Nov-06: Rook Smakelijk!

Een dikke week terug riep ik dat weer eens en het was nog gemeend ook. Ik fietste (zoals vaker) bij de V&D achterlangs en daar kwam een jongen van rond de 20 door de achterdeur naar buiten. Niet helemaal, in de opening bleef hij staan en stak snel een sigaret op. Denk nou niet dat ik langzaam fiets. Via mijn route over de Ridderstraatbrug heb je nu eenmaal een flinke tijd zicht op de onaantrekkelijke achterkant van de V&D en is alles meegenomen dat er anders uitziet dan doorgaans.

Ik fietste langs hem en riep dus ‘Rook Smakelijk!’ wetende dat hij dat alleen op deze onaantrekkelijke plek mag doen, even snel tussen het werk door. Hij moest er wel om lachen en nam de wens in dank aan.

In 2005 heb ik al eens geblogd dat ik nooit heb gerookt, maar dat ik over roken ook niet echt moeilijk doe. Daar moest ik een paar vanochtend aan denken toen Irene du Pix een bericht schreef over ‘kankerstokjes‘. Dat woord geeft aan dat zij er duidelijk anders over denkt. Ze rookt (nog) wel en wil er eigenlijk van af.

Die moeite heb ik nooit hoeven doen. Rond mijn 14de heb ik een paar trekken (de eerste en de laatste) aan een sigaret genomen en begreep ik totaal niet wat mensen daar nu aan vonden. Daarna geen moeite meer gedaan. Ook al (en misschien wel vooral) omdat mijn vader (als gewezen binnenschipper) destijds nog een stevige roker was en ik hem elke ochtend tussen 6 en half 7 onder mijn slaapkamer hoorde ‘blaffen’. M’n moeder noemde dat zo en ik nam dat over. Zelf mocht ik als schoolkind nog anderhalf uur blijven liggen en was dus niet blij met dat lawaai, dat door het dunne keukenplafonnetje en enkel glas goed in mijn slaapkamer te horen was.

Maar goed daar had ik ook al eens geblogd, maar nu schoot Gerrit de Jager me vanmiddag te hulp met een prachtige strip van Zusje (verschijnt wekelijks in een of ander damesblad). Haar oma nam daar de zware taak op zich om haar kleinkind niet aan het roken te krijgen. Voor mij erg herkenbaar.

Geplaatst op 2014-11-06, in Milieumatig, Overmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Hahaha. Hij is echt wel goed. Zal er morgenochtend aan denken…

  2. Bij ons thuis wordt gelukkig ook niet gerookt, in de tijd dat we nog jong ware en roken eigenlijk heel gewoon en stoer was hebben we wel gerookt. Toen er kinderen kwamen zijn we samen gestopt…

  3. Rook smakelijk, een mooie groet,

    Zelf vind ik het bij een uitgang roken vooral armoedig staan.

    Het ongezonde weet iedereen nu wel.
    Maar het als zwervers en junks naar buiten schuiven van verder nette mensen blijf ik vervelend vinden.

    Vriendelijke groet,

  4. @Irene: Door de samenloop moest ik er wel over bloggen. Bedankt vor het aanzetje. ;-)

    Ook bedankt voor de extra bijdrages aan de belastingpot. Nmm levert dat meer op dan de extra ziekenhuis- en zorgkosten (er zijn wel medische en zorgkosten, maar doorgaans maken rokers er door een kortere levensduur minder gebruik van). Als niet-roker heb ik er per saldo baat bij.

  5. @Sjoerd: Bij mij wordt ook niet gerookt en bij veel rokers gebeurt het ook niet meer in huis. Die staan bij de achter of voordeur omdat ze geen zin hebben in het extra vitragewassen, behangen en plafondwitten.

  6. @Rob: Dit is een uitgang die maar door een paar mensen per dag gebruikt wordt als er een vrachtwagen wordt gelost. Er komt geen winkelpubliek door. Degene die dit doen zijn natuurlijk rookjunks en ik heb dan ook medelijden met ze. Je ziet ze vaak op dit soort onaantrekkelijke plekken. Bij de KPN-winkel staat ook af en toe een medewerker in de Ruitsersteeg. Dat is een nog treurigere plek. Schijnbaar hebben dergelijke zaken geen rookruimte, want ik kan me niet voorstellen dat het daarin nog erger is.

  7. :-) tja een mooi logje……. Rokers zullen er altijd blijven. Dat voor de deur staan vind ik gênant

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

