Feb-04: Nestorix Janssen

Eerst maar even een locale spotprent van FrankM. Helaas wordt de website van Frank Muntjewerf de laatste jaren niet meer bijgehouden.

NHD-bijschrift: Met een knipoog naar Asterix: politiek Alkmaar tilt burgemeester Piet feestelijk op het scheve schild. De dwaze VVD-bard John van der Rhee mag niet meer meedoen.

Deze hierboven fotografeerde ik 3 maanden terug uit de krant en heeft te maken met onze ‘burgemeestersstrijd’, die eigenlijk geen echte strijd is. Piet B is sinds 2007 de Alkmaarse burgemeester en bouwer van bruggen (o.m. 2de Friese, 2de Kraspolder, 2e Halvemaens, Victorie en Mandela). Ook Don Quichot ie zwaar tegen de Achterdam, alhoewel dat het laatste jaar sterk is afgenomen. Voor de rest een aardige man waar je weinig last van hebt en die ik af en toe in het ‘voortuintje’ van zijn rijtjeshuis zie werken.

Als Kampense CDA’ert had ik bij aanvang minder geschiktheid verwacht en valt deze Alkmaarse Abraracourcix me erg mee. Na de fusie met Schermer en Graft-De Rijp moet hij herbevestigd of vervangen worden. Dat zijn de landelijke fusieregels. Alle politieke partijen hadden ‘m echter al op het schild gehesen voor een volgende termijn, behalve de VVD. Onze valszingende Van der Rhee is hierboven dan ook aan de boom gebonden om de Gallische feestvreugde niet te verstoren. Opa Victor (president-generaal van onze stadsregering) zal als Sinterklaas (met drankneus) dit cadeautje geleverd hebben.

Kortom ik kan me goed vinden in de spotprent. De leukste op het plaatje vind ik overigens het oude mannetje links leunend op de wandelstok. Asterix en Obelix-connoisseurs zullen hierin Nestorix herkennen, maar ik xi meteen dat het om ons 38e (en na de fusie 40e) raadslid Jansen gaat. Deze 88-jarige is een vaste gast bij vrijwel elke raads- en commissievergadering. Hij is bijzonder klein van stuk en ik zie hem nog regelmatig fietsen zonder herenstang en zonder trapondersteuning. Altijd vriendelijk en ik heb ‘m nog nooit met een stok gezien. Wel zie je hem regelmatig in De Hout als daar een festiviteit is. (Hier nam ik hem als Krasse Knar op de foto.) Later heeft hij me daar wel eens verteld dat ie antropoloog is, een beroep dat niet na je 65e stopt.

Kortom fraai dat deze man eens op een spotprent komt.

Geplaatst op 2015-02-04, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Wat een mooie prent Ximaar… En met je verwijzingen is het ook voor een buitenstaander te volgen wie er zijn afgebeeld..
    kHeb nog even gezocht en vond dit sympathieke stuk over FrankM, http://www.beemsterbengel.nl/in_gesprek_met/2009/fmuntjewerf/frank.html Hopelijk komt er ooit n update met meer tekeningen op z’n site!

  2. Schitterend gedaan, deze prent. Als outsider zegt het me niets, maar met jouw verhaal erbij gaat het leven.

  3. Het zit wat ingewikkeld in elkaar maar ik snap het. Knappe prent!

  4. Ik heb nog een regel er onder gezet die er in de krant ook onder stond. Was dat vergeten omdat het geen deel van de tekening uitmaakt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

