Dec-20: Bal des Vaderlands

Een paar weken terug kreeg ik 2 mailtjes. Een van Peter dat hij stopt met zijn Blogparel-verkiezing en 1 van OZ of ik mee wilde werken aan de Blogger des Vaderlands-verkiezing van het Blogbal. Eerst maar even dat ik het jammer, maar ook erg begrijpelijk vind dat Peter er na 4 jaar mee is gestopt. Het initiatief was leuk, maar na wat bijschaven lukte het in mijn ogen niet echt dat het meer bloggers onder de aandacht bracht. En dat leek mij de hoofdopzet.

Als winnaars kwamen er bloggers uit die later (en/of eerder) nog geen 5 berichten per jaar produceerden. Dat zijn voor mij geen bloggers (m/v) maar verhalenschrijvers in ruste. Daarbij kwam dit jaar dat Peter zijn eigen blog volledig links liet liggen en mogelijk (teveel) tijd in Sargasso stopte. Ik vind Sargasso niet slecht, maar heb daar weinig mee. Bij mij valt Sargasso ook niet onder een blog, maar onder een webkrant of webmagazine. Een blog vind ik iets persoonlijks. Maar door deze gang van zaken zag ik het aankomen dat het met de Blogparel mis zou gaan. Want ook daar stak Peter geen tijd meer in.

Op de mail van OZ, met de vraag hoeveel blogs ik zou willen bekijken en beoordelen ter verkiezing van Blogger des Vaderlands, heb ik na een week geantwoord met 0 (nul). Dat neemt niet weg dat ik het een goed en leuk initiatief vind, maar dat zij voor zoiets toch niet bij mij moeten zijn. Dat ligt volledig aan mij. Ik ben geen lezer en lees dus ook geen blogs die me niet aanspreken. Ik gaf dat al aan bij Sargasso, maar dat geldt ook voor de meeste blogs die op Nurks verschijnen. Geen Stijl, Krapuul of Fok bezoek ik nimmer. Daarentegen lees ik wel bij Mack en anderen die in het geheel niet met dit soort verkiezingen mee willen doen. Die bloggen voor de aardigheid en niet om iets te winnen.

De Blogger des Vaderlands is ook tegenstrijdig met mijn eigen stokpaardje: Regiobloggen. Iemand die vooral over de eigen regio of eigen stad blogt is niet echt geschikt als Blogger des Vaderlands, waar je een nationaal geinteresseerde blogger voor nodig hebt. Er zijn zeker goede nationale bloggers, maar de meeste reageren met een eigen sausje op het landelijke nieuws, zonder ergens echt zelf bij betrokken te zijn geweest. De kans dat zoiemand aanwezig was bij een nationale gebeurtenis is klein. Laat staan dat zoiemand bijvoorbeeld onlangs in het Torentje was om echt iets toe te kunnen voegen aan het zorgdebat van de afgelopen dagen. Op locaal of regionaal gebied zijn bloggers veel meer zelf betrokken bij wat er in zijn of haar omgeving speelt.

Het blogbal heb ik 1x bezocht en van een 2de keer is het nog niet gekomen. Afgelopen jaar koos ik voor de Blogparel in Utrecht en liet ik het Blogbal in Amsterdam schieten. Het Blogbal is de tegenhanger van het Boekenbal. En zij organiseren dit jaar dus de Blogger des Vaderlands. De keer dat ik bij het Blogbal was, was vanwege de Blogparel-uitrieking die toen nog op het Blogbal plaatsvond. Dat was overigens geen succes en dat lag niet aan het Blogbal. Het Blogbal zelf sprak me daarbij ook niet echt aan, maar ik ontmoette er wel een paar blogkennissen, waar ik anders 800 km voor moet fietsen.

Volgens mij zou het wel wat zijn als Elja Daae, Carolien Geurtsen, Jolie, Vrouwke van Stavast en bijvoorbeeld Sylvia Kuijsten meewerken in de jury voor de Blogger des Vaderlands. Gewoon omdat er meestal teveel mannen in dergelijke juries zitten en deze vrouwen er op een andere frisse manier tegenaan kijken.

Nadeel van in de jury zitten is dat je zelf niet verkozen kan worden tot Blogger of Blogster des Vaderlands. Bij deze de vraag om mij niet te nomineren, gewoon omdat dat ik geen nationale blogger ben. Die kans is ook klein, want zoveel bezoekers komen hier niet. Zelf denk denk ik dat Aad Verbaast Johan de Witt, Lehti Paul, Rob Schimmert en Santebrun kans maken op deze prestigieuze titel. Peter van de voormalige Blogparel zou ik deze titel ook best gunnen, maar dan zou ik dus eerst zijn stukken bij Sargasso eens moeten opzoeken.

Geplaatst op 2014-12-20, in Kiesmatig, Webmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Ik moet bekennen dat ik deze prijzen helemaal niet kende. Ze spelen zich denk ik af in een deel van Blogland waar ik zelden kom.

    Maar wel leuk om hier over te lezen!

  2. Interessante vragen allemaal Ximaar… :-) Ze spelen zo ongeveer de hele middag in mijn hoofd nu, maar een GOEDE reactie…?

    Soms bekeek ik de nominaties, en dacht dan dingen als….. “Tjee…. veel uitdrukkingen en platgetreden woordpelingen, ergens ‘munt uit slaan’, ‘zonder blikken of blozen’ , ‘twee handen op een buik’ enz enz, bijna of je op een ex-klokkenluiders/trollende-rokers-site terechtgekomen bent.

    Ook kreeg ik wel ‘ns het idee dat “de juiste kennissen hebben” heel erg belangrijk was, een soort ons-kent-ons-verkiezing :-/

    Wat ik sterk vind aan de ‘nederlandse blogosfeer’ is de gave om het kleine groot te maken. Inderdaad: die regio, de niche-waarin-iemand-expert-is, of het kleine alledaagse.

    En “groot” hoeft dan niet in “lange stukken” met veel te veel bijvoeglijk naamwoorden en platgetreden uitdrukkingen, maar gewoon eerlijk en direct. Met humor. Zelfrelativering. Zeg, zoals Mack schrijft.

    Ik zag dat (in de tijd dat ik dat soort verkiezingen nog een beetje volgde) niet terug in de verkiezingen, het leek eerder een soort “Beste Duitse Blog In De Nederlandse Taal” te worden. (Duitse Blogs blinken uit in lange ‘ik-doe-alsof-ik-journalist-ben-blogs’, de persoonlijke expertise is vaak afwezig. Enkele Duitse blogpareltjes uitgezonderd.)

    Voor het landelijke nieuws of de politieke commentaren hoef ik niet per se een blog te lezen, ik heb al een Volkskrant ;-)

    M.a.w., ik wil best meebeoordelen, maar dan alleen op schrijfstijl en niet op “ons kent ons”, want helaas: ik ben daar te verlegen voor en ga nooit naar blog/twitterfeestjes ;-}

  3. @Liesje V: De blogwereld is erg divers. Ik ken de meeste van deze bloggers wel, maar met een flink aantal heb ik weinig en kom er zelden. Kan nog erger met quiltbloggers, babybloggers, huishoudblogers, opmaakbloggers, loop- of fietskilometerbloggers. Ook daar ben ik snel mee klaar. Gelukkig blijft er nog veel over waar ik wel regelmatig kom

  4. @Jolie M: Wat een lange inhoudelijke reactie. Wil je m’n blogsels niet al te serieus nemen, mogelijk is dat slecht voor de fietsvaardigheid en dat wil ik niet op m’n geweten hebben. ;-)

    Overal bestaat ons-kent-ons. Daar is weinig aan te doen. Bij de Blogger des Vaderlands verwacht ik niet dat dat doorslaggevend is en dat andere meningen juist welkom zijn. Gold overigens destijds ook voor de Blogparel. De grootste ellendeling waren de Dutch Bloggies die gekaapt werden door de marketingkliek. Ik denk dat die dit soort goedbedoelde initiatieven een slechte naam heeft bezorgd. Gelukkig is die al weer jaren terug gestopt.

    Nog vergeten dat een Blogger des Vaderlands ook verplichtingen geeft zoals een Dichter des Vaderlands. Elke keer als er een MH17 neerstort of een zorgwet sneuevelt moet de BdV daarover bloggen.

    En als Mack zo in de put blijft, dan stuur ik Anna-Maria op hem af, die blogt tegenwoordig ook weer wat vaker.

  5. Hihi.. ja sorry, ‘serieus’ is zo ongeveer my middle name ;-} (Jouw reaxies op mijn blog zijn trouwens ook meestal inhoudelijk (fijn!) dus, ik wilde me niet met een “Jaa, mee eens!-je” vanaf maken ;-))

    Je hebt gelijk, de Dutch Bloggies hebben de verkiezingsbranche waarschijnlijk een slechte naam gegeven. Goed om te horen dat het bij de Blogparel/BdV anders is/was ;-/

    Mack zou een goede BdV zijn, misschien zou het hem ook een beetje uit de put slepen: als hij zijn talent kan loslaten “Het Vaderland”, ziet hij misschien weer meer slapstick.. (Maar misschien neem ik het nu te serieus ;-))

  6. Ik sta vrij hoog in ranking in blogland, maar ik doe het helemaal voor mijzelf, omdat ik het leuk vind. Ik sta dan ook niet op prijzen te wachten. Veel echte bloggers haken langzamerhand af, zoals o.a. brillie. Destijds moest je blij zijn als je een linkje bij hem kreeg, hij gaf er maar vijftig uit… Ik kijk niet eens of ik wel ergens op een linklist sta. Ik ga al jaren mijn eigen weg en ben daar heel tevreden mee.

  7. @Jolie: Een aantal jaren terug heb ik wel eens bedacht om Mack voor zoiets voor te dragen, maar dat wilde hij destijds niet. Ik ga er van uit dat hij er nog zo over denkt. Anders zou ik hem meteen voordragen aangezien dat lekker detoneert met de andere te verwachten gegadigden.

  8. @Sjoerd: Dit soort dingen zijn wat mij betreft ook echt voor de leuk, maar om dat het nationaal is past het niet meer zo bij mij.

    Brillie heb ik een paar dagen terug uit m’n lijst gehaald. Ik keek er niet zo vaak en zag nu dat ie gestopt was. Toch komen er ook weer bloggers bij, maar veel daarvan bloggen over zaken waar ik niets mee heb. Je moet dan denken aan reispromotie en gekleurde nagels. Sommigen denken daar rijk mee te worden via dat Telegraafgedoe.

    Bij jouw komen ook veel bezoekers en bloggers uit Vlaanderen. Om de een of andere reden heb ik erg wenig met Vlaamse blogs. Ik heb er nog geen gevonden waar ik dageleijks even kijk omdat ik het zo leuk en/of interessant vind.

  9. Ja, dat kan ik me goed voorstellen Ximaar, dat Mack dat (ook nu nog steeds) niet ziet zitten. kSnap het denkik wel, de spotlights, de aandacht, wat moet je zeggen op zo’n bijeenkomst, kzou er ook tegenop zien.

    Ja, wat Sjoerd zegt herken ik ook… De stoppende bloggers… ik werk mijn lijstje de laatste tijd vaker bij.. Soms zet ik URLs tussen comment-tags, in de hoop dat het ‘uit de-lucht-zijn’ iets tijdelijks is. Maar gelukkig kon ik Anna-Maria en Martijn Benders weer terugplaatsen. Prettig als er ook wat dwarse geesten (als Benders) terugkeren met een weblog.

  10. Ik ken alleen Rob Schimmert uit je lijstje, maar er zijn er kennelijk meer. Rob is natuurlijk uitermate geschikt als blogger des vaderlands, omdat hij de waarden van het vaderland verdedigt en de overschrijdingen constateert. Het is soms jammer dat hij geen wetgever is.

  11. Ik heb niets met ‘wie-is-de-beste-lijstjes’ en wedstrijdjes. Dit met de bloggers komt op mij over als elitair gedoe. Een blog is zo persoonlijk dat een ‘beste’ m.i. niet kan worden aangewezen. Ik moet er zelf niet aan denken dat massa’s bezoekers mijn blog plat lopen. Gelukkig is dat niet het geval, en ik lees er ook maar een stuk of 8.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

