Nov-20: Thuisblijvers boeken fors winst

Als er een ding duidelijk is met de verkiezingen in Alkmaar, dan is het wel dat de opkomst nog een stuk lager was dan ik had voorzien. 42,53% nam de moeite om te stemmen, tegenover 52,06% 4 jaar terug in de 3 gemeentes (Alkmaar, Schermer en Graft-De Rijp) die vanaf nu samen verder moeten met deze uitslag.

Allereerst zou ik als democraat bij een opkomst onder de 67% een verkiezing ongeldig verklaren als niet representatief. Onder de 50% vind ik dat helemaal. Maar dat schijnt niet zo te werken in Nederland. Een andere optie is om met deze opkomst maar 42,5% van de zetels van raadsleden te voorzien, dan doen ze de volgende keer beter hun best om de raadszaal te vullen.

Deze keer waren er maar 42,5% van de stemmen nodig voor 39 zetels. Daarmee zouden de thuisblijvers (met 57,5%) 53 zetels vertegenwoordigen. Dat is voor hen een flinke winst.
Bij de voorgaande verkiezingen behaalden de thuisblijvers op die manier 36 zetels ten opzichte van de huidige 39 en dat is een winst van maarliefst 17 zetels. Een lagere opkomst is vooral te wijten aan afwijkende datum. Bij eerdere locale verkiezingen die buiten de normale verkiezingsdag vallen was ook gemiddeld een 5% lagere opkomst te bespeuren. Onze burgemeester pleit er al een tijdje voor om de locale verkiezingen meer te spreiden, zodat dat landelijke zaken niet zo’n rol spelen in de locale uitslag. Ik ben het niet met hem oneens, maar het zorgt wel voor een veel lagere opkomst.

De grootste verliezer zorgde er voor dat ik er een beetje naast zat met mijn voorspelling. Het gaat dan natuurlijk om Progressief Alkmaar die een paar maanden eerder nog SP heette. Omgerekend naar de 39 zetels hadden zij er voor de verkiezingen 4 en met de landelijke trend zouden dat er 6 zijn geworden. Ik verwachtte wel dat het weghalen van de SP van de lijst voor een zetelhalvering voor Progressief Alkmaar zou zorgen, maar het werd niet eens 1 zetel. Dat geeft ook mooi aan dat deze partij de voorgaande jaren locale zetels vergaarde op het presteren van de landelijke SP.

D66 werd wel voor haar locale beleid afgestraft. Die hadden voor aanvang van de verkiezingen 5 zetels omgerekend naar de huidige situatie. Daar had met de landelijke trend best een zetel bij kunnen komen, maar dat ging niet door. Ze zakten naar 4. Zelf zullen ze dat niet zo zien omdat zij alleen naar de oude uitslag kijken van 4 jaar eerder in Alkmaar toen daar nog 37 zetels waren.

D66 is locaal een beetje afgerekend op haar beleid voor en na de deelname aan de coalitie van OPA. Halverwege liep die coalitie in de soep doordat Trots op Nederland er de brui aan gaf en wat andere mensen uit coalitie-fracties waren gelopen. D66 schoot te hulp en dat hadden ze beter niet of op een andere manier moeten doen. Waar ze in de opposite flink gefundeerd van leer trokken tegen OPA c.s., waren ze later in de coalitie met OPA flink onzichtbaar en stemden ze poeslief met alles mee waar ze eerder tegen waren. De manier om zetels te verliezen op locaal gebied.

En toen er dus bij elkaar 7 zetels door de SP (PA) en D66 te grabbel werden gegooid leverde dat voor de overgebleven partijen her een der een extra zetel op. De grootste mazzelaars was de PvdA. Die kreeg zo minimaal 2 zetels in de schoot geworpen, zo’n 1,5 van de voormalige SP stemmers en 0,5 van D66-stemmers. Als de SP onder haar eigen naam had meegedaan, dan had de PvdA nog geen 4 zetels behaalt en hadden VVD, GL, CDA allemaal een zeteltje minder gehad.

Hieronder de uitslag:

De Stadsregering van Victor de 1e kan zo verder zonder de weggevaagde SP. En dat wegvagen kwam omdat de Alkmaarse SP ruggegraatloos met de populistisch conservatieve ondernemerspartij OPA meestemde. Meedoen is doorgaans beter dan buitenspel staan, maar in dit geval dus niet. De landelijke SP mag zich achter de oren krabben waarom ze niet met nieuwe mensen onder de naam SP, naast de PA, aan deze verkiezingen hebben deelgenomen. Uiteindelijk was die beslissing het meest bepalend voor de verkiezingsuitslag in Alkmaar.

Geplaatst op 2014-11-20, in Alkmaar, Kiesmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Zo zie je maar weer dat voorspellen een kunst is waar de kiezer zich niets van aantrekt.

  2. Vol enthousiasme heb ik mij de afgelopen 25 jaar voor de lokale politiek ingezet.
    Jammer genoeg constateer ik ook keer op keer dat de betrokken ego’s groter zijn dan de politieke idealen.

    De lage opkomsten begrijp ik.

    Toch wens ik soms weer het verplichte stemmen ……

    Sterkte de komende tijd in Alkmaar.

    Vriendelijke groet,

  3. Verplicht stemmen is misschien zo gek nog niet.
    Maar dat deze verkiezingen de stemmers niet aanspreken is wel begrijpelijk; veel mensen kijken voornamelijk naar de ‘grote’ politiek en volgen niet de eigen raadsvergaderingen, dat interesseert ze niet. Een kandidaat van een der partijen vertelde ons eens dat de taken simpelweg verdeeld werden -nemen jullie openbaar groen dan gaan wij achter de rotondes aan enzovoorts.- Dat zal bij samengevoegde gemeentes niet anders gaan. Logisch dat ik vaak hoorde: wat maken onze stemmen nog uit, het is één pot nat.

  4. @Bertie en Rob; Aan verplicht stemmen moet ik niet denken als ik nu al zoveel slecht-geïnformeerde mensen zie stemmen. Omdat ze goed over kwamen hebben Pim Fortuyn, Wilders, maar ook Marijnissen en Wouter Bos veel nieuwe stemmers aangetrokken. Mensen die voordien dachten dat hun stem er niet toe deed en de politiek toch niet te vertrouwen was. Die mensen laten zich doorgaans slecht informeren en als ze zich wel goed laten informeren zouden ze totaal anders stemmen.

    En het probleem zit ‘m volgens mij al jaren in het informeren. De informatie is hoofdzakelijk nationaal en internationaal. Denk aan de landelijke omroepen en kranten. Locale omroepen en regionale kranten komen niet uit de verf, en spreken de jongeren niet aan. Dus ledenverlies bij de kranten die het nog goed deden en zich genoodzaakt voelen om al hyperiger te schrijven met steeds minder onderbouwing voor een groep 50+’ers. Gevolg is een lage opkomst en dat werkt al jaren net zo voor de Europese verkiezingen. Wanneer heb je voor het laast naar een Europese zender gekeken of een Europese krant gelezen? Idd die zijn er niet en dus moet het populair maken van de EU door nationale kranten en nationale zenders gebeuren en dat gebeurt dus niet.

    Dat van Europa kan ik niet zo snel oplossen, maar locale of regionale kranten van subsidie voorzien zodat ze beter werk kunnen leveren zou uit kunnen monden in meer kiezers die beter snappen waar het om draait.

    Bij deze verkiezingen had de locale media een punt gemaakt van de Bierkade. Als mensen echt weten hoe het zit en werkt dan zouden ze daar een andere mening over hebben. Maar om dat uit te leggen is lastig en dus wordt het zo vereenvoudigd dat je er niets meer aan hebt. Dat terwijl we wel van alles te weten komen over Ebola dat nog niet eens in Nederland is geweest. Dat is dan weer niet te ingewikkeld.

  5. @Bertie: Dat verdelen gebeurt ook in Den Haag en Brussel. Stemmen doe je op een partij en vervolgens weten we niet wat een partij met die stem doet door bijvoorbeeld een ongewenste coalitie aan te gaan. Vaak raken stemmers daar flink door teleurgesteld en in mijn ogen is dat terecht. Partijen zouden voor de verkiezingen beter aan moeten geven wat voor hun de hoofdpunten zijn en bij welke punten ze water bij de wijn doen om mee te kunnen regeren. Want wees eerlijk in de oppositie bereik je niet veel. D66 heeft hier aangetoond hoe het niet moet. Dus wel ferm en gefundeerd oppositie voeren en als ze een kans krijgen om aan te schuiven bij de coalitie opeens poeslief alles te accepteren waar ze eerder tegen waren. Dat is niet uit te leggen, ook niet aan de beter opgeleide D66-stemmer.

    De SP ging hier nog veel verder en gooide zoveel water in de wijn dat er met de beste wil van de wereld geen wijn meer was waar te nemen. De landelijke SP heeft de Alkmaarse buitenspel gezet omdat het financieel niet klopte. Kan zijn, maar inhoudelijk deugde het ook al jaren niet.

  6. Even tussendoor. Je schrijft:
    ‘…locale of regionale kranten van subsidie voorzien zodat ze beter werk kunnen leveren zou uit kunnen monden in meer kiezers die beter snappen waar het om draait.’

    Wat je hier voorstelt klinkt mooi maar is een utopie; plaatselijk partijen hebben al lang een platform op Internet en in de sufferdjes maar dit wordt slechts gelezen door leden en een paar volgelingen. Weet je wel hoeveel hiervan ongelezen in prullenbak en bij het oud papier belandt?

  7. @Bertie: Klopt, maar ik bedoelde het anders en algemener. De locale journalistiek heeft erg veel terrein verloren, maar ook veel kwaliteit. Het moet allemaal snel en populistisch. Dat zou van mij wel een beetje gekeerd mogen worden door wat financiele steun. Landelijke omroepen krijgen immers ook steun op die manier. En met krant bedoel ik ook een gratis leesbaar deel op het internet. Onze regiokrant stopt het steeds vaker weg achter een betaalmuur en dan wordt het helemaal niet meer gelezen.

  8. Dit keer je niet, hoogstens kun je wachten op andere tijden.

  9. @Bertie; Dat zou goed kunnen en we lopen ook op dit gebied achter de USA aan waar de vervreemding van de politiek nog veel groter is en al veel langer gaande is.

  10. Dat ligt eraan. Obama vervreemdt van de haviken maar hier zijn meerdere partijen. Ik weet dat het naïef is maar ik heb nu eenmaal meer op met Europese ideeën.

  11. Ik hoorde op de radio verslag uit Alkmaar. Het is jammer dat de lokale politiek er niet in slaagt zichtbaar te worden. Het landelijke overheerst. Ook plaatselijke partijen brengen daar geen verandering in. Het overkomt ook mij. Tot mijn verbijstering las ik per ongeluk dat de burgemeester was opgestapt en er al een interim zat. Het hele voorliggende bijstandsgate was me ontgaan. Verplicht stemmen zoals Rob zegt….. Ik twijfel…..

  12. Een kleine aanpassing in het bericht; ‘voorlopig’ is er uitgehaald en onder de grafiek zit nu een link naar de officiele uitslag.

    Bij het tellen van de stemmen is me opgevallen dat het CDA winst heeft geboekt in het nieuwe buitengebied en verloren heeft in de oude gemeente Alkmaar. In zetels hebben ze er daar waarschijnlijk maar 3 gehaald. Helaas kan ik nog geen stemhoeveelheden per wijk, dorp, oude gemmente of stemlokaal vinden. Voor de VVD zou dit ook kunnen gelden, maar daar heb ik geen aanwijzing voor gezien.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑