Feb-24: G-weldig

Net als veel andere huiseigenaren heb ik inmiddels mijn ‘voorlopige’ energielabel in huis. Inderdaad een G omdat het bouwjaar van m’n huis 1906 is en er schijnbaar alleen naar het bouwjaar is gekeken.

Als ze naar mijn gasverbruik hadden gekeken, dan was het het waarschijnlijk een B of mogelijk een A geworden. Ik ben alle dagen thuis en verbruik gemiddeld 850m3 per jaar en in het afgelopen warme jaar was dat 670 m3. Gasverbruik geeft iets aan over isolatie en warmteverlies. Er kunnen ook warmtemetingen aan de gevel worden gedaan, maar dat was allemaal te lastig. Iedereen opschepen met een zeer slecht energielabel is eenvoudiger en mensen moeten dan maar aantonen dat het niet klopt.

Naast warmte-isolatie werkt mijn isolatie ook vooral prima op geluid. Ik hoor hier nix en
hou daar van. Een week terug ging bij mijn buren de rookmelder af en zij waren niet thuis. Ik dacht in de verte iets te horen dat er een vrachtwagen achteruit reed met zo’n achteruitrijtoontje. De buren tegenover mij en daarmee ook tegenover m’n rookalarmgevende buren vonden het zo’n pokkeherrie dat ze na een paar uur lawaai de politie belden. Die kwam even later met 4 man sterk langs om in te breken en het ding uit te schakelen.

Van mij hadden ze dus niet langs hoeven te komen, ik had er geen last van. De politie lukte het niet om in te breken en na een klein etmaal wisten we alsnog de buren te bereiken, die carnaval vierden. Kortom de buurman kwam terug en schakelde het ding uit. Er was overigens geen sprake van brand en waarom dat ding van nog geen 2 weken oud afging is onbekend. Wel mag duidelijk zijn dat de isolatie van m’n HR++glas en oude dikke dubbele muren goed werkt.

Zelf weet ik dus heel zeker dat G nergens op slaat, maar ik heb geen reden om dit aan te passen. Ik ben niet van plan om m’n huis te verkopen en met een A gaan de WOZ of andere belastingen niet naar beneden. Sterker nog eerder omhoog. Een bijkomend probleem is dat m’n herbouwwaarde door de verzekering met 50% is opgeschroefd en ik daardoor ook 50% meer premie voor m’n opstalverzekering moet betalen. Ik probeer dat terug te schroeven naar een reëele waarde en daar gaat die G me wel bij helpen en een A zeker niet.

Lubach had er afgelopen zondag een geweldig stukje over, kijkt hier

Geplaatst op 2015-02-24, in Milieumatig, RTV-matig, Woonmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Ik loop nog achter, mijn label heb ik nog niet binnen.

    Wel weet ik dat mijn energieverbruik ver onder de gemiddelden zit.

    Vriendelijke groet,

  2. Laatst hebben ze hier een en ander gerenoveerd, waar ik heel blij mee was op één ding na: er was een nieuwe soort van turboventilator in het ventilatiesysteem geplaatst, waardoor ik niet alleen de hele dag met dat geloei zat te kijken maar het ook merkbaar kouder werd in mijn kamer. Maar dat was niets dat niet door een paar reepjes gaffertape op het verntilatoerooster verholpen kon worden, en ik zet nu zelf het raam af en toe eens open.

  3. @L(aurent) en R(ob); Volgens mij krijg je het alleen als je een koopwoning hebt en anders krijgt de verhuurder deze informatie.

    Een gemiddeld gasverbruik voor een gemiddeld rijtjeshuis is 1200 bij een middenwoning en 1800 bij een hoekwoning. Met meer mensen in een woning zakt het verbruik voor verwarming (mensen geven warmte af) en neemt het vrebruik voor warmwater en koken een heel klein beetje toe.

  4. @Laurent: Zelf moet ik erg oppassen met ventileren. Dwz ik heb een lange benedenhoekwoning met weinig daglicht (lekker koel in de zomer), maar daarmee ook snel een te hoge luchtvochtigheid. Ventilatiesystemen werken niet zo goed als gewoon de buitendeuren aan weerszijde volledig open zetten. Vochtige lucht zakt naar de bodem en veel ventilatiesystemen zitten juist boven de droge en warme lucht weg te werken.

  5. Wij hebben een C, zoals bijna iedereen. Inderdaad is onze woning gemiddeld goed/slecht geventileerd behalve wat geluid betreft. Daar zouden gemeentelijke voorschriften iets aan kunnen doen maar ja, dan krijg je weer gezeur over betuttelingVliegbasis Volkel levert trouwens ook veel decibellen.
    Lubach had ik al gezien, geestig stukje .

  6. Wij hebben twee huizen en op het adres waar we wonen ontvingen we twee maal een energiebrief. Het ene was een F of G, want het is ook een eeuwenoud huis en het huis waar we wonen kreeg ik dacht B. Het wonderlijke was dat in de brieven niet stond om welk pand het ging. Ze kijken inderdaad naar bouwjaar, er wordt geen rekening gehouden met verbouwingen. Nu moet jij gaan bewijzen dat die F eigenlijk een B moet zijn?

  7. Ik heb ook nog niets gehoord over een energielabel. Je maakt me wel benieuwd.

  8. Ook ik heb een G label, dat heb je met een oud huis (ongeveer 1912).
    Het zit mij wel goed zo, het is alleen belangrijk bij verkoop en dat ben ik nog lang niet van plan. Een definitief label kost geld (zakkenvullerij) en is maar 10 jaar geldig.
    Rekeningen van de verbouwing heb ik niet meer, is meer dan 25 jaar terug en alle isolatie is weg getimmerd. Leuk van Lubach, slaat de spijker op zijn kop.

  9. Heerlijk die nonchalance, ik krijg het ‘apezuur’ van al dat gedoe wat ze steeds weer uitvinden om alles wat eenvoudig is complex te maken.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

