Mrt-06: De Hoef Niet?

Een van mijn terugkerende verbazingen betreft blindvriendelijkheid in de openbare ruimte. De provincie en gemeente Alkmaar investeren daar veel in en het netto resultaat is behoorlijk waardeloos. Een van m’n laatste verwonderingen betreft winkelcentrum De Hoef in de gelijknamige wijk. Na de Binnenstad, De Mare en Overstad het 4de winkelgebied van Alkmaar met circa 25 winkels waaronder 2 grote supermarkten.

Dat winkelcentrum is flink op de schop gegaan. Het parkeerterrein is behoorlijk vergroot. Niet dat er meer auto’s op passen, maar de toevoerwegen zijn geschikt gemaakt voor SUV’tjes van 4 meter breed. Dat parkeerterrein is er overigens hoofdzakelijk voor de bewoners, de meeste bezoekers van de winkels komen te voet of op de fiets. En ja, die moeten maar wat inschikken vanwege dat verruimde parkeerterrein.

Maar bij deze ‘verbetering’ werd ook plots een blindenpad ingevreesd. Net als in De Mare midden over het voetgangersdeel, terwijl blinden veel liever buiten de drukte aan een zijkant lopen. Natuurlijk geeft dat gezeur met fietsenrekken, waar ook minder ruimte voor is door dat opgerekte parkeerterrein. Die rekken moesten uit nood dan maar gedraaid worden, zodat er nog langs te lopen valt. Maar goed er is nu wel een blindenpad, waarvan het middendeel zomaar ontbreekt:

Een terrasbakkertje en bloemenverkoper liggen flink dwars. Op de een of andere manier hebben zij het voor elkaar gekregen dat het blindenpad bij hen niet doorloopt. Hoe iemand, die aangewezen is op een taststok, hier verder moet mag joost weten. Vanaf de ene kant steekt hij of zij de stok in een setje plantjes en aan de andere kant blijft een stok in de opengewerkte terrasstoelen of erger een terraszitter steken. En dit hierboven is de situatie zo’n half jaar na de oplevering. Ik heb dus nog even gewacht of het werk niet afgemaakt word, maar blijkbaar gebeurt dat niet.

Nou kom ik hier ongeveer eens per week voor 1 van de 2 supermarkten en kan ik stellen dat ik hier nog nooit een blinde met stok heb zien lopen. Ook geen blinden met hond, die zo’n pad niet nodig hebben. In Alkmaar zijn maar weinig blinden te vinden, wat overigens voor heel Nederland geldt behalve voor de woonplaatsen met een oogcentrum en/of blindeninstituut.

Vanuit dat oogpunt zijn de dwarsliggende ondermnemers te begrijpen, maar leg dan ook niet de rest van dat blindenpad aan en geef de blinden het bespaarde geld in de vorm van meer buddies. Dwz iemand die beschikbaar is om met hen door een winkelgebied te lopen.

Wat hier gebeurt is alleen maar zichtwerk voor de bühne: ‘Kijk ons eens we hebben een blindenpad’. Eigenlijk geldt dat ook voor de veel belangrijkere looproute tussen het station en de Binnenstad, die ook nog altijd slecht te gebruiken is. Het reclamebord van de kapper staat nog altijd op de meest blindonvriendelijke plek, om over de lantaarn die midden in het blindenpad staat maar te zwijgen.

Op alle van blindenstrookvoorziene bushaltes heb ik in het laatste jaar geen blinde gezien. Op de ruim 1000 aangepaste haltes in de provincie zal je dagelijks hooguit 5 hondloze blinden treffen. Het is met hagel schieten op een paar vlooien. Binnen Noord-Holland en Alkmaar hadden deze miljoenen beter ingezet kunnen worden.

Maar als men dit toch ziet als de oplossing, zorg er dan in elk geval voor dat deze ribbelpaden te gebruiken zijn en schop die plantenzooi en terrasstoelen aan de kant. Haaf eens een keer hand!

Aanvulling 2015-03-10:

Hierboven nog een foto over de brede aanvoerpaden op het parkeerterrein. Die 6 meter per pad is wel heel erg ruim bemeten en dat hadden er best 5 mogen zijn zodat er 3 meter meer ruimte voor de voetgangers was overgebleven. (Mijn parkeerstraatje voor de deur is 4 meter en daar lukt het de bewoners om de auto’s aan 1 kant op die 4 meter te krijgen en ruimte te laten voor de langsrijders.)

Met het maken van de bovenstaande foto viel me nog een stukje blindenpad op op een plek waar ik doorgaans nooit kom:

Inderdaad een leuk ommetje voor de stoklopers. Zal dit de compensatie zijn voor het ontbrekende stukje halverwege het winkelcentrum waar ik over blogde? (De aldaar bespaarde subsidie moet toch op.)

Advertenties

Geplaatst op 2015-03-06, in Alkmaar, NH-matig, OV-matig, Shopmatig, Ximatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Blinden blijven in deze omgeving liever thuis?
    Laat anderen maar de boodschappen doen!

    Agenda 22 is een serieus iets.

    Vriendelijke groet,

  2. Op stations zie ik blinden wel gebruik maken van die ribbelpaden; bij werkzaamheden wordt er niet altijd rekening mee gehouden dat je als blinde dan soms voor rare verrassingen komt te staan: je kunt dan zomaar tegen de gekste obstakels aanlopen.
    In winkelcentra zijn blinden er volgens mij vooral bij gebaat dat er niet overal reclameborden en dergelijke staan.

  3. Ik sluit me bij je aan, als je ze aanlegt, zorg er dan ook voor dat ze gebruikt kunnen worden.

  4. @Rob: Dat gaat om beleid en daar wringt nu net niet de schoen. Dwz het beleid van Alkmaar is voorbeeldig en ze hebben er zelfs een prijs voor gekregen. Het probleem is dat er te weinig blinden zijn die alleen met een stok op pad gaan. Actieveren blinden hebben een hond, die niets met zo’n pad doet en minder actieve blinden kunnen niet weg of gaan met een kennis op pad. In dat geval zijn deze ribbelpaden ook niet nodig. Blijft over een groep van maar 1 op de 3000 inwoners. (voor deze wijk 3 personen) Dan is het niet gek dat je nooit iemand met een stok op zo’n pad ziet lopen, behalve op drukkere stations. Maar ook op Utrecht CS zie ik meer blindenpadetesters lopen dan mensen die echt alleen met de stok op pad gaan.

    Je moet je dus afvragen of het geld wat in deze voorzieningen wordt gestoken niet op een betere manier ten gunste van een blinde kan komen. De beste manier kan wel eens het buddy-systeem zijn. Want zo’n blindenpad gaat niet door een supermarkt en als een blinde iets in een supermarkt wil kopen dan heeft ie als nog iemand nodig die hem daar helpt.

  5. @Trijntje: Bij Rob gaf ik al aan dat ik wel blinden zie op Utrecht CS, maar die lopen daar dan 1x met 3 mensen achter zich aan om te testen of het verlegde pad te gebruiken is. Een blinde alleen, dus zonder hond en zonder begeleider zie ik op de grootste stations ook vrijwel nooit. Je bent er namalijk niet met alleen een ribbelpad. We hebben ook waardeloze trein-instappen en de gangpaden staan vaak vol met rommel. Dan is het maar beter om een begeleider te hebben.

    De enige die wel alleen op pad gaan met het OV zijn blinden met een baan die het dagelijks doen. Dat aantal is nog veel kleiner. Ik ken 3 blinden, die allemaal een baan hadden en inmiddels niet meer. Dat heeft niet zozeer met het vervoer te maken, maar met de aanpassingen in het bedrijf. Apparatuur is goed te doen, maar collega’s opvoeden dat zij rekening houden met iemand die blind is wil eigenlijk nergens lukken.

  6. Hier in Marburg is een blindenschool en er zijn dus veel blinden. Ze lopen zelfstandig door de stad, maar vragen ondanks de vele ribbelpaden en tikkende verkeerslichten toch vaak om hulp, bij voorbeeld bij het oversteken op moeilijke punten, bij het in de trein stappen en op nog andere momenten. In de supermarkt gaat een personeelslid met hen mee de winkel door. Gevaarlijk in het verkeer zijn soms ‘beginnende’’ blinden, die het nog niet zo goed kunnen.

  7. Op Ede-Wageningen zie ik zo nu en dan een blinde alleen; en zelfs op Utrecht CS soms wel. In Driebergen-Zeist relatief vaak, voor zo’n klein station, maar dat komt ook doordat een vestiging van Bartimeüs daar vlakbij zit.
    Een enkele keer verbaas ik me over de snelheid waarmee een blinde alleen zich verplaatst op Utrecht CS, nog een stuk sneller dan veel andere reizigers, die er vaak zoekend om zich heen kijken, vooral als ze er lange tijd niet geweest zijn.
    Ik moet me ook na elke verandering tijdens de grote verbouwing opnieuw oriënteren.

  8. @Emigrant: Dan hebben dergelijke ribbelpaden meer nut en zullen ze meer worden gebruikt. Toch denk ik dat er meer aandacht en geld richting bijvoorbeeld de i-cane zou moeten gaan omdat dat blinden meer autonoom maakt dan her en der een blindenpad.

    Zoals je schrijft heb je naast een blindenpad toch ook vaak mensen of een geleidehond nodig. In Heerhugowaard is vlakbij het station een instelling voor hulp aan mensen met een visuele beperking. Ondansk het korte blindenpad worden deze mensen opgehaald bij het station, omdat men een tussenliggende zebra te gevaarlijk vind.

    In winkels en vooral supermarkten is het gebruikelijk dat je hulp krijgt van het personeel als een blinde zonder begeleider de winkel bezoekt. Toch wil de leiding van zo’n winkel dan wel dat je niet op een zaterdag of andere drukke winkeltijd komt aanzakken.

    De hulp moet daarbij persoonlijker. Dwz een blinde kan niet zomaar een wildvreemde vertrouwen op z’n stem. Meestal is een langere ervaring nodig om na te gaan of een begeleider een blinde goed helpt en hem/haar niet voor de gek houdt of onbedoeld de blinde ergens tegenaan laat lopen.

  9. @Trijntje: Hier in de stad is een blinde met (opgevoerde) geleidehond. Die heeft dus geen ribbelpad nodig en scheurt vrijwel dagelijks hier door de binnenstad. Bij elke kruising zwaait ie met zijn blindenstok in de lucht en is binnen no-time uit het zicht. Hij gaat ook vaak over de begroeide stadswal, zodat zijn hond een behoefte kan doen. Zelf vermoed ik dat ie uit de trein komt als ik hem ’s middags zie, en dat ie dus niet een van de vele stadsbussen neemt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s