Nov-26: Droom en Toekomst

Een week terug schreef Bittytje een stukje over dromen en dat zij daar niet zulke goede ervaringen mee heeft. Ik merkte daar al op dat ik gemiddeld positief droom en dat ik m’n dromen wat bij kan sturen. Wat ik niet schreef is dat er af en toe hele mooie tussen zitten, waarbij het probleem is ze te onhouden na het wakker worden.

De vorige nacht had ik er weer zo een, of beter de vorige ochtend tussen circa 8 uur en half negen. Ik droom ook het beste net voordat ik uit bed stap. In zo’n half uurtje kan ik enorm veel meemaken, alsof dromen een andere tijdschaal hebben. In dit geval liep ik door een prachtig slot annex winkelcentrum aan de oostkant van de Utrechtse binnenstad.

Ik kom niet zo vaak in Utrecht, behalve om er over te stappen op de vouwfiets richting familie in Nieuwegein. Daarbij neem me regelmatig voor om dan ook een uurtje door de mooie binnenstad van Utrecht te lopen, maar daar komt het door tijdegebrek nooit van. Nou, in deze droom dus wel. Schijnbaar was ik onderweg naar huis en had nog (heel) wat tijd om bij prachtig zonnig weer Utrecht te bekijken. En daar stuitte ik op een circa 5 verdiepingen hoog slot met mooie oude weggetjes er door met daaran prachtige oude winkels, waarbij het me duidelijk werd dat dit echt voor de tourist was bedoeld. De mensen in de winkels deden dan ook een soort rollenspel. En ik belandde nog in een soort touristentram (type cabrio) die er in een flinke vaart doorheen reed.

Dat het aan de oostkant van de Uterchtse binnenstad was, werd me al snel duidelijk. Er was ook een station aan een spoorlijn naar Amersfoort. Die trein moest ik niet hebben, tig dromen terug ben ik een paar jaar eerder al eens op dat station ingestapt en toen verdwaalde die trein in een Fries Waddengebied. Wel mooi, maar zo kom je dus niet thuis. Nee, ik liet dat station rechtsliggen en liep wat door dat prachtige slot met bovenop zelfs groene heuvels. Op de verschillende niveau’s waren ook (slot-)grachten met sluizen en zelfs kleine binnenvaartschepen. Kortom dingen die ik leuk vind.

Utrecht had er dus echt iets heel moois van gemaakt. Het had wat weg van een mix tussen Weilburg en een paar fraaie steden die ik afgelopen vakantie heb bezocht. (Die 2 mag ik nog niet verklappen, ik wil daar nog een fietsquiz over houden.) Maar neem van mij aan dat Utrecht zich met dit winkel-slot kon meten met de fraaiste touristenoorden. Ik keek er mijn ogen uit.

En dan te bedenken dat ik Hoog Catharijne bij Utrecht-CS de meest lelijke Shopping Mall van Nederland vind. Daar moest ik weer naar terug om de trein naar Alkmaar te nemen en net voordat ik daar was werd ik wakker. Een bekend probleem, ik weet niet echt van dromen waarbij ik in Alkmaar uit de trein stap.

Kortom, je hoeft dus helemaal niet op vakantie en kan gewoon thuis op bed mooie dingen meemaken. Mij zou het dan ook niet verwonderen dat er meer op deze CO2-vrije manier van vakantie-vieren wordt ingezet. Er bestaan al VR-systemen, maar ik kan me ook indenken dat er pilletjes komen om mensen plezieriger te laten dromen en dat er met computers droombeelden worden geinjecteerd. Denk aan dromen op bestelling. Ik weet niet of dit een goede ontwikkeling is, maar volgens mij gaat er meer op dit gebied komen. Het heeft ook voordelen voor mensen met vliegangst of die bijvoorbeeld slecht ter been zijn. Daarbij kan je mooi bepalen wie er wel of niet mee gaan.

Toch verwacht ik ook wel problemen. Als mensen altijd positief dromen, dan kan het zijn dat ze via dromen niet meer echt hun problemen verwerken.

Geplaatst op 2014-11-26, in Overmatig, Ximatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Je boft maar om zomaar vanuit je luie bed de mooiste dingen te beleven. Ik denk dat ik wat rare kronkels in mijn hersens heb want ik droom vooral rare dingen. Probleemdingen. Absurde dingen. Ik mix alles wat ik lees en zie op een dag tot een volkomen belachelijk verhaal. Maar ik droom ook wel eens oplossingen voor problemen!

  2. Het lijkt me een aangename droom en dat zonder pilletje of VR.
    Gevraagd aan familie en bekenden hebben meerdere mensen niet vaak mooie dromen, we mogen al blij zijn als het een willekeurig allegaartje is.
    Wat merkbaar van invloed is, zijn dingen in de directe omgeving: te warm dekbed, ijskoude voet buitenboord, inslapen tijdens het lezen van een boek waarvan het verhaal naadloos overgaat in een droom, bijvoorbeeld.
    Het herbeleven van voorbije problemen en zorgen vind ik uitgesproken naargeestig, bij het wakker worden zou ik graag gekozen hebben voor een pilletje ☺.

  3. @Bertie en Margo: Een week terug had ik nog een vervelende droom, die niet wilde. Ik bleef dan ook in kringetjes draaien en sliep daardoor niet goed. Maar volgens mij kwam dat omdat ik toen hoge koorts en een longontsteking had. Het was dus meer ijlen en steeds hoestend wakker worden. Dat kan je moeilijk als droom zien en overkomt me gelukkig erg weinig.

  4. Wat een mooie droom Ximaar! Ook een mooi en interessant Blogstukje, leuk thema, en wat een toeval, ik las vandaag ook iets dat me aan een oude droom deed denken. Dat vind ik er ook zo gek aan: dat je ze soms zo lang nog levendig kunt herinneren :-)
    Ik denk dat ik zulke middelen zou wantrouwen trouwens, als ik denk aan beroemdheden uit vroegere tijden (zoals die jongen van Pink Floyd), die in een trip zijn blijven hangen, dan zou ik eerst zeker willen weten dat er geen schadelijke bijwerkingen aan zitten :-)

  5. Mmm, ik heb de meest uiteenlopende dromen volgens mij. Maar velen eindigen niet goed en dan ben ik plots wakker op het door mij gewenste tijdstip. Een wekker heb ik dus ook niet. Het lijkt alsof mijn dromen me iedere ochtend doen ontwaken.

  6. Geen pilletje: vlees van wild eten met twee, drie glazen mooie rode wijn erbij en je gaat waarschijnlijk ook dromen. Dat het mooie dromen worden kan ik niet garanderen.

  7. @Sjoerd: Ik word doorgaans ook wekkerloos op een vast tijdstip (07:42) wakker en heb dan geen slaap meer. De koppeling met wel of niet (herinnerbaar) dromen kan ik niet leggen, het heeft bij mij meer te maken met het moment van inslaapvallen.

  8. @Emigrant: Alcohol zorgt er bij mij voor dat ik prima in slaap val, maar ik vind niet dat ik er betere dromen van krijg, eerder onrustigere. Ik ben ook minder goed uitgeslapen als ik wakker wordt. Dat geldt dan voor flink doordrinken van wijn of bier tot in de kleine uurtjes. Dat doe ik overigens erg weinig. Ik drink wel graag een paar glazen franse rosé of Italiaanse rode wijn bij een avondmaaltijd, maar dat is dan rond 19 uur ’s avonds en heeft volgens mij geen effect meer bij het slapen.

  9. Nu ik omdat niet meer werk wat meer in de rust kom krijg ik ook weer de prachtigste dromen. Meestal ben ik op een weiland buiten en ga ik met heel veel gezellige mensen hele leuke doen. Vannacht moest ik ook steeds met mijn twee honden een schildpad uitlaten. het was een hele toer om met dat beest naar een geschikte uitlaatplaats te komen. Ik verheug me nu al op de fietsquiz. Kan niet wachten

  10. @Hanscke: Grappig, ik weet er niet van dat ik ooit over een schildpad heb gedroomd. De afgelopen nacht was ik flink in de weer in Haarlem met een of ander Sinterklaasfeest. Heb ik dan ook maar mooi gevierd, want zelf doe ik er al jaren niet meer aan.

    Die fietsquiz is best lastig om rekening mee te houden. Dwz deze vakantie liep niet zo goed af door een voedselvergiftiginge, maar ik heb wel weer mooie plekken gezien. Schijnbaar zijn ook die overal.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

