveneens door te grote paraplu’s. Wat mij betreft mogen er ook wat kleinere komen. Zelf steek ik ‘m vaak omhoog bij tegenliggers en dan doen die tegenliggers dat opeens ook. :-(

  9. @Sjoerd: En dan alleen bij neerslag, want ik hou wel van m’n volledige cabriositeit die m’n fiets biedt.

  10. Ik ben nogal merkvast. Vroeger als camera een van Nikon, een mobiel van Nokia en mijn laptops wisselden van merk, maar altijd Windows erop. Ik heb begin dit jaar een grotere uitgaaf gedaan, hopende dat die zijn geld waard zou zijn, en dat is ‘ie: een Apple. Ook heb ik al drie maal een iPhone, en een tweede iPad. Laten we het maar houden op een verschil van smaak, ik hou van transparantie en duidelijkheid. Ook het design spreekt me aan.
    De Knegjensen (dat is zijn echte naam) komen denk ik wel uit de lage landen, mijn naam staat in oude documenten vaak verschillend gespeld, men keek daar niet zo nauw naar, er werd maar wat opgeschreven. Peter Knegjens had ooit een schnabbel ergens waar mijn broers ook iets deden, ze waren toen nog kinderen. P.K. zei toen een van mijn broers: we zijn familie. Nou zei hij wel vaker iets dat nergens op sloeg, dus of hij dat wist of maar wat zei weet ik niet. Voorzover ik heb kunnen ontdekken niet iig.
    Dit logje ging over paraplu’s……? :-)

  11. @Margo: Dit blogje haakt paraplumatig in op een van Emigrant die over navigatie ging. Afdwalen zit deze dagen schijnbaar in de lucht. ;-) Vandaag was het hier trouwens droog, de regen schuift over de Noordzee voorbij.

  12. Toen de paraplu’s nog veel kostten kon je ze ook laten repareren. In de stad Groningen was er zo’n zaak; voor zover ik weet heeft die het volgehouden tot rond 1990/

  13. Ik zou die stormparaplu van de foto meegenomen en er zelf een stok aan gefabriekt hebben.

  14. @Dhyan: Dat zal lastig gaan omdat een deel bij het inklappen over die stok moet schuiven. Als ie lager was afgebroken had het wel gekund.

  15. Ik zit enige dagen in Bonn met iemand anders die geen paraplu bij zich had, terwijl het wel steeds regent. Moet ik hem dan de helft van mijn paraplu aanbieden bij het lopen? Lastig, ik krijg dan een ontwrichte arm en we worden allebei nat. Maar ziedaar: de pruleconomie had een oplossing: in de U-Bahn was er een paraplu vergeten en die is nu van hem. Eentje van drogisterij Rossmann; ik weet dat die 2,45 kosten. Daarvoor loop je niet naar het Bureau Gevonden Voorwerpen met zo’n ding.

  16. Als ik samen met mijn man in de stad loop, en we weten dat het gaat regenen, nemen we de plu mee, en lopen we daar samen knus onder. Knus maar onhandig. Ik kan me voorstellen dat je niet graag gearmd met een niet al te intieme bekende onder één plu loopt. :-)

  17. Klopt, dit is geen kennis om een arm te geven. Maar intussen regent het niet meer, dus geen vuiltje aan de lucht.

  18. Waar stukje. Zeker war de wegwerpmaatschappij betreft. Paraplu’s vallen daar buiten volgens mij gaan die altijd stuk. Ook vroeger al. Maar laptops, die na 5 jaar gewoon naar de sloop gaan (bedrijf) is jammer. Aan repareren is ook geld te verdienen.we Aken en gebruiken schrikbarend veel rotzooi. In Beilen is nu een repaircafe

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

