Feb-22: Van Bohemen naar Beieren

Op Dinsdag 22 september nam ik me voor om Tsjechië te verlaten. Het weer was behoorlijk veranderd en ik wilde wel een stuk overslaan met de trein. Bij Karlovy Vary wilde dat niet erg lukken en nu had ik m’n zinnen gezet op Cheb. Ik weet dat daar een spoorlijn loopt richting Duitsland.

Omdat ik vroeg naar bed was gegaan was ik er ook vroeg uit, te vroeg voor het ontbijt. Het was droog en ik heb een stadswandeling, of beter stadsklautering gemaakt. Veel traplopen dus. Loket is een fraai stadje en ik nam nog wat foto’s en een uurtje later een goed ontbijt. Gelukkig bleef het droog en ik fietste naar Sokolov, een grotere stad op maar 10km afstand. Daar doorheen was een mooie fietsroute. Dezelfde route langs de Ohre, die bij Klasterlec nog waardeloos was.

Buiten de stad was ie nog mooier, een biljartlaken maar dan van asfalt. Het was een plezier om hier te fietsen, waarschijnlijk knappen ze dat stuk bij Klasterlec ook spoedig op. Het was echter wel een geslinger met de rivier mee. Ik wist wel dat ik zo in Cheb zou komen, dat in het Duits Eger heet net als de Duitse naam voor de Ohre. Cheb zag er een stuk beter uit dan 32 jaar eerder. Maar op het station schoot ik ook hier niet erg op. Er reden geen treinen naar Duitsland, wel bussen maar daar had ik geen zin in.

Dus fietste ik zelf maar langs de spoorlijn en de Ohre stroomopwaarts en zag toen dat er een deel spoorlijn ontbrak. Er werd hard aan gewerkt. Het verklaarde wel waarom ik geen trein richting Beieren kon vinden. Een paar kilometer voor de grens brak een flinke hagelbui los. Een ruim bushok bracht uitkomst, er was plaats voor zeker 5 fietsen met bagage en ik was de enige. De bui hield een kwartier aan en daarna heb ik nog 10 minuten gewacht eer het wegdek een beetje droog was gereden door de auto’s.

Niet veel verder werd het fietspad van de weg geleid en kregen die een eigen grensovergang. Heel wat anders dan de auto-overgang die ik hier 32 jaar eerder nam en nu niet meer mocht bekijken. In Beieren ging het goed tot een kilometer voor Arzberg, daar brak een stortbui (regen en net geen hagel) los en nu was er niet zo snel een bushokje te vinden. Dus fietste ik door en belandde ik in een soort kroeg waar mijn kleren konden uitdruipen. Eigenlijk wilde ik naar een restaurantje waar ik 4 jaar eerder op een terrasje zat, maar die was gesloten. Deze kroeg kon, maar meer dan koffie met een miezerig koekje werd het niet. De rest hing overigens aan de toog, bier was er voldoende.

Een ding was duidelijk, de herfst had flink ingezet en ik kon maar beter een station met trein opzoeken. Arzberg stelt op dat gebied niets voor en ik besloot naar het grotere Marktredwitz te fietsen toen het weer droog werd. Marktredwitz is een kreisstadje en daar zou wel een goed station te vinden zijn. Door de heuvels nam ik een verkeerde afslag en fietste zo wat om. Eigenlijk was dat wel handig, ik fietste zo om een zware bui heen en trof zelf zowaar wat zonneschijn. Tot Marktredwitz hield ik het droog en al snel fietste ik langs hun station.

Voor het station zag ik bordjes naar een B&B, maar die deden niet open. In het centrum waren in elk geval 2 hotels. De eerste kon ik niet vinden, maar de 2de had ik zo te pakken. Ik dacht dat het een eenvoudig hotel was, maar dat kwam door de achteringang die ik had genomen. Het Bayrische Hof was behoorlijk luxe en de 3 sterren meer dan waard. De prijs van 55 euro viel me mee en vanaf hier was het de volgende morgen maar een klein stukje naar het station. Ik had deze dag 77km gefietst en heb later een stukje verderop een pizza van het huis gegeten. Toen regende het overigens alweer. Bij terugkomst in het hotel stonden er 2 bepakte tourfietsen. Bij de balie vertelden ze me dat deze mensen uit het Fichtelgebergte kwamen, waar het maar 3 graden was. Wat dat betreft heb ik het duidelijk getroffen, ik had nog niet de korte voor een lange broek verruild. Langs de Ohre was het een graad of 17. Maar voor mij was het duidelijk dat ik de volgende ochtend eerst het station zou bezoeken.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2015-02-22, in Dexelmatig, Zwerfmatig-14 en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Het blijft natuurlijk iedere dag wel een avontuur…

  2. misschien is een all-weder ligfiets iets voor jouw, blijf je in ieder geval droog, maar hoeveel bagage kan je meenemen met zo’n fiets?

  3. @Bytheway: Ik heb liever meer uitzicht en zo vaak regent het niet. Daarbij krijg je zo’n lel niet in de trein.

  4. @Sjoerd: Dat valt wel mee, maar ik ben er dan ook aan gewend.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

