Feb-15: Gestrand in Okounov

In Most moest ik (zaterdagochtend 20 september) zelf opzoek naar een ontbijt. Het Penzion had daar niet in voorzien, dan had ik me eerder moeten melden. Mij leek het geen probleem. Ik zag iets dat op een geopend restaurantje leek, maar die hadden alleen warm eten. Daar vond ik het te vroeg voor. Ik heb geprobeerd om te vragen naar iets met brood, maar dat werd niet begrepen. Tsjechen spreken veel minder Duits of Engels en ik was mijn spiekbriefje vergeten van 32 jaar eerder waar ook brood op stond. Een paar zaken verder trof ik een eenvoudige bakker en die had naast brood ook een paar eenvoudige tafeltjes en koffie. Precies wat ik zocht.

Het was overigens weer mooi weer, droog en zonnig bij een graad of 23. Lekker fietsweer dus. Het doel was bekend, ik wilde wederom richting Karlovy Vary en ging dus min of meer westwaards. Daarbij kwam ik door een mooi heuvelachtig gebied en fietste zo via kleinere wegen door Údlice het grotere Chomutov in. Dat zag er een stuk beter en gezelliger uit dan Most.

Naast de kerk was een goed gevuld terras waar koffie en gebak werd gegeten. Dat leek me wel wat en niet veel later had ik het spul voor m’n neus staan. Nog geen 5 minuten later schoven 2 Tsjechische echtparen bij me aan omdat het terras vol was. Twee daarvan spraken goed Duits. Kortom gezellig en waarschijnlijk was ik ook hier de enige buitenlander. Op het marktplein stonden alleen auto’s met Tsjechische kentekens.

Ik ging weer verder en nam nog een stukje 13, een hoofdweg die zo rond 11 uur niet echt druk was. Langs de weg stonden grote reclameborden met Kadan er op. Dat lag niet helemaal op m’n route en ik liet die plaats dan ook links liggen. De volgende plaats werd Klášterec nad Ohří. Waarbij Ohří het Tsjechische woord voor de Eger is, een rivier die in Beieren ontspringt en door het noordwesten van Tsjechië een stukje ten zuiden in de Elbe (Labe) stroomt. Her trof ik een supermarkt en net toen ik even later wat wilde eten begon het flink te regenen.

Die bui had ik totaal niet zien aankomen. Ik vond een mooie droge plek en na een half uurtje was het weer droog. Ik had toen ook gezien dat er een soort fietsroute langs de Ohří was bewegwijzerd. Dat leek me wel wat. Nog geen 5km verder brak een nog grotere bui los. Ik schuilde onder wat bomen en zag dat het prutpad, want veel meer was dit fietspad niet, in een modderstroom veranderde. Ik had alleen een regenjack bij me en die ging dus voor het eerst aan. Ik dubte om terug naar Klášterec te gaan, maar hotels waren me daar niet echt opgevallen. Dus bedacht ik toen de regen iets afnam om toch maar verder westwaards te gaan, zo laat was het nog niet.

Dus om de enorme plassen gelopen en toen zag ik dat mijn pad, 2 karresporen, een heuvel opging. En van die heuvel kwam door die karresporen 2 flinke stroompjes naar beneden. Ik begreep al snel waarom het gras een paar meter naar links plat was getrapt en nam zo die parallelroute de heuvel op. Naar beneden ging het weer over modder-met-puinpaden. Dus goed opletten met sturen. De regen bleef nog wat aanhouden en ik was blij toen ik een echte waterdichte luifel trof op een klein bedrijventerreintje. Daar heb ik staan uitdruipen met zicht op een mooi elektriciteitshuisje die ondanks de regen op de foto mocht.

Ook daar heb ik een half uurtje moed verzameld. Toen ik de indruk kreeg dat de harde regen veranderde in matige regen stapte ik weer op. Nog geen kilometer verder trof ik een Penzion met kroeg. M’n fiets parkeerde ik onder een afdak van het naastgelegen station. Het leek me zinnig om hier wat bij te komen. Door de zware buien was het ook een stuk kouder geworden. Dit weer werd al wat dagen voorspeld, maar nu was het dan ook eindelijk zo ver.

Op een klein menu’tje stond iets van soep en dat leek me wel wat. Even later kwamen nog wat zeiknatte fietsers naar binnen. Die kwamen uit de buurt en wilde richting Klášterec. Met hen kon ik Engels spreken. Anderhalf uur later was het nog steeds snertweer. Deze fietsers namen niet veel later maar de trein naar Klášterec. Ik heb ook nog bij dat station gekeken en een trein de andere kant op, naar Karlovy Vary liet nog een flinke tijd op zich wachten.

Op dat moment besloot ik in het Penzion maar te vragen of ik daar kon overnachten. Dat was geen enkel probleem. Met ontbijt ging me dat 15 euro kosten, daar kan je toch geen ellende voor hebben. Niet veel later stond mijn fiets in het schuurtje en ik onder de douche. ‘s-Avonds at ik er een forelmaaltijd die ook al uiterst goedkoop was. 53 km was niet veel, maar ik was nu wel redelijk dicht bij Karlovy Vary gekomen.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2015-02-15, in Dexelmatig, PEN-matig, Zwerfmatig-14 en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Ik had even een Déjà Vu bij dit electriciteitshuisje. Ik zou zweren het eerder gezien te hebben….

  2. ik heb ook prima ervaringen op de fiets in Tjechieje, okee die regen is wel vervelend maar de Tjechen hebben daar vervolgens prima oplossingen voor

  3. @Sjoerd: Je bedoelt dat ik hem voor de gokquiz had gebruikt of dat ie erg op eerdere huisjes in Duitsland leek? Bij die gokquiz staat inmiddels een link, waarmee je dat huisje goed in streetview kan bekijken.

  4. @Jan: Ik kom er later nog op terug er komen nog 2 verslagen in Tsjechië. Mijn eerdere ervaring is uit 1982 en toen waren er vrijwel geen auto’s en dus ook geen fietspaden. Die hoeven van mij dan ook niet. Nu was het aantal fietspaden ook minimaal. Er waren wel routes, maar die vond ik meer geschikt voor mountainbikers die een rondje om de akker fietsen ipv mensen zoals ik die gewoon verder willen fietsen.

    De laatste jaren heb ik de beste ervaringen in Duitsland langs de kleinere rivieren. Met de Rijn en de Donau heb ik zeer matige ervaringen. Langs de Sieg, Lahn, Werra, Wohra, Enz, Kocher en nog een stuk of 50 van die stromen is het veel relaxter fietsen op goed asfalt zonder dat je naast drukke autowegen rijdt. Frankrijk vind ik ook erg goed gaan en juist niet op de plekken waar ze tegenwooerdig stukjes fietspad hebben aangebracht. D1 t/m D30 worden vaak minimaal gebruikt omdat daar vervangers voor zijn aangelegd. Ik zie die oude D-wegen met een laag nummer dan ook als prima fietspaden.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s