Dec-02: Bibeko Fietspadsnelheid

Op dit moment is het zo dat er op fietspaden geen specifieke maximumsnelheden gelden. Dwz wel voor bromfietsen die buiten de bebouwde kom (bubeko) 40 km/h mogen en snorfietsen en snorscooters mogen daar maximaal 25 km/h. Fietsers mogen er 80 als de weg erlangs ook beperkt is tot 80km/h. Maar eigenlijk is het niet duidelijk of nog harder voor een fiets ook maar een bekeuring op gaat leveren. Fietsers rijden echter gemiddeld 17km/h en met trapondersteuning tussen 20 en 25 km/h. Een groep wielrenners kan het wel eens bont maken door met 40km/h over zo’n fietspad te rijden.

Toch zit daar niet de pijn en mogen ze dat voor mij zo laten. Het probleem zit binnen de bebouwde kom. Daar mogen snorfietsers en snorscooters nog steeds maximaal 25km/h en brommers mogen 30km/h op vrijliggende fietspaden. Voor een fiets geldt 50km/h binnen de bebouwde kom of 30km/h binnen een 30km-zone. In zo’n 30km-zone zijn vrijwel nooit vrijliggende fietspaden te vinden en daarmee geldt dus doorgaans dat fietsers tot 50km/h over fietspaden mogen. Een enkele leipe racefietser doet dit, maar de meeste fietsers laten dit uit hun hoofd.

Voor bromfietsen op de rijbaan geldt binnen de bebouwde kom (bibeko) een maximum snelheid van 45km/h, dat is dus 5km/h sneller dan buiten de bebouwde kom. Dergelijke regels die aan voertuigen hangen zijn redelijk krom. Misschien is het wel beter om een maximum snelheid aan fietspaden te hangen zoals nu maximumsnelheden aan gewone wegen hangen. Daarbij zou ik voor fietspaden en fietsstraten binnen de bebouwde kom pleiten voor maximaal 25km/h. Dus niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de snorscooters waar dat nu al voor geldt en voor de eventuele bromfietsen als die van zo’n fietspad gebruik moeten maken.

Bromfietsen moeten wat mij betreft zo min mogelijk op fietspaden binnen de beboude kom rijden en zoveel mogelijk op de rijbaan, wat nu al vaak het geval is. Fietsers die harder willen dan 25 km/h zie ik om dezelfde reden ook liever op de rijbaan, en dan ook met een helm op. Bij racefiersers geen probleem, die hebben al een helm op.

De reden is dat de fietspaden binnen de bebouwde kom vaak te druk zijn en te krap voor grote snelheidsverschillen. (Brom-)fietsers die daar te hard jakkeren veroorzaken overlast of op z’n minst een onprettig gevoel bij de gewone fietsers. Voor je het weet gaan minder ervaren fietsers een fietspad mijden en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Voor de meeste fietsers gaat er dan niets veranderen, ze zullen zich hooguit ‘verlost’ voelen van wat voorbij scheurende racefietsers. Voor de fietsers die harder gaan verandert er dus iets en het grootste deel zal dit graag zo willen. Op de rijbaan zijn de bochten veel ruimer en kunnen ze dus beter doorfietsen. Wat mij betreft mogen ze daar met de bromfietsen en auto’s 50km/h.

Een dergelijke regeling lost meteen het ‘probleem’ van de hoge snelheids elektrische fiets op. Die gaan dus naar de rijbaan met een helm op zoals de brommers nu. Zelf ben ik ooit op een smal fietsstoepje in Duitsland ingehaald door zo’n speed pedelec die met 45km/h op 5cm langs me suisde omdat er niet meer ruimte was op dat pad. Dat zijn zeer onwenselijke situaties, dat gaat de fietsveiligheid zeker niet verhogen. Gelukkig ben ik ze in Nederland nog niet tegen gekomen, maar ze schijnen hier wel te bestaan.

De grens van 25km/h lijkt me logischer en verstandiger dan de 30km/h waar de Fietsersbond in Franekeradeel proeven mee heeft gedaan. Franeker is echter geen Amsterdam. Daar is 30km/h op veel fietspaden ondoenlijk door de drukte, de bochten en de breedte. Zelfs 25km/h kan daar al voor overlast zorgen op fietsers die minder snel gaan.

Voor fietsstroken zou hetzelfde maximum moeten gelden, maar daar is het niet zo’n probleem, omdat de snellere inhalers daar toch al vaak naar de rijbaan moeten uitwijken om dit te doen.

Als zoiets al wordt overwogen, dan zou dat op z’n afgestemd moeten worden met andere landen in de EU of op z’n minst met Duitsland, België en Denemarken.

Advertenties

Geplaatst op 2014-12-02, in Fietsen en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Een mooi voorstel.
    Maximum snelheden voor fietspaden.
    Mag ik daarbij ook pleiten voor het handhaven en uitbreiden van fietspaden?

    Het opdoeken van fietspaden in wijkjes van 30 km per uur vind ik een ramp.
    Het onderbreekt op een onduidelijke wijze doorgaande fietspaden.
    Ook ontbreekt de overzichtelijkheid in woonstraatjes en woonerven.
    Wandelaars, spelende kinderen, geparkeerde auto’s en dan ook nog eens verschillende verkeerssoorten die elkaar ontmoeten is vragen om problemen.

    Vriendelijke groet,

  2. @Rob: Ik ben het met je eens dat het op het gebied van 30km-zones, speelstraten, winkelzones en schoolzones ook beter en eenduidiger mag. Ik kom daar later nog eens apart op terug.

    Er is een regeling dat in 30km/h-zones geen fietspaden of fietsstroken nodig zijn. Als dat zo is dan zou ik al op z’n minst willen pleiten om er 25km/h-zones van te maken.

  3. Ik vind het een goed plan. Het schept in ieder geval duidelijkheid.

  4. Het lijkt me wel een redelijk goed plan, nu nog voorleggen aan de juiste instanties.

  5. 25 km/h vind ik ook de max op fietspaden, wat er zich ook op voortbeweegt.

  6. Ik kan mij erhelemaal in vinden. Een maximum snelheid voor de fietspaden. Maar ik heb dus een sterk verouderde kennis. Vroeger was het zo, in de tijd van de mobyletjes, ik had een mooie spartabromfietsje, bromfietsen, buiten 40 km. en binnen 30km. Nooit geweten dat dit naar 45 binnen bebouwde kom is opgetrokken.

  7. @Hanscke; Binnen de bebouwde kom is het voor een bromfiets 45km/h als ze op de weg moeten en 30km/h als ze op het fietspad moeten.

  8. Over fietsen (èn Regio-blogs, èn terugkerende Bloggers) gesproken… ik zag in mijn link-lijstje dat één van de mooie foto-/fiets-blogs die ik graag las, is ‘teruggekeerd’ naar actief-bloggen: http://www.disjointedreality.com/
    Het Blog is wel Engelstalig, maar dat las jij vloeiend toch..?

  9. Het CROW-Fietsberaad houdt op 06-01-2015 een vrijwel vergelijkbaar pleidooi.

  10. Ik vrees dat een maximumsnelheid voor fietsers niet gaat helpen: er blijft altijd een groot aantal fietsers dat er zich niet aan zal houden, veel meer dan automobilisten. En wie gaat dat controleren? Zelfs in landen mét politie, zoals Duitsland, heeft die daar geen tijd voor.

  11. @Emigrant: Handhaving is nu al een probleem voor de snorfietsen die hier geen 25 maar soms wel 60 gaan. Het gaat er meer om dat er wat duidelijkheid komt die er nu niet is. Een groot deel van de fietsers zal zich er wel aan gaan houden. Dwz wielrenners zullen meer op de weg gaan fietsen. Iets dat al in delen van Duitsland gebeurt waar de fietspaden in de bebouwde kom vaak erg smal zijn.

    Het is natuurlijk wel eenvoudiger te controleren, waardoor handhaving eenvoudiger wordt. Maar ik verwacht daar inderdaad niet teveel van. Het zal meer werken als een adviessnelheid.

    Omgekeerd zijn de fietspaden nu verkeerd ingericht. Dwz als er binnen de bebouwde kom 50 op een fietspad mag dan moeten ze de fietspaden daarop inrichten. Dat is 2x zo breed als nu en veel ruimere bochten.

  12. Het idee om een maximumsnelheid aan een weg te hangen is zo gek nog niet, doch probeer niet om fietsers de auto in te jagen want dat gebeurt al teveel: als ik met de auto naar m’n werk rijd hoef ik slechts 1 drempel af en krijg ik overal asfalt. Met de fiets zijn die luttele 23 kilometertjes heus een peuleschil als je een beetje doortrapt, maar daarvoor moet ik meer dan 35 (!) hindernissen nemen met ontelbare klinkertjes. Leuk voor de tandarts. 25km/u is een heuse slakkengang, al helemaal op mijn ligfiets, maar bij gebrek aan snelfietspaden is een fietser gedwongen zich door die aaneenschakeling van bebouwde-kommen te worstelen met talloze drempels en hindernissen waardoor ik een zucht van verlichting slaak als ik eindelijk weer eens vaart kan maken.
    Juist een fietser is zich bewust van zijn/haar kwestbaarheid. Iedere maand wordt er wel een poging ondernomen om mij in ziekenhuis of graf te krijgen, meestal door auto’s. Neen, heus, ik zit niet op meer ergernis te wachten ander kan ik weer beter de auto in, ingeblikt en goed verzekerd als ik iemand aanrijd. Dus pak het probleem bij de bron aan: gemotoriseerd op de rijbaan en trek de max. snelheid gelijk voor alle gemotoriseerd.

  13. Voor diegenen die het nu nog niet (willen) begrijpen: helpt de motor mee boven de 25, dan wordt het categorie bromfiets, klasse 45. Helpt de motor ook nog mee boven de 60 of 80 dan wordt het categorie auto. Kijk maar naar Twike of ligfiets met trapondersteuning (die krijgen allebei in hun eigen categorie een nummerplaat). Mijn 45km e-scooter wordt toch niet ook spontaan een e-bike als ik er een met de accu verbonden knijpkat op monteer? Ongeacht of ik die met hand of voet bedien?

  14. @Ton; Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk ben je hier via het Fietsberaad gekomen, die hadden een iets andere visie, maar toch scheelt het niet zoveel. Probleem waar ik het vooral over had waren de volle fietspaden binnen de bebouwde kom. Hierboven het Molentochtpad in Alkmaar-Noord. Gaat goed rechtdoor, met ongelijkvloerse kruisingen en is 4 meter breed. Toch is dat te smal voor fietsers die daar sneller willen dan 20km/h, omdat je dan steeds in moet halen en last hebt van de tegenliggers. Op rustige momenten is er niets aan de hand, maar het probleem is dat school- en woonwerkfietsers vaak gelijktijdig hun spits hebben.

    98% fietst binnen de bebouwde kom langzamer dan 25km/h. Voor die 2% aparte snelstroken aanleggen gaat me wat te ver. Zij kunnen zich wat mij betreft beter schikken in de snelheid van de rest of anders kiezen voor de weg. Omgekeerd zou ik niet willen dat ouders langer hun kinderen naar school blijven brengen omdat ze het link op het fietspad vinden. Als fietsminded-persoon vind ik dit een luxe probleem waar over nagedacht mag worden.

    Ligfietsen zijn er in veel varianten, 2 of 3 wielen, sigaar of open, hoog of laag, langzaam en snel. In het totaal zie ik ze erg weinig. Zo’n sigaar heeft het op dat pad hierboven in de spits erg moeilijk door de slechtere wendbaarheid. Als ik al een sigaar zie, dan rijdt die op de rijbaan. Zelf vind ik dat ook link, omdat ze zo laag zijn. Maar hun aandeel in 20 jaar tijd is zo minmaal dat ik niet vind dat daar veel geld in moet worden gestoken, als er oplossingen te bedenken zijn.

    Met de hoge snelheids elektrische fiets verwacht ik ook dat het niet veel populairder zal worden dan de ligfiets. (Hier in de regio Alkmaar heb ik er nog niet een zien rijden.) Sterker nog een deel van de ligfietsers zal daar op over stappen of gaat de ondersteuning in zijn sigaar stoppen. En eigenlijk is dat er al jaren in de vorm van de Twike waar er ook maar een handje vol van in Nederland rijdt.

    Op zoiets hoort een nummerbord en daar hoort een rijbewijs bij. Veel oudere fietsers hebben nu al reactieproblemen boven de 20km/h met hun e-bike. Omgekeerd zie je niemand met een ligfiets boodschappen doen en dat zal met speed pedelec ook zo zijn. Ze zijn te bang om hem in de stad te parkeren en pakken dus even de stadsfiets voor zoiets. Speed pedelecs, ligfietsen maar ook racefietsen worden dan ook meer buiten de bebouwde kom gebruikt en daar is vaak ruimte genoeg op het fietspad. Daar moet je het fietspad niet beperken tot 25km/h, maar dat wil het Fietsberaad ook niet.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s