Dec-27: Zwerffietsquiz 2014.1 Opl.

Hieronder staat het oorspronkelijke bericht met de quizvraag. Emigrant had het deze ronde exact goed, het ging om Bohmte. Ik heb daar al eerder overnacht, maar dat was in een tijd dat ik er nog geen weblogberichten over schreef. Aan die hint hadden de meesten niets. Hooguit werd Bytheway hierdoor op een dwaalspoor gezet, want ik heb ook wel eens in Diepholz overnacht.

Toch was dat deze keer niet mogelijk, zie daarvoor het kaartje hieronder.

De dikke rode lijn is de eerste dag van Hengelo naar Lingen, waar ik 60 fietskilometers voor gebruikte. Van Lingen fietste ik 95km naar het oosten en met eenzelfde omfietsfactor zou dat ergens uitkomen op de zwarte halve cirkel rechts. Maar er was ook een aanwijzing over een omleidingsbord dat bij Freren stond (F op het kaartje). Vervolgens had ik het over een vorstelijk plaats waar in Fürstenau mee bedoelde (V op de kaart). De laatste aanwijzing betrof een Romeins themapark (R) dat tussen Bramsche en Bad Essen ligt. Als laatste hint gaf ik aan dat er een redelijk station aan een hoofdspoorlijn was. Die spoorlijn loopt tussen Osnabrück en Bremen en heeft haltes in Bohmte, Brockum en Diepholz (S op de kaart). Vanaf dat Romeinse Themapark bleven zo weinig kilometers over dat het alleen nog Bohmte kon worden. Ik heb dan ook meer omgefietst/geslingerd dan de vorige dag.

Uitslag eerste ronde

1.10p Emigrant (Bohmte 0.0km)
2. 9p Emartin905 Preussisch Oldendorf 16,3)
3. 8p Cohler (Melle 20,3)
4. 7p Hanscke (Osnabrück 21,4)
5. 6p Bytheway (Diepholz 30,2km)
6. 5p Pjotr (Bünde 31,2)
7. 4p Bertie (Alfhausen 33,1)
8. 5p Jolie (Recke 44,9)

Er volgen nog circa 4 rondes, ronde 2 begin op 10 januari.

Oorspronkelijk bericht:
De Kerst is achter de rug en ik verwacht dat de (vaste) bezoekers van dit weblog nu wel weer wat tijd hebben voor de jaarlijkse gokquiz. Ik heb er lang over moeten denken of m’n afgelopen fietsvakantie wel de moeite waard was voor zo’n quiz. Dat ik over m’n vakantie zou bloggen stond wel vast, al is het maar voor m’n eigen fotoalbum.

Maar dit jaar ging het na 2 weken lekker fietsen goed mis. Ik liep (darmmatig ongecontroleerd) leeg en brak m’n vakantie af. Leeglopen doe ik liever (niet en anders) thuis, in plaats van een week in een hotel. Voor die tijd kwam ik wel door mooie plaatsen en gebieden.

Bij het vertrek had ik geen idee waarheen ik wilde. Ook dit jaar weer een week en misschien wel 2 weken te laat vertrokken. Ik kan nu eenmaal zelf bepalen wanneer ik ga en wacht daar het weer voor af, maar ook andere min of meer verplichtingen waar het de familie en/of vrijwilligerswerk betreft.

In elk geval moest ik weg, want anders worden de dagen nog korter en kouder. Ik wilde ook vooral fietsen en eigenlijk maakte het me niet eens zo uit waar ik dat doe, als het maar hoofdzakelijk op plekken is waar ik nog niet ben geweest.

De eerste dag (9 september) bedacht ik om het rustig aan te doen en daar heb ik me aan gehouden. Eerst met de trein naar Hengelo en vandaar 60 km gefietst naar Lingen, net over de Duitse grens aan de Ems. Ging prima en ik was meteen in de vakantiestemming.

Lingen ligt daarbij aan een hoofdspoorlijn en vandaar zou ik met de Duitse trein een stuk kunnen overslaan naar bijvoorbeeld Oostenrijk. Maar het fietsen ging zo lekker dat ik de 2e dag (10 september) oostwaarts doorfietste en moeiteloos 95 km wegtrapte. En eigenlijk mocht dat ook wel. Bij aanvang was ik 10kg te zwaar. Na 25 km trof ik dit grappige omleidingsbord, wat meer iets is voor een wegzoekende herdershond. Wat verder kwam ik langs een leuk ‘vorstelijk’ plaatsje. Vervolgens maakte ik een ommetje langs een groot Romeins themapark en belandde zo uiteindelijk in een plaatsje waar ik al 3x eerder overnacht heb.

De reden is eenvoudig, er is een goed hotelletje en het ligt ook aan een belangrijke spoorlijn. Een van die overnachtingen was dan ook op een terugreis met de trein, waarbij ik bedacht dat ik te laat in Nederland zou komen om Alkmaar te kunnen halen.

De vraag is deze keer dan ook:

Waar overnachtte ik na m’n 2de fietsdag?

Vermeende oplossingen gewoon weer in de reaxi’s hieronder. Iedereen mag zoveel gokken als gewenst, per deelnemer telt alleen de laatste gok. Het gaat er om wie er het dichtste bij komt; die krijgt 10 punten, de volgende 9 etc. Het kan zo uitkomen dat meer mensen hetzelfde bedenken en dan krijgt de eerste de meeste punten en de volgende 1 punt minder.

Bij deze eerste ronde is er ruim de tijd voor het gokken. Ik moet de foto’s van de vakantie nog uitzoeken en daarna nog de verslagen van de eerste 2 dagen verzinnen.
Donderdagavond 8 januari rond 23:58 hoop ik zo ver te zijn en wordt deze ronde gesloten. In totaal verwacht ik een ronde of 5 met een ritme van ongeveer 1 per week.

Hier alvast een landkaartje met de eerste fietsdag. Google heeft hun kaarten-editor vernieuwd en verslechterd. Er zijn opties verdwenen en dat is jammer. Moet nog eens nadenken of ik niet beter zelf een kaart in Paint kan maken.

(Plaats alleen een woon slaapplaats en geen ondersteunende dingen, die de gokken van latere gokkers kan beïnvloeden. Ik haal zoiets vrij snel weg. Later is er na de oplossing alle ruimte om er over door te meutelen.)

Geplaatst op 2014-12-27, in Gokmatig. Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

1. Oei, Xi, die is moeilijk… :-) Gisterenavond las ik ‘m al, en kwam in de buurt van het Themapark, maar ik gok nog niet, want ik wil het preciezer weten.

Btw, mooie foto met die beesten en schapen, ‘wat voor dieren zijn Freren’ vraag je je dan af ;-)

2. emartin905

Ik denk dat het Preußisch Oldendorf is :-)

3. Mijn gok is Bünde, maar dan heb je ergens een stukje afgesneden.

4. Ik zoek nog even.

5. kHeb al n gebied afgezocht dat groter is dan heel Nederland ;-) sjonge jonge, wat is daar veel ‘bewoning’!

6. Ik zoek nog steeds maar kan niets met zekerheid bepalen. Gezien de fouten die ik altijd maak met deze quizzen durf ik niets meer in te vullen. ☺

7. Ik ga voor Osnabrück. ik moet ten slotte toch ergens beginnen.

8. @Bertie: Er moeten wel wat verliezers meedoen, want anders kan ik geen winnaar aanwijzen. ;-)

@Jolie: Maak het niet te moeilijk, het is maar een gokje zonder financiele gevolgen.

9. Hoe doe je dit nu weer, een 27 december bericht boven een 29 december bericht plaatsen, jij tovenaar!

10. @Mack, dit is een plackbericht die na de gokperiode weer terug gaat naar de juiste pleck.

11. Ik sluit me aan bij Bertie, gezien de fouten die ook ik er altijd mee maak :-)
    Er zit voor mijn logicagevoel (??) wel een onduidelijkheidje in: je moeiteloos weggetrapte 95 KM, kwam die bovenop die 60 KM of, was 95 KM het totaal van die dag?

Enfin, ik gok Recke, daar woont één van de twee P.’s die laatst in mijn “Berlijnse-muur-quiz” voorkwamen :-) En daar zou ik zelf aanbellen ;-) Zijn woonplaats heb ik zovaak voorbij zien komen bij deze zoektocht, naar spoorrails, themaparken and you name it ;-)

12. @Jolie: Vanaf Lingen heb ik de 2de dag 95 km gefietst. Het totaal vanaf Hengelo was dus 155 km in 2 dagen. Waarom hoef ik zoiets nu niet aan je wettelijke IP-genoot uit te leggen. ;-)

13. @Xie, omdat programmeurs veel letterlijker lezen? ;-) ;-)

14. (ik lees dan weer zoiets als “bij aanvang was ik 10 kilo te zwaar” en schiet dan meteen, hup, weer terug in de tijd ;-})

15. Ik gok alleen maar mee om iemand te laten winnen, begrijp ik ;)

16. Zonder naar de andere reacties te kijken zeg ik: Bohmte.

17. Melle

18. laat ik ook een gokje wagen, Diepholz geen idee waarom klink wel leuk.

19. Wow! Wat ben ik goed hè!

20. Inderdaad @Emigrant! :-)

21. Dat wou ik maar even horen, van een ander. Dankjewel.