Jan-27: Kanaalkadekeerders
Ik heb het nog maar eens over de Kanaalkade in Alkmaar, die onlangs verkeerd is veranderd. Tot een jaar terug was de Kanaalkade in 2-richtingen bruikbaar voor de bus en de fietsers en alleen in de richting Friesebrug voor de auto’s. Die autorichting was 30km/h en gedeeld met een fietsstrook. De bussen mochten er 50km/h op hun busbanen. Voor het oversteken van fietsers vonden we dat snelheidsverschil ook al onverstandig.
Maar onze Stadsregering wilde weer 2 richtingen voor de auto’s, want dat zou de winkeliers in de binnenstad kunnen helpen. Een aantal van hen dacht dat hun dalende omzet hiermee te maken had en vergaten dat er een crisis was en dat er steeds meer een verschuiving is naar aankopen op het internet. Dat laatste wordt bewezen door de horeca, waarvan de koffiezaakjes het prima doen en zelfs in aantal groeien. Ook in de V&D komen hier nog altijd veel mensen. Ze kijken er rond, vragen wat en nemen iets lekkers in het prima lopende restaurant. Maar kopen vervolgens hun uitgezochte producten via een prijsvergelijer op een internetwinkel zonder winkelkosten. Een 8-baans Kanaalkade gaat dit probleem niet oplossen.
Kortom onze Stadsregering keek niet verder dan hun korte neus en de busbaan richting station wordt nu gedeeld met het autoverkeer. Daarbij mogen alle auto’s en bussen nu 50km/h en werden de fietsers afgescheept met een veel te smal fietsstrookje aan de huizenkant. Dat laatste bleek een foutje te zijn die de gemeente afgelopen November wilde herstellen. Inmiddels 3 maanden later is er nog niets gebeurd, maar misschien gaat het nog gebeuren.
Van te voren was te bedenken dat de nieuwe inrichting nieuwe problemen zou creëren en dat blijkt nu ook het geval te zijn. De auto’s hadden niets aan deze nieuwe richting, behalve als ze langs de binnenstad wilden rijden. Iets wat altijd al gebeurde en ook aangeeft dat de middenstand hier niets aan heeft. Het begint bij tekort parkeerruimte. De Karperton- en Vestgarage staan altijd vol en verder is er weinig plek. Echte kopers komen op de fiets of zetten hun auto in Overstad waar het veel minder kost.
Auto’s kunnen vanaf de Friesebrug niet linksaf de Gedempte Nieuwesloot op, dat kunnen ze pas aan het eind van de Kanaalkade bij de nieuwe Minderbroederstraat (Paardenmarkt). En die inrit was altijd al mogelijk via de Tesselsebrug. Kortom de 2de richting voegt weinig tot niets toe, behalve dat het weer gebruikt wordt als doorgaande weg langs (en dus niet naar) de binnenstad.
Als ‘oplossing’ heeft de gemeente nu de rijrichting van de Gedempte Nieuwesloot omgedraaid. Nu moeten de auto’s daar richting oost rijden en dat was richting west. Het verandert weinig aan de toegankelijkheid, die nog steeds alleen via de Minderbroederstraat is. Maar nu kwamen er nieuwe problemen bij, het keren veelvuldig op de Kanaalkade.
Dat gebeurt over de doorgetrokken streep of op de overbelaste kruising bij de Karperton-aansluiting. In het verleden was daar geen reden toe, maar door de nieuwe rijrichting zijn er 2 redenenen om het wel te doen. Het gebeurt dan ook meer dan regelmatig. De eerste is na (10 meter ten westen van) de Ringersbrug-zebra (K1). Auto’s vanaf de Friesebrug doen dit om zo naar de Gedempte Nieuwesloot te rijden. Daar wordt natuurlijk niet tegen opgetreden, want misschien gaan deze mensen wel naar de winkels in de binnenstad.
Een 2de keergebied (K2) is voor de Kanaalkade-aansluiting met de Karperton paerkeergarage. De mensen die hier keren komen vanaf de Gedempte Nieuwesloot en willen linksaf, maar kunnen dat niet door de barriere die daar ligt. Dus gaan ze rechtsaf een stukje naar het oosten en draaien om bij de Karperton-uitrit. Een plek waar het nu toch al akelig link is. Eigenlijk zijn hier verkeerslichten nodig, maar dan functineert de Kanaalkade nog veel minder.
Onlangs zag ik een ‘grappige’ keerder op deze plek. Het ging om een vrachtwagen A, die van de Gedempte Nieuwesloot kwam en die later weer terug reed via de Minderbroederstraat naar de Gedempte Nieuwesloot.
Wat was hier nu de lol aan dacht ik nog even. Maar al snel begreep ik het probleem. Deze chauffeur was behulpzaam naar zijn collega in de grote Jumbo-wagen. De vrachtwagen (A) van Blokker of iets dergelijks stond te lossen op de Gedempte Nieuwesloot. En die straat is zo smal dat de Jumbowagen, die klaar was, er niet langs kon. Dus reed de voorste dit vreemde rondje en kon de achterste zo naar de Friesebrug.
Eigenlijk wil die achterste Jumbowagen dat niet, maar om zo’n oplegger te keren is helemaal een gedoe. De andere betrof alleen een voorwagen en hoefde ‘maar’ 2 keer te steken om op de Kanaalkade te keren. In de oude situatie was dit probleem er niet en konden ze dit rondje rijden zonder gevaarlijk te doen. De Jumbowagen ging voorheen dan ook weer richting Helderseweg terug wat voor hen handiger is.
Helaas was ik bij die vrachtwagen te laat om een foto te nemen. Hierboven 1 van de vele keerders. Aan de andere kant staat een gek te lossen op de fietsstrook met fietssymbolen. Een ongelukkigere plek valt niet te bedenken. Ook dit wordt al jaren gedoogd.
Kortom uiterst onderdoordacht en vragen om ongelukken. Hekken plaatsen is een oplossing, die weer nieuwe problemen met zich mee zal brengen. De aansluiting van de Gedempte Nieuwesloot weer voor alle richtingen mogelijk maken zal ook alleen met verkeerslichten kunnen. En ook dan wordt de Kanaalkade nog nuttelozer voor de winkeliers. Het beste is om in te zien dat de oude situatie met 1 autorichting beter en veiliger was en minder overlast opleverde. De binnenstadwinkeliers gaan hier niets van merken of het moet al zijn dat ze meer klanten krijgen op de fiets (die het nu tussen de Friesebrug en het Waagplein te link vinden).
Geplaatst op 2015-01-27, in Alkmaar en getagd als Binnenstad, Gedempte Nieuwesloot, Kanaalkade, Veiligheid, Verkeer. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.
Bestuurders hoeven niet altijd deskundig te zijn, dat bewijzen ze keer op keer.