Dec-29: De Opjager

Een maandje terug kwam ik het voetgangerslicht, dat hiernaast staat, tegen op Overstad. Bovenin gewoon het rode mannetje en onderin de groene. Maar als die groene oplicht, dan telt op deze in de bovenste een getal af in resterende secondes.

Aftellers kennen we al langer, maar die zijn er vooral voor de fietsers om aan te geven hoelang je moet wachten eer er groen komt. Dat moet de zogenaamde roodlichtnegatie tegengaan. Ofwel het idee dat de fietsers toch nooit aan de beurt komen en je beter meteen door het rode licht kan fietsen. Het is niet duidelijk of het helpt.

Maar deze optie is dus voor de voetgangers en geeft helemaal niet aan hoelang het duurt eer je groen oversteeklicht krijgt. Nee deze ‘Afloper’ geeft de resterende groentijd aan en volgens mij jaagt dat de overstekers onnodig op. Voor je het weet gaan mensen bij de laatste secondes rennen en dat moet je echt niet willen. Bij de ANWB las ik dat mensen deze teller niet echt begrepen. Niet zo gek als ie duidelijk wat anders aftelt als bij een verkeerslicht voor fietsers. Alleen al om die reden zou je dit niet moeten willen.

Met een beetje geluk trekken de meeste voetgangers zich niets van deze onzin aan. Eigenlijk is het al godsgeklaagd dat een voetganger vaak 2 lichten per oversteek heeft; een op het middeneiland en een aan de overkant van de weg. Vaak zijn die middeneilanden zo smal dat er geen kinderwagen op past en daar zou je dan een cyclus van zo’n 60 seconde tussen de auto’s moeten wachten, omdat je slecht ter been bent en de overkant niet in 1 keer kan halen? Gelukkig zie ik vrijwel nooit zo’n wachter tussen de rijbanen.

Kortom gewoon de oversteek afmaken, net als de fietsers en de auto’s. Als een oversteek door meerbanigheid te lang wordt, dan maken ze maar een tunnel of een brug.

Een verkeerslicht kent 4 fases. Bij groen mag je oversteken, bij oranje stoppen als dat nog lukt en bij rood wachten. Maar na het begin van rood is er nog een zogenaamde ontruimingstijd, voordat het kruisende verkeer groen krijgt. Die ontruimingstijd moet voldoende zijn om met de fiets, te voet of met de auto de overkant te halen eer kruisend verkeer groen krijgt. Voetgangerslichten hebben geen oranje, in plaats daarvan knippert het groene licht een paar keer net voordat het rood wordt. De remweg van een voetganger is dan ook het kortst.

In Nederland en andere Europese landen die ik ken staan de lichten voor de voetgangers altijd aan de overkant, terwijl de lichten voor de auto’s en fietsers bij het begin van de oversteek staan. Amerikanen (dus ook Canadezen en waarschijnlijk de overige opwonenden van de America’s) en bijvoorbeeld Aziaten hebben alle verkeerslichten aan de overkant. Dan kan je dus ook het licht van een ander bekijken. Ik vind dat wel prettig en je hoeft niet zo omhoog te kijken.

Ik weet niet wat beter is, maar weet wel dat 2 systemen door elkaar niet slim is. En dat merk je vooral bij onze fiets- en voetgangerslichten die naast elkaar vaak tegelijk op groen gaan. De fietser moet omhoog kijken naar het licht aan zijn kant en de voetganger moet naar zijn licht kijken dat aan de overkant staat. Ze gaan dus doorrgaans gelijk op groen, alleen gaat die van de fietsers later op rood. En dat komt omdat een voetganger meer tijd nodig heeft om de overkant te halen.

Met zo’n eiland in het midden zie je dan ook dat het eerste licht halverwege eerder op rood gaat dan het licht voor het 2de stukje. Dat is dan ook de reden dat je eigenlijk nooit mensen treft die halverwege zijn gestrand en daar nog een cyclus moeten afwachten voor het 2de deel. Je kan dus ook net zo makkelijk alleen het eerste licht aan de eigen kant zetten (naast die van de fietsers) en de voetgangers eerder rood geven omdat die langer over de oversteek doen.

Neem aan dat het allemaal zo ‘gegroeid’ is, maar wat mij betreft mag hier toch nog een keer over worden nagedacht en dan ook gelijk met de buurlanden. Zo hebben de Duitse lichten na rood nog oranje om op te trekken. Geen idee of dat nuttig is, maar waarom zij wel en wij niet?

Advertenties

Geplaatst op 2014-12-29, in Alkmaar en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Nadenken of gewijzigde inzichten doen ze hier niet aan. Dat kan of pijn in het hoofd opleveren of pijn in de beurs…

  2. Het aftellen voor groen vind ik een mooie verbetering.
    Het opjagen naar rood vind ik onzinnig.

    Wel wil ik pleiten voor meer groene golven voor de fietsers.

    Vriendelijke groet,

  3. Het aftellen lijkt me ook afleiden van de aandacht voor de rest van het verkeer; (=ik herinner nog hoe we L. zodra ze kon lopen geleerd hadden op groen licht te wachten, reed er prompt een auto plankgas door (zijn) rood; zo leerde ze meteen ook dat je ‘om je heen moest blijven kijken’ op het zeebrapad met groen licht.)

  4. Dat aftellen bij voetgangers is zeker een optie voor het groene licht wat gaat knipperen voordat het op rood gaat.
    Verkeerslichten voor fietsers hebben meestal een klein licht op oog hoogte.
    Dat aftellen bij fietsers vindt ik wel prettig, het geeft aan hoelang het nog gaat duren, wat je anders niet weet.En het houdt je bezig.
    prettige jaarwisseling en een gezond 2015.

  5. Dergelijke verkeerslichten ken ik niet maar aftellen naar rood lijkt me onnodig.
    Even afdwalend – ik heb nooit begrepen waarom er aparte stoplichten zijn voor voetgangers en fietsers. Eén lijkt me genoeg, tussen fiets- en voetpaden in.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s