Nov-09: Bierkade 3.3

Anderhalf jaar terug blogde ik voor het laatst over het niet-aflatende geteut rond de (Alkmaarse) Bierkade. Afsluitend schreef ik toen dat ik verse 3.2 al kon bedenken, omdat de populariteit van de Schelphoekgarage vies tegen gaat vallen. Natuurlijk was en is dat zo. Daar heb je geen helderziendheids-gen voor nodig. Toch sla ik die versie 3.2 over en heet deze 3.3 aangezien er een nieuwe fietsstraatvariant de kop op steekt vlak voor de gemeenteraadsgverkiezingen van 19 november aanstaande.

Omdat dit gezeur in de marge is wilde ik er eigenlijk al helemaal niet meer over schrijven. Ik ben er wel een beetje klaar mee. De kortzichtige struisvogels van het CDA en de VVD willen schijnbaar de onoplosbare nadelen niet onder ogen zien. Dat ik er toch over schrijf heeft met RTVNH te maken. Daar is de Bierkade aangemeld als ‘Heet Hangijzer‘ en afgelopen zaterdag heb ik een kwartiertje gesproken met de door Uitgeest fietsende initiatiefneemster van deze rubriek. Ze wilde van mij horen hoe de fietsers er over denken.

Dus zette ik voor mezelf de huidige situatie op een rijtje en dan kan ik er net zo goed meteen ook maar een blogbericht aan wijden.

Sinds 2007 is de Bierkade nog immer in 2-richtingen door auto’s en fietsers te gebruiken. Alleen de Wageweg tussen de Friesebrug en de Bierkade is na 2007 voor auto’s 1-richting gemaakt en wel van de Bierkade naar de Friesebrug. Van de Friesebrug kan je dus niet meer linksaf richting Wageweg en daarmee Bierkade of je moet al op de fiets willen stappen. Het argument uit 2005 was de luchtverontreiniging op de Bierkade. Dat de fietsers door het verdwijnen van auto’s in zuidelijke richting meer ruimte kregen was natuurlijk mooi meegenomen. Fietsers hoor je dan ook niet klagen.

Hier nog even de Bierkade bij het Accijnstorentje (rechts) anno-2014.

Het terugdraaigezuer kwam aanvankelijk van Ondernemend Alkmaar, een club die zich teveel inspande voor een slager die voor die tijd ook al regelmatig failliet ging. Na ongeveer 2009 is hun klaagzang beeindigd. Toen kregen ze vast door dat de huidige oplossing de meest acceptabele is. Bij de huidige ‘verkiezingsstrijd’ heb ik ze nog niet gehoord of gelezen.

Schelphoekgarage
Eerst maar even het fiasco van de Schelphoekgarage (PS op het kaartje hieronder), dat nmm vrijwel niets te maken heeft met het eenrichtingverkeer op de Wageweg (Bierkade). Die parkeergarage is te groot voor de deze plek. Aan de zuidoostkant van Alkmaar tref je alleen een lege Schermer. Door de aansluiting van de N244 bij de Leeghwaterbrug weg te halen gaan deze mensen nog eerder over de Nieuwe Schermerweg en komen zo helemaal niet meer langs de Schelphoekgarage. In Nieuw-Overdie wonen wel veel mensen, maar die zitten zo dichtbij de binnenstad dat je ze vrijwel allemaal op de fiets langs de Vondelstraat of Lyceumstraat ziet gaan. Kortom voor wie is deze parkeergarage gemaakt? Als de doelgroep ten noorden van de binnenstad woont, dan hadden ze hem daar moeten bouwen.

Maar er zijn nog meer redenen. In Oud-Overdie kan je nog altijd je auto gratis parkeren, dat is 100 meter extra lopen en dat is sneller aangezien je geen kaartje uit een automaat hoeft te halen. Deze gratis plekken (G1) worden nog altijd prima gevonden via de N242. Automobilisten hebben daar nu al de Bierkade niet voor nodig.

En natuurlijk ligt ie voor de meeste winkels te ver. Vanuit het winkelgebied is het korter lopen naar Overstad, waar een veel lager parkeertarief geldt en voor de zuidwestkant is de Singelgarage het dichtste bij. Die is wel populair. Daar rijdt per 8 seconde een auto in of uit. Bij de Schelphoekgarage is dat nu 1 auto per 10 minuten. En dan gaat het vooral om de omwonenden.

Kortom de Schelphoekgarage is een fiasco en dat heeft niets met de Bierkade van doen. Bij het herstellen van het 2-richtingenverkeer voor de auto’s op de Wageweg gaan er niet meer auto’s gebruik maken van deze parkeergarage. Wat wel gaat helpen is in heel Oud-Overdie het vrijparkeren veranderen in alleen bewonersparkeren. Dan komen er 50 auto’s extra in de Schelphoekgarage en gaat de rest op het Schermereiland (G2) staan waar het nog wel gratis is.

Maar Oud-Overdie is hecht en dwars. Zij willen geen bewonersparkeren, zij willen alleen klagen over parkeeroverlast in hun buurt. Ze gaan ook niet naar de stembus en gaan al helemaal niet op het CDA of de VVD stemmen vanwege het Bierkadeplan.

KDB/Verkeerscirculatie
De Bierkade zelf is behoorlijk smal en om hem goed te kunnen gebruiken voor de verkeerscirculatie zou het Accijnstorentje wederom een meter of 10 naar het oosten verold moeten worden. Toch zijn de Bierkade en de Wageweg zelf niet het echte probleem. Het echte probleem zit bij de Friesebrug (FB). Toen de Wageweg 1-richting werd, en wel alleen richting noord, waren opeens de fileproblemen rond de Friesebrug opgelost. Dat was dus een jaar voordat de 2de Friesebrug werd aangelegd. Door alle commotie rond de Friesebrug hebben maar weinig inwoners dit begrepen. De verkeersafdeling en de verkeerswethouder weten dit maar al te goed. Ondanks dat deze laatste van een prominent vertegenwoordiger van het Alkmaarse CDA is, is hij zeker niet voor het CDA- en VVD-plan. Hij weet dat dat weer de ellende bij de Friesebrug doet terugkeren. Zelfs omkeren van de rijrichting gaat dit al bewerkstelligen.

In dat geval komt de file weer op de Friesebrug terug en kunnen daar de bussen uit Heerhugowaard en Langedijk naar het station er niet meer door komen. De 40 meter busbaan op de Friesebrug zal voor hen onbereikbaar zijn. Eigenlijk heeft het wehalen van het linksafverkeer van de Friesebrug naar de Wageweg voor de bus een veel gunstiger effect gehad dan de busbaan op de Kanaalkade en op delen langs de Nieuwe Schermerweg bijelkaar. En dat probleem komt weer doodleuk terug bij 2-richtingenverkeer op de Wageweg (Bierkade). Die moeten dan zoals voorheen de stroom auto’s die vanaf de Kanaalkade naar de Friesebrug gaan kruisen en dat kan niet gelijktijdig. Dus worden deze stromen om beurten doorgelaten en onstaan er aan beide kanten de oude vertrouwde files van voor 2007.

En volgens mij moet dat besef na 7 jaar inmiddels ingedaald zijn bij de CDA- en VVD-fracties. Dat ze het toch weer als verkiezingspunt opwerpen zal te maken hebben met goedkoop stemmenwinnen. Ze houden de stemmers voor dat er een onderzoek komt en als de stemmen geïnccasseert zijn blijkt uit dat onderzoek dat het toch niet kan en niet doorgaat.

KDB staat voor Kadernota Duurzame Bereikbaarheid en is vastgesteld eind-2009 dus ruim nadat de Wageweg al 1-richting was voor auto’s. Het gaat daarin om een ringen- of sectorenmodel om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. Een echte keuze is niet gemaakt. Voor het Ringenmodel ontbreekt de Bestevaerbrug en een verbinding tussen Oudorp en de Vroonermeer. Het sectorenmodel wil dat mensen niet dwars door de stad kunnen en auto’s meer gebruik gaan maken van de ringweg N9-Huiswaarderweg-N508-N242. Uiteindelijk werd besloten om die dingen aan te pakken die in beide modellen staan en daar hoort de Wageweweg (Bierkade) dus niet bij.

Fietsstraat-alternatief
Daar is de OPA onlangs meegekomen en ik heb de indruk dat Progressief Alkmaar (voorheen SP) zich daar min of meer bij aansluit. Fietsers zouden blij moeten zijn met zo’n oplossing, maar als ze even verder dan de eigen neuslengte kijken weten ze dat het anders in elkaar steekt. Bij een fietsstraat is er niets aan de hand als de 1-richting richting Friesebrug gehandhaafd blijft. Maar als zo’n fietsstraat in beide richtingen voor de auto wordt opengesteld, dan ontstaan er net zo goed weer files rond de Friesebrug en zuigt dat extra autoverkeer over de Frieseweg aan. Dan gaat die Frieseweg-fietsstraat er dus flink op achteruit. Die fietsstraat doet het behoorlijk goed en zou je dus niet moeten verzieken door 2-richtingenauotoverkeer op de Wageweg (Bierkade) toe te staan. Los daarvan zou een fietsstraat op de Wageweg en Bierkade niet juist zijn omdat het aantal auto’s te hoog is ten opzichte van het aantal fietsers. Dus nee, dit is ook geen goede oplossing.

Bestevaerbrug
Progressief Alkmaar zelf pleit daarbij voor een extra brug over het Noordhallands kanaal ‘ten zuiden’ van de Bierkade. Geografisch is dit niet echt mogelijk en anders is die brug er al in de vorm van de 2 Leeghwaterbruggen. Waarschijnlijk bedoelen ze ‘ten oosten’ van de Bierkade en dan hebben we het over de Bestevaerbrug die door hun eigen coalitie een paar jaar terug de nek is omgedraaid. Die brug werd te duur door de tractor-wensen van de provincie en diezelfde wensen zorgden er ook voor dat wederom Oud-Overdie volledig dwars ging liggen.

Kortom de huidige situatie is zeker niet perfect, maar een betere (ook voor de auto’s) is niet zo snel te realiseren. (Tenzij het geldschip komt en we de volledige binnenstad gaan ondertunnelen.)


O ja, en de uitslag van de verkiezingen staat al vast en gaat zeker niet door dit item veranderen. Hier de uitslag met als kleine toevoeging dat de SP niet meer bestaat en Progressief Alkmaar is geworden. Die krijgen hooguit 2 zetels en de andere voorspelde 4 worden verdeeld over de ChristenUnie (nieuw met 1 zetel), de Seniorenpartij (nieuw met 2 zetels) en de Polderpartij (nieuw met 1 zetel). Kortom OPA heeft Progressief Alkmaar niet meer nodig en de andere nieuwkomers zullen ook wel buiten de coalitie blijven. De VVD zou nog een zetel kwijt kunnen raken door het AZ-debacle van wethouder de Baat.

Advertenties

Geplaatst op 2014-11-09, in Alkmaar, Brugmatig, Fietsen en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Soms wordt je moedeloos door alle verschillende meningen.

  2. @Sjoerd: Van alle slecht onderbouwde meningen. Kreten slaken is nu eenmaal eenvoudiger dan constructief met echte oplossintgen komen.

  3. De VVD (en het CDA) hebben een leuk voorbeeld bedacht waar iemand vanuit Oudorp slecht naar de Schelphoekgarage kan komen. Een dommer voorbeeld hadden ze niet kunnen verzinnen. Vanuit Oudorp fiets je de 2,5 km naar het winkelcentrum van de stad in 10 minuten. Je hebt dan alleen te maken met een brug die open kan gaan, maar niet met verkeerslichten. En dan zou je met de auto van de noord-oostkant van de stad naar de zuidoostkant gaan om daar je auto in een garage te zetten en vervolgens nog een kilometer te lopen naar dat zelfde winkelgebied. Dwz als daar weer langs mag dan is dat 2,2km met de auto is 3,5 minuut, 1 km lopen is 12 minuten. Dan zit je al op 13,5 minuut en mag je hopen dat je de verkeerslichten allebei op groen hebt en er geen file is. 2x een minuut wachten voor de verkeerslichten is reeler en 10 minuten wachten voor de file die er dan weer staat ook. Bij elkaar dus 25,5 minuten. Maar als je dan toch uit Oudorp met de auto wilt omdat je fiets stuk is, zet ‘m dan in Overstad. Dat is 2 km, 2 verkeerslichten en maar 0,6km lopen met een veel goedkoper parkeertarrief. Bij elkaar ook minder vlot dan de fiets maar wel sneller dan die 25 minuten via de Friesebrug. Dus duidelijk een gezocht voorbeeld dat in de praktijk niet voor komt, ook niet als de Wageweg weer 2 richtingen is voor auto’s.

    En als ze geen beter voorbeeld kunnen verzinnen, dan mag je ook bedenken dat het niet echt een probleem is, maar dat men simpelweg misbruik wil maken van stemvee dat niet goed nadenkt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s