Jan-03: Nieuwjaarsfik

De laatste jaren is zomaar deze traditie uit Alkmaar verdwenen. Vooral bij het Scharlo en in Oud-Overdie was het gebruikelijk om oude kerstbomen aangevuld met een stapel zwerfpallets net op de eerste minuut van het verse jaar in de hens te steken. Dat zorgde wel eens voor een flinke kuil in het asfalt en er waren dan ook wat tegenstanders.

Dit jaar zat ik rond die tijd in het midden des lands en hoorde daar een paar uur later dat er in Alkmaar iets in de fik stond. Goed gevolgd heb ik het toen niet en gisteren ben ik maar eens de krant gaan lezen en liep ik er ‘toevallig’ langs. Ik was zeker niet de enige ramptourist en de horeca spint hier vast garen bij.

Deze keer was het op een totaal andere plek in het geografische midden van de binnenstad en niet goed vanaf de weg te zien. Je kan daar ook moeilijk oude kerstbomen naartoe slepen. Uiteindelijk was het wel een flinke fik, wat vooral door de late ontdekking zal zijn gekomen. De Alkmaarse brandweer schijnt een van de vlotste te zijn en de kazerne is dichtbij. Maar ja, als de brand laat wordt ontdekt dan is er geen houden meer aan.

Boven de getroffen winkelpanden woonden wat mensen, maar die waren niet thuis of zullen het eerst niet goed gezien hebben door de afleidende flitsen van het vuurwerk. De kans dat het door een afzwaaiend vuurwerk is gekomen is groot, maar ik begrijp dat dat waarschijnlijk niet meer te achterhalen zal zijn. De brand heeft teveel sporen gewist.

Het gaat om 3,5 winkelpanden aan de Langestraat. Een daarvan had oude zijmuren, maar aan de voorkant was er smaak nog kraak aan. Gewoon schoenen- en klerewinkels met onder grote glazen etalages, die de indruk van 1995 geven en waarschijnlijk in die tijd zijn opgetrokken. Daarboven wat woningen. Daarachter platte bitumen daken om zo de winkelpanden zo diep mogelijk te maken of bijvoorbeeld voor een magazijn. Als het herbouwd wordt, dan kan het er hooguit van opknappen. Tegenwoordig wordt er weer meer traditioneel op dergelijke plekken gebouwd.

Aan de achterkant tegen de Gedempte Nieuwesloot hebben ook wat panden last gehad, maar dat was meer waterschade door het blussen.

Een van de ‘oorzaken’ zal het platte dak zijn geweest. Als daar een vuurpijl op valt, dan rolt ie er niet van af een goot in. Maar met een gewone vuurpijl is er ook tekort brandstof een een gat door het dak te smelten. Flinke bommen gaat ook niet lukken, je hebt een lanceerinrichting nodig om de 15 meter hoogte en 30 meter afstand te overbruggen.

Als het al vuurwerk was, dan vermoed ik dat het zo’n lichtkogel is geweest. Die dingen zie je nog regelmatig door het luchtruim gloeien. Ze kunnen behoorlijke afstanden afleggen. Als de brandstof in de lucht opraakt, dan is er weinig aan de hand. Eigenlijk zijn ze voor de zeevaart en vallen na een tijdje in de zee. Op het land kunnen ze wel eens op een dak vallen. En natuurlijk worden ze niet legaal verkocht.

En als zo’n ding nog een kwartiertje op een dak nagloeit, dan smelt ie wel door een bitumen dak en heb je flinke ellende. Wat ook goed kan is dat brandbare spullen op het dak stonden. Iedereen kan er van alles opzetten, van de weg is het toch niet te zien. En als in zoiets een vuurpijl valt dan kan het ook meteen raak zijn.

Waarschijnlijk moet je het in dit soort oorzaken zoeken. Andere oorzaken zoals dat klerewinkels het erg moeilijk hebben door intenetaankopen en een overschot aan die klerewinkels lijkt mij te ver gezocht. Je moet wel erg ten einde raad zijn om op een dergelijke plek iets in de fik te steken in de hoop dat de verzekering meer oplevert. Daarbij zijn de verzekeraars niet gek, die vissen wel uit dat bijvoorbeeld de verzekerde waarde in het afgelopen jaar enorm is opgeschroefd. Toch gebeurt het vaker dat dergelijke ‘verzekeringsbranden’ in het weekend zijn of met oud en nieuw.

Als laatste mogelijkheid kan ik bedenken dat hier een illegaal naai-atelier was met onderbetaalde Aziaten. Want waarom kan dat alleen in Bangladesch of Pakistan? In dergelijke landen gaat het ook af en toe mis op dat gebied, dus waarom niet een keertje in Nederland of in Alkmaar?

Dit laatste idee kwam natuurlijk door ‘De slag om de klerewereld‘, waarvan ik gisteravond de eerste aflevering zag.

Zelf verwacht ik dat er hooguit 1 kledingzaak terug komt en dat de rest horeca gaat worden of iets met tattoo’s/piercings en/of een nagelstudio. Die laatste 2 soorten rukken de laatste jaren enorm op, maar ook de horeca in de vorm van complexe koffie met vreemde broodjes doen het veel beter dan modezaken. Mensen hebben dus nog immer veel geld en weten van gekkigheid niet waar ze het aan uit moeten geven.

Hier nog een videootje van de krant.

Geplaatst op 2015-01-03, in Alkmaar, RTV-matig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. In de brand uit de brand zeggen ze hier wel eens bij dat soort branden. Netjes afbreken en niets nieuws er neer zetten is de remedie. Er staan toch al veel te veel winkelpanden leeg.

  2. Ik was vandaag toevallig in de buurt, dus zo’n foto heb ik ook. Het nieuwe Stedelijk Museum is een bezoek meer dan waard.

  3. Wat een ravage Ximaar… ik heb nog een oorzaak-theorie voor je: zo’n brandende lampion.. die grote brandende gevaartes gingen bij ons in de straat rakelings langs bomen en daken.

  4. Ik zag een van de winkeleigenaren die ook boven zijn winkel woonde. In 1 klap alles kwijt. Dan maakt de oorzaak even niets uit want het is ongelooflijk zuur.

  5. @John; Boven deze winkels wonen ook diverse huurders en die zijn ook gedupeerd. Dat is bij elke brand zo, waarbij waterschade door het blussen ook een ellende is.

    Hier werd het ‘historische’ naar mijn mening teveel opgeklopt. Alkmaar heeft mooie historische panden, maar die staan een stuk verder. De meeste panden in deze koopgoot zijn drastisch gewijzigd met veel etalages en een muurloos binnenwerk.

    Wat ik ook begreep was dat alle winkelpanden flink beveiligd waren en geen van de eigenaren met sleutels kwam om de brandweer te helpen. Goede tekeningen waren er ook niet, er is flink gerommeld achter deze panden om ruimte te creëren. Voor de brandweer was het dus ook erg lastig.

    Verder was het zo dat onze burrie meteen maar schreeuwde om een algemeen vuurwerkverbod. Het hoofd van de brandweer vond dat nergens voor nodig. Dit soort branden in binnensteden wordt zelden door vuurwerk veroorzaakt, het was de eerste keer dat hij het meemaakte in de binnenstad van Alkmaar. Op het platteland komt het vaker voor door bijvoorbeeld rieten daken.

  6. Brand is altijd erg. Georganiseerd kerstbomen in de fik steken is leuk. Ik blijf het missen. Voor mij is nieuwjaar ‘lichtkogels’ ik mis ze nog altijd. In IJmuiden staken de schepen ze af ( over de datum). Voor de eigenaars is het erg. Op nagelstudio’s etc zit niemand te wachten. Ik hoop dat het mooi herbouwd wordt

  7. @Blewbird: Op 8 oktober ga ik vaak even door het Alkmaarse Stedelijk museum. Ik heb geen museumjaarkaart en vind de kortingloze prijs behoorlijk hoog. Dat neemt niet weg dat het zeker een bezoekje waard is.

  8. Waardevolle panden of winkels van nul en generlei waarde, ik vind het altijd een triest gezicht, uitgebrande panden. Het heeft zoiets destructiefs. Brr. Ik hoop toch dat ze het weer aardig in orde gaan maken met het bouwen.

  9. “Goede tekeningen waren er ook niet, er is flink gerommeld achter deze panden om ruimte te creëren. Voor de brandweer was het dus ook erg lastig.”

    En de gemeenteraad heeft al besloten dat ze bij de herbouw soepel om zullen gaan met het geven van vergunningen…

    De traditie van vuurtjes bestaat overigens nog, in ieder geval op de Edisonweg lag een goeie stapel en in de Bergermeer bij de Kruseman van Eltenweg.

  10. @Ronaldo; Ik las dat later ook van die ‘versoepeling’. Lag in de verwachting, onze stadsregering heeft nu eenmaal veel oog voor de binnenstadondernemers. Eigenlijk heel gek omdat OPA vooral stemmen heeft vergaard in Alkmaar-Noord. (Moet ik nog over bloggen.)

    Rond het nieuwe jaar ben ik niet bij de Bergerhof of op het Schermereiland geweest. Trouwens ook nog niet in Oud-Overdie. Maar ik zag er geen krantenberichten over en had de indruk dat het dus niet zoveel meer voorstelde.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

