Feb-08: Tsjechië

Op vrijdag 19 september stond ik dus zomaar op in Tsjechië. In de ontbijtzaal merkte ik dat het toch een redelijk groot hotel was, dat ook nog eens goed vol zat met alleen Tsjechen. De avond ervoor zat ik nog alleen op de grote veranda met en biertje van het onweer te genieten. Nu moest ik een tafeltje delen met anderen, omdat het zo vol was. Het bleken vooral binnenlandse bustouristen te zijn, waarvan een aantal Engels of Duits sprak. Het ontbijtbuffet was goed, maar toch redelijk eenvoudig.

Gisteravond had ik bedacht wat ik nu verder ging doen. Ging ik linksaf terug naar Bautzen, rechtdoor naar Praag, rechtdoor om Praag heen of rechtsaf naar Karlovy Vary. Praag had ik 32 jaar eerder een paar dagen goed bekeken en zal nu nog veel drukker zijn. Eigenlijk wilde ik wel naar Karlovy Vary (Karlsbad) waar ik destijds niet ben geweest en waar ik toch redelijk wat van had gehoord. Op deze manier bleef ik ook dicht tegen de Duitse grens fietsen en kon ik snel terug als het fietsen in Tsjechië me niet zou bevallen.

De eerste kilometers langs de Elbe naar Usti nad Labem kwam die gedachte wel bij me op. Af en toe was er iets van een fietspad of een fietsroute, maar vaker koos ik voor de beter geasflateerde hoofdweg, die soms voorzien was van brede vluchtstroken waar fietsen op toegestaan was. Deze weg was wel een stuk drukker. Usti a/d Elbe is dan ook een grotere stad. Fraai vond ik het niet, er ging duidelijk teveel verkeer door het centrum. Ik had bedacht dat dat verkeer vooral drukker werd richting Praag en dat ik een voordeel had met een route die daar zo’n beetje haaks op stond.

De volgende stad zou Teplice worden en wegwijzers gaven aan hoe dat moest voor de auto. Ik nam dus een andere route en verdwaalde nog ergens tussen een soort klaverblad waar ik niets te zoeken had. Uiteindelijk zat ik op de 13, een hoofdweg naar Teplice. Zo fietste ik wel om, maar had ik volgens mij minder last van veel verkeer. Dat was ook wel zo, maar leeg was deze weg zeker niet.

Teplice zag er beter uit. Ik heb daar een koffiepauze gehouden. Van Teplice had ik een kleinere en rustigere weg naar Duchcov en Lom. In Duchcov stond een apart kerkje dat Hussitisch bleek te zijn. Tot vandaag had ik daar nog nooit van gehoord, het is een soort Tsjechisch Hervormd. Iets verder in het stadje stond een kerk met dubbele toren en daarachter een slot. Duidelijk wel een aardige plaats waar ik inmiddels niet meer zo op gerekend had.

Op de kaart was geen weg rechtdoor en via Google begrijp ik dat daar een hele grote dagbouwmijn ligt. Vanaf de grond zie je daar niets van. Voor mij werd het dus Lom en niet veel later Litvinov. Litvinov zag er ook redelijk uit en ik heb nog overwogen om daar een slaapplek te zoeken. Maar op mijn kaart stond Most een slag groter en misschien was dat nog wel een mooiere plaats.

In Litvinov en Most rijden trams en daartussen ook alsof het 1 stad is. Dat is zeker niet zo, beide liggen zo’n 15 km van elkaar. Wel ligt er een groot industriegebied tussen. Ik had daar weinig last van. Het was wederom prachtig weer met 24 graden en weinig wind. Ik rook de industrie niet, zoals ik dat wel ruik in de Zaanstreek of op het Hoogovensterrein in Velsen-Noord.

Most zag er op afstand leuk uit, maar dat ene kerkje voor de stad was dan ook het enige oude dat er nog was. Het was vooral een enorme slaapstad, waar Emmeloord of Hoogeveen positief bij afsteken. Er waren wel hotels, maar die waren duidelijk voor de bedrijven. Je moet dan denken aan hele dure of zo simpel dat ze mij als buitenlandse tourist wegstuurden. Maar hier had ik wel zo een Penzion te pakken. Dat is dus een soort B&B.

De man verontschuldigde zich dat hij alleen een 4-persoonskamer (met badkamer en keuken) had en dat ik die alleen mocht hebben als ik voor 2 personen betaalde. Kortom die 25 euro vond ik geen probleem, ik was wel duurder gewend. Daarbij vond ik 92km ruim voldoende voor deze dag. Niet veel later brak er een enorme bui (slagregens en onweer) los en was ik duidelijk blij dat ik niet verder was gefietst naar een volgende stad.

Een dik uur later ging ik op zoek naar een restaurant. Bij een reeks van die saaie flatgebouwen zaten kleine zaakjes onderin, en die waren niet echt aantrekkelijk. Niet veel verder bleek 1 zo’n groot gebouw een flinke shopping mall te zijn. Omdat het nog steeds spetterde leek me dat wel wat, ik liep daar in elk geval droog. Dat ding was echter totaal anders dan ik me had voorgesteld. Hele grote zaken, zeer ruime gangpaden, erg veel verlichting, uiterst schoon, patrouillerende bewakers en erg weinig bezoekers. De winkels waren verdeeld over 2 verdiepingen en daaronder nog een paar verdiepingen parkeergarage. Eigenlijk iets dat ik alleen van de USA ken. Alleen zetten die zoiets kilometers buiten een centrum en hier stond juist in het centrum en heette het ook ‘Central Most’. In het centrum van Teplice had ik ook zo’n ‘Central’-ding gezien, maar nu begreep ik wat daar de bedoeling van was.

In een hoek zaten 3 fastfood-restaurants met een gezamelijk binnenterras. Twee haddden een Chinese keuken en bij een daarvan wees ik een iets aan op de 50 foto’s met maaltijden. Aan de circa 50 tafeltjes zat ik, een behoorlijk dronken zwerver en een boeklezende moeder van 2 dochtertjes. Die waren aan het ravotten rond een speelhuis met glijbaantje. Een kind van een der Chinezen speelde mee, waarbij het schijnbaar de bedoeling was om zoveel mogelijk (ruim 10x per minuut) naar beneden te glijden met het hoofd omlaag. Het spul was tussen de 6 en 10 en moest duidelijk een berg energie kwijt. Dat het geen huilen werd door een val of ruzie viel me enorm mee.

Overigens heerlijk gegeten (bami, veel groente, kipbrokken en een halve liter bier) voor 4 euro en ik had er meer dan genoeg aan. Het Tsjechies-only verraadde dat ik in Tsjechië zat, maar anders had ik echt gedacht dat ik ergens in de USA of Canada zat te eten. Dwz iets dergelijks bestaat ook in Nederland, maar dan wel veel kleiner en krapper.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2015-02-08, in Zwerfmatig-14 en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Ik vind Tsjechië een heerlijk land om rond te rijden. In Praag en Karlovy Vary zijn we ook geweest.

  2. en in Nederland zal het ook veel duurder zijn, het klinkt allemaal wel interessant dat Tsjechië,
    ben er zelf nog nooit geweest. Staat ook nog niet op mijn lijst met plaatsen/landen die ik zou willen bezoeken.

  3. Had ik al gezegd dat ik de raamverdeling van het roosvenster van het kerkje in Duchcov heel mooi en ‘afwijkend’ vind..? Nee, het staat niet bij de reaxies :-) Bij deze alsnog dus. (ik ken zoiets niet, maar dat komt vast omdat ik daar nooit ben geweest, en de studieboeken vaak algemene, grote trends tonen en niet kleine afwijkingen daarvan.)

  4. @Jolie: Mooi dat je nog even reageert. Kon ik het meteen nazoeken. Het is Jugendstil van architecten uit Dresden.

    Zag ook dat Cassanovo (geboren in Venezia) op het slot van Duchvov is gestorven.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

